اخبار داخلیاسلایدر

بررسی و مقایسه میتسوبیشی ASX با تیگو 8 پرو مکس

هر دو خودروی میتسوبیشی ASX و فونیکس تیگو ۸ پرومکس توانا هستند اما خرید یکی از آن‌ها باید با هدف مشخص انجام شود و دیگری می‌تواند برای هرکسی انتخاب کاربردی‌تری باشد.

به گزارش دنده 6 – امروزه چری تیگو ۸ به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار تبدیل شده است توانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند. هر چند برخی به کیفیت خوب آن ایمان دارند، برخی دیگر هم معتقدند فارغ از نوع و کیفیت همچنان محصولی از کشور چین است و از این جهت نمی‌توان آن را در برابر یک خودروی باکیفیت‌تر مانند تویوتا، نیسان یا میتسوبیشی قرار داد؛ به‌ویژه که محدوده قیمتی نسخه ۱۴۰۳ این شاسی‌بلند از مدیران‌خودرو با کراس‌اوور محبوبی چون ASX قیمت یکسان دارد.در این مطلب به مقایسه این دو خودرو خواهیم پرداخت و می‌بینیم که کدام یک با پرداخت مبلغی یکسان، ارزش خرید بیشتری دارند؟ پیش از شروع مقایسه، بهتر است به هر دو خودرو نگاهی داشته باشیم.

 

آشنایی با فونیکس تیگو ۸ پرو مکس ۱۴۰۳

این شاسی‌بلند تفاوت‌های قابل‌توجهی با نسخه پرو خود دارد؛ بهره‌مندی از یک پیشرانه ۲ لیتری ۳۹۰ نیوتن متری، سیستم چهار چرخ محرک، بهبودهای ظاهری و حالات رانندگی بیشتر باعث شد تا تیگو ۸ پرومکس خیلی زود در دل مردم جا بگیرد. از آنجا که این خودرو به‌عنوان پرچمدار فونیکس در سال ۱۴۰۱ معرفی شده بود، به حداکثر امکانات یک خودروی چینی مجهز شد و عرصه رقابت را بر محصولات دست‌دوم فرانسوی، کره‌ای و حتی ژاپنی تنگ کرد.

آشنایی با میتسوبیشی ASX 2017

کراس‌اوور کوچک میتسوبیشی در سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی شد و موج تازه‌ای از خریداران را به سوی خود جذب کرد. ASX با بهره‌وری از پیشرانه ۲ لیتری ۱۹۷ نیوتن متری، سیستم چهار چرخ محرک، پایداری درخور و کیفیت مناسب ساخت یکی از ایده‌آل‌‌ترین گزینه‌های موجود در بازار به‌عنوان یک شاسی‌بلند کوچک است که متاسفانه گرفتار قیمت‌گذاری نامعقول شد و فروشی را که لایقش بود تجربه نکرد. به این وجود به‌عنوان گزینه‌ای مطرح در گستره قیمتی خود باقی ماند. حال آیا می‌توان به‌جای یک محصول پرآپشن، بزرگ‌تر و قدرتمندتر چینی روی این سامورایی کوچک حساب باز کرد؟

مقایسه طراحی میتسوبیشی ASX و فونیکس تیگو ۸ پرومکس
ابتدا به بنچمارک چینی نگاهی خواهیم انداخت. این شاسی‌بلند با ابعاد ۴,۷۲۲ در ۱,۸۶۰ در ۱,۷۵۴ میلی‌متر فضای و حجم‌پردازی نسبتا عضلانی که دارد، خودرویی بزرگ به نظر می‌رسد. چراغ‌های جلو نسبتا کشیده، چلوپنجره بزرگ و هواکش‌های کناری سپر به‌صورت هماهنگ با یکدیگر طراحی شده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها خرده خاصی گرفت.

پروفایل جانبی خودرو مانند شاسی‌بلندهای فول‌سایز طراحی شده است؛ ساده اما قدرتمند. به‌جز زیر سپر یکپارچه (که در تمام پیرامون بدنه را فراگرفته است)، رینگ‌های کرومی و گلگیر روی بدنه خبر خاص دیگری در نمای جانبی نیست و با یک محصول استاندارد طرف هستیم. نمای عقب هم برخلاف بسیاری از خودروهای چینی دیگر معقول طراحی شده، حس گم‌شدگی را به بیننده نمی‌دهد و در طراحی آن کمتر از خطوط اضافه و بی‌هدف استفاده شده است. گرافیک چراغ‌ها زیبا هستند و چهار اگزوز دیفیوزر حس یک محصول بالارده را به مالک منتقل خواهند کرد.

در سوی دیگر فیس‌لیفت میتسوبیشی ASX هم باعث زیباتر شدن هر بیشتر آن شده است. از جلوپنجره مخصوص میتسوبیشی به‌همراه المان‌های کرومی دور آن گرفته تا سپر برجسته ولی هماهنگ با نمای جلو و خطوط استخوانی روی کاپوت این ژاپنی کوچک که آن را عضلانی جلوه می‌دهد، همه‌وهمه چهره‌ای دلنشین را به تصویر کشیده‌اند. نمای جانبی آن هم بدون شلوغی طراحی شده و نمای عقب هم میزبان سپر بالاآمده؛ زیرسپر سیاه‌رنگ، چراغ‌های اصلی و مه‌شکن شده و خبری از هیچ خط بی‌هدفی نیست که بتوان از آن خرده گرفت. طراحی ASX در یک کلام، هدفمند است.

ASX با ابعاد ۴,۲۹۵ در ۱,۷۷۰ در ۱,۶۲۵ میلی‌متر به‌مراتب کوچک‌تر از تیگو ۸ پرومکس طراحی شده است و با استاندارد ابعاد خودو در کشور خودمان، باید آن را یک کراس‌اوور کوچک قلمداد کرد. وزن این مجموعه بیشتر از ۱,۳۴۵ کیلوگرم نیست (تیگو ۸ پرومکس ۱,۷۱۲ کیلوگرم است) و از این بابت، خودرویی مناسب شهرهای بزرگ به شمار می‌رود.در بخش طراحی، هر دو خودرو خوش ظاهر شده‌اند اما محصول میتسوبیشی هدفمندتر به نظر می‌رسد که طبیعی هم هست؛ شرکت سازنده آن سال‌ها تجربه طراحی و تولید خودرو دارد و عملا به زبان طراحی با ثباتی دست پیدا کرده که چری برای رسیدن به آن چندین سال زمان نیاز دارد.

مقایسه فنی میتسوبیشی ASX و فونیکس تیگو ۸ پرومکس
تیگو ۸ پرومکس به‌لطف بهری‌وری از فرمان برقی که دارد، عملکردی نرم و یکدست را در اختیار راننده قرار می‌دهد. هر چند وزن این خودرو می‌تواند خود را در سناریوهای مختلف به راننده نشان دهد اما همچنان تحت تسلط او باقی خواهد ماند. نرمی سواری با تکیه‌بر فنربندی مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک در عقب تامین می‌شود که خوشبختانه راضی‌کننده است. این خودروی چهارچرخ محرک به ۶ حالت رانندگی مجهز شده است تا بسته به شرایط مختلف، از آن‌ها استفاده شود.

۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر آن از طریق یک جعبه‌دنده ۷ سرعتی دوکلاچه تَر خودکار مناسب و روان به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و در شرایط و حالات رانندگی مخصوص به هر چهار چرخ فرستاده می‌شود. با این وجود نمی‌توان برای آفرود سنگین روی آن حساب کرد؛ چون خودرو از ویژگی‌های یک آفرودر مثل شاسی-روی-قاب و… بی‌بهره است. بنابراین تیگو ۸ پرومکس خودرویی برای جاده و «مسیرهای» خارج از جاده به شمار می‌رود.هر چند تیگو ۸ پرومکس خودروی همه‌چیز تمام چری به شمار می‌رود اما ASX شاسی‌بلند پایین‌رده میتسوبیشی محسوب می‌شود و با هدف استفاده شهری و جاده‌ای توسعه یافته است؛ با این وجود از سیستم چهارچرخ محرک هم بهره‌مند شده و از این جهت نسبت‌به خودروهای هم‌اندازه خود برتری قابل‌توجهی دارد.

عایق‌بندی کابین ASX به‌خوبی تیگو ۸ پرومکس نیست و از دور خاصی به بعد، صدای درون کابین بیشتر می‌شود. جعبه‌دنده CVT عملکرد مناسبی دارد؛ راننده می‌تواند درصورت نیاز به شتاب بهتر از حالت دستی شبیه‌سازی شده و پدال شیفترهایی آن استفاده کند. فرمان‌پذیری هم به‌لطف فرمان برقی، فنربندی خوب و دید مناسب خودرو از اطراف، با دقت بالایی انجام می‌شود و حس تحت کنترل بودن را به راننده القا می‌کند. حالات رانندگی این خودرو برخلاف تیگو تصمیم‌گیری را به راننده واگذار می‌کند و بین سه حالت چهار چرخ محرک، توزیع قدرت ۵۰:۵۰ بین چرخ‌های جلو و عقب و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو تغییر می‌کند که می‌تواند مفید باشد.روی‌هم‌رفته، ASX خودرویی توانا محسوب می‌شود که می‌تواند تا چندین نیازهای مالک خود را برطرف کند. اگر این خودرو را با کلاس خودش مقایسه کنیم مشخصا به بهترین نحو خواهد درخشید اما پیشرانه ۲ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری و ۱۹۷ نیوتن متری آن در برابر تیگو ۸ پرومکس حرف چندانی برای گفتن ندارد. همان‌طور که گفتیم، بازار هدف این دو محصول متفاوت است. بنابراین جای تعجب نیست که تیگو ۸ پرومکس عملکرد فنی قدرتمندتری داشته باشد؛ هر چند ASX کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

مقایسه امکانات میتسوبیشی ASX و تیگو ۸ پرومکس
چری شاسی‌بلند خود را به مجموعه وسیعی از آپشن‌ها و امکانات ایمنی مجهز کرده است ازجمله آنها می‌توان به ۶ کیسه هوا، بهره‌مندی از سیستم‌های TCS و ESP، ترمزهای ضدقفل و EBD به‌همراه HAC و HDC، سیستم نگهداری خودرو بین خطوط یا کروزکنترل تطبیقی خیال راننده را بابت ایمنی رانندگی راحت می‌کند. این خودرو به تجهیزات رفاهی مانند سیستم صوتی ۸ بلندگویی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، ترمز پارک، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه صندلی‌های جلو، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، اتوهولد، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن و خنک‌کننده صندلی‌های جلو و… مجهز شده است و عملا کم‌وکاستی ندارد.

در نقطه مقابل ASX به‌عنوان یک بسته جمع‌وجورتر امکانات ایمنی کمتری دارد؛ برای نمونه خبری از کروزکنترل تطبیقی، سنسور جلو، سنسور فشار باد تایر، رادار نگهداری خودرو میان خطوط، هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمز پارک باقی، ترمز اضطراری هوشمند، حالات رانندگی مختلف و… نیست. میتسوبیشی کراس‌اوور خود را به‌عنوان خودرویی شهری و نه همه‌چیز تمام عرضه کرده است. با این وجود به امکانات پایه‌ای مانند ۷ کیسه هوا، کروزکنترل عادی، اتوهولد، ESP و TCS، سنسور عقب و باران، ABS و EBD، چراغ‌های جلو زنون و پدال تعویض‌دنده پشت فرمان مجهز شده است.آپشن‌های ASX هم مانند نمایشگر ۶.۴ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، دوربین دید عقب، ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های برقی و صندلی‌های تاشونده ردیف عقب هم در برابر رقیب چینی بلندقامت حرف چندانی برای گفتن ندارند. بنابراین تیگو ۸ پرومکس با اختلاف زیادی در این بخش برتری پیدا می‌کند.

مقایسه قیمت میتسوبیشی ASX و تیگو ۸ پرومکس و نتیجه‌گیری
نسل ۲۰۱۷ و فیس‌لیفت شده کراس‌اوور جمع‌وجور میتسوبیشی با قیمتی بین ۲.۴ تا ۲.۷ میلیارد تومان معامله می‌شود. تیگو ۸ پرومکس ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هم در محدوده قیمت ۲.۷ تا ۲.۹ میلیارد خریدوفروش می‌شود. با نگاهی به عملکرد فنی خوب، کابین پر امکانات، طراحی درخور و سیستم‌های ایمنی مناسب و بازار خرید و فروش پررونق می‌توان تیگو ۸ پرومکس را گزینه‌ای بهتر تلقی کرد؛ اما انتخاب نهایی به نیازهای خریدار باز می‌گردد.

یکی شاسی‌بلند شهری و دیگری کراس‌اوور شهری به شمار می‌رود اما نیازهای گوناگونی را پاسخ می‌دهند و مشتریان متفاوتی دارند. اگر در منطقه‌ای پر از ترافیک زندگی می‌کنید و خودرویی زیبا، جمع‌وجور و سرحال نیاز دارید که بتوانید به آن تکیه کنید، میتسوبیشی ASX می‌تواند انتخاب مناسبی باشد اما اگر جمعیت خانواده بزرگ‌تری دارید یا به سفرهای خارج شهر و طبیعت‌گردی خانوادگی علاقه‌مند هستید و خودرویی می‌خواهید که در محدوده قیمت خودش همه‌چیز تمام باشد، تیگو ۸ پرومکس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا