اخباراسلایدرفناوری و تکنولوژی

بررسی کامل مزایا و معایب سرامیک بدنه خودرو

زیبایی بدنه اتومبیل برای بسیاری از علاقه‌‌مندان به خودرو و به‌اصطلاح ماشین‌باز‌ها، مسئله بسیار با‌اهمیتی است. البته رنگ درخشان و بدنه‌ای بدون خط‌وخش، زیبایی خودرو را چندین برابر می‌کند و این موضوعی است که کمتر کسی می‌تواند نسبتا به آن بی‌تفاوت باشد.سرامیک خودرو چیست؟

سرامیک خودرو چیست؟

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو یا گلس کوتینگ، نوعی پلیمر مایع است که روی بدنه خودرو ریخته می‌شود و پس از ترکیب‌شدن با رنگ خودرو، منجر به ایجاد لایه‌ای هیدروفوبیک روی سطح بیرونی رنگ بدنه می‌شود که خاصیت آب‌گریزی دارد. این خاصیت، باعث محافظت بیشتر از بدنه خودرو در مقابل گردوغبار می‌شود و نمای ظاهری خودرو را براق و شفاف نگه می‌دارد.
هم‌چنین، ذرات ریز نانو موجود در این مایع بی‌رنگ هنگام ترکیب‌شدن با رنگ خودرو، معایب رنگ بدنه را ترمیم و در صورت وجود هرگونه خط و خش، آن‌ها را ناپدید می‌کند. پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو که اولین‌بار برای تیونیگ خودرو‌های گران‌قیمت و لوکس از آن استفاده ‌شده، در مقایسه با مواد موجود در پولیش‌های معمولی از دوام بیشتری برخوردار است.

 مزایای سرامیک بدنه خودرو

موارد فوق برخی از مزایای سرامیک خودرو می‌باشد. عمده‌ترین مزیت‌های استفاده از این نانوکاور عبارتند از:

  • داشتن خاصیت آب‌گریزی که در نتیجه مانع از نفوذ یا باقی ماندن لکه‌های آب روی خودرو می‌شود.
  • جلوگیری از خوردگی شیمیایی بدنه خودرو در اثر باران‌های اسیدی.
  • عدم ایجاد لکه‌های ناشی از انواع آلودگی‌های محیطی.
  • جلوگیری از انجام واکنش اکسیداسیون ناشی از اشعه‌های خورشیدی در بدنه خودروها.
  • عدم ایجاد خش در اثر برخورد سنگ یا سایر اجسام روی بدنه خودرو.
  • دوام و ماندگاری بالا.
  • عملکرد بهتر نانو سرامیک ها در مقایسه با انواع واکس‌های بدنه خودرو.
  • صرفه اقتصادی.

محافظت از رنگ بدنه ماشین

خودروها روزانه در معرض انواع آسیب‌های ناشی از آب و هوا هستند. روکش سرامیک ماشین، وظیفه‌ی مقابله با این آسیب‌ها را به عهده دارد. به بیان روشن‌تر، ماشین سرامیک شده دارای پوشش سطحیِ مستحکم برای بدنه‌ی خودرو است و از این طریق، مانع از آسیب‌های احتمالی می‌شود. سرامیک کردن خودرو نه تنها هیچ آسیبی به رنگ فابریک خودرو نمی‌زند بلکه به عنوان یک لایه‌ی محافظ نانو برای رنگ اصلی بدنه‌ی خودرو عمل می‌کند.

فراموش نکنید که این مزیت روکش نانو سرامیک، نسبی و شرطی است و نمی‌توان به طور مطلق گفت که حفاظت از بدنه در مقابل هر نوع خط‌و‌خش و آسیب محیطی، با پوشش سرامیکی امکان‌پذیر است.

محافطت در برابر آسیب های وارد از پرتوهای خورشیدی

سرامیک کردن ماشین از بدنه‌ی خودرو در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.
اگر خودروی شما برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار داشته باشد پس از مدتی رنگ آن شروع به اکسید شدن می‌کند و کیفیت بدنه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روکش نانو سرامیک مانع از این فرایند می‌شود.

ماندگاری بالا

پوشش نانو سرامیکی به دلیل ساختار مولکولی‌اش، در ریزترین سطح بدنه‌ی خودرو وظیفه‌ی حفاظت را انجام می‌دهد و به همین دلیل، از نفوذ گرد و غبار و دیگر مواد آسیب‌زننده در امان است.زمانی هم که مواد خارجی روی بدنه بنشینند، اصلا نمی‌توانند جایی را برای نفوذ به سطح و چسبیدن به آن پیدا کنند. بنابراین زمانی که نیاز به تمیز کردن بدنه باشد این کار به راحتی و تنها با یک پارچه قابل انجام است؛ زیرا سطح بدنه، بسیار صاف و مسطح است.همین ویژگی است که باعث می‌شود وقتی خودرو در جاده حرکت می‌کند عوامل خارجی نتوانند روی سطح خودرو بنشینند؛ زیرا زمانی که به پوشش سرامیک بدنه برخورد می‌کنند راهی برای نفوذ نمی‌یابند و به ناچار روی سطح خودرو غلت می‌خورند و در نهایت از آن دور می‌شوند.

آبگریز شدن سطح بدنه خودرو

ترکیب و پیوند رنگ بدنه که موجب ایجاد خاصیت آب‌گریزی می‌شود، هیچ‌گونه رد گردوغبار یا لک باران، حشرات و .. را روی خودرو باقی نمی‌گذارد. البته دقت داشته باشید که معنای آب‌گریزی، این نیست که خودرو هرگز کثیف نمی‌شود؛ بلکه این خصوصیت موجب می‌شود که هرگونه لکه و کثیفی، به‌آسانی با یک پارچه تمیز پاک شود. ذرات ریز نانو موجود در این پوشش، تمامی خط‌‌و‌خش‌ها و کاستی‌های رنگ بدنه را ترمیم می‌کنند و سطحی صاف، صیقلی و براق را برای خودرو به ارمغان می‌آورند.

زیبایی و درخشندگی خودرو

دلیل اصلی که عاشقان و طرفداران خودرو را به سمت استفاده از نانو سرامیک سوق می‌دهد، براق شدن و درخشندگی اتومبیل پس از استفاده از این نوع پوشش است. کسانی که علاقه دارند خودروی خود را شبیه خودروهایی که در نمایشگاه‌ها وجود دارند ببینند می‌توانند روی سرامیکی کردن خودرو حساب باز کنند.

حفاظت از ماشین در برابر خط‌ و‌ خش

ذرات ریز نانو موجود در این مایع بی‌رنگ هنگام ترکیب‌شدن با رنگ خودرو، معایب رنگ بدنه را ترمیم و در صورت وجود هرگونه خط و خش، آن‌ها را ناپدید می‌کند.پس از انجام آن نیز بدنه خودرو از خط و خش تا حد زیادی محافظت می شود اما این مهم در تصادفات به صورت نسبی خواهد بود.

جلوگیری از آسیب ناشی از باران های اسیدی

پوشش اولیه بدنه ماشین وقتی در معرض آب و هوا ، باران های اسیدی ، قطرات باران ، غضولات پرندگان و غیره قرار می گیرند، به مرور زمان دوام آن کاهش پیدا می کند. اما سرامیک خودرو به شرط رعایت اصول و مواد مرغوب دارای دوام بیشتری است و میتواند سال ها از بدنه ماشین محفاظت کند.

معایب سرامیک بدنه خودرو

نانو سرامیک نیز مانند هر وسیله دیگر معایبی دارد. ممکن است معایب سرامیک خودرو چندان بزرگ نباشد امّا برای آشنایی کامل شما و برای انتخاب دقیق دانستن تمام مزایا و معایب سرامیک خودرو این کار ضرورت دارد.اگر با مرور فواید سرامیک خودرو، اشتیاق بیشتری برای استفاده از این نوع پوشش بدنه پیدا کردید، بهتر است قبل از اقدام به این کار نگاهی به معایب سرامیک خودرو بیندازید. در ادامه به معایب سرامیک خودرو و مشکلات آن اشاره می‌کنیم.

هزینه بالا

در مزایای سرامیک خودرو ذکر کردیم که در بلندمدت هزینه سرامیک خودرو مقرون به صرفه می‌شود؛ امّا وقتی مدت زمان استفاده از خودرو کوتاه است و یا سال‌های زیادی از زمان ساخت خودرو گذشته و کیفیت و کارایی آن به شدت افت کرده استفاده از سرامیک آن‌چنان به صرفه نخواهد بود.به عبارت دیگر، اگر بخواهید خودروی خود را به زودی بفروشید، قیمت چند میلیونی نانو سرامیک نه تنها به سود شما نیست بلکه ممکن است برخی افراد را از خریدن خودروی شما منصرف کند.همچنین اگر خودروی شما به دلیل استهلاک، زمان زیادی از عمرش باقی نمانده باشد یا با اینکه ماشین شما خودروی لوکسی محسوب می‌شود امّا چند سالی از ساخت آن گذشته باشد از نظر مادی، به‌صرفه نیست که چندین میلیون برای روکش سرامیک هزینه کنید.

زمان بر بودن سرامیک کردن بدنه خودرو

اجرای فرایند سرامیک کردن ماشین چندین روز زمان نیاز دارد. این مسئله وقتی مشکل‌ساز می‌شود که به دلیل نزدیک بودن مراسمی خاص مثل نامزدی و عروسی، حتماً باید در مدت زمانی مشخص بتوانید خودروی خود را زیبا کنید و جلا ببخشید. در چنین مواقعی ممکن است استفاده از سرامیکی کردن بدنه ماشین کاربردی نباشد.

نیاز به تخصص برای انجام

کته‌ای که در این قسمت باید بر آن تاکید کنیم این است که اگر پوشش سرامیک به وسیله‌ی تیمی حرفه‌ای و باتجربه به کار نرود، احتمال دارد ماشین شما نه تنها زیباتر به نظر نرسد بلکه قیافه‌ای بدشکل و بدقواره به خود بگیرد به گونه‌ای که اگر از سرامیک استفاده نمی‌کردید خودروی شما زیباتر و شکیل‌تر به نظر می‌رسید.

از آنجایی که ماندگاری سرامیک خودرو یکی از ویژگی‌های پوشش نانو سرامیک است، واضح است که اگر استفاده‌ی صحیحی از آن نشود، ویژگی‌های مثبت آن تبدیل به خصایل منفی می‌شود و سرانجام تلخی را نصیب صاحب خودرو می‌کند.

سختی پیدا کردن پوشش سرامیک با کیفیت

در هنگام انتخاب این محصول باید از کیفیت آن مطمئن باشید. زیرا خرید محصول بی کیفیت یا دارای کیفیت پایین می‌تواند ظاهری کدر و نامناسب برای خودرو ایجاد کند.

نیاز به آماده سازی

پیش از سرامیک کردن بدنه خودرو ابتدا باید آماده سازی صورت بگیرد که کاری زمان بر است و نیاز به تخصص ویژه ای دارد.

نانو سرامیک کردن خودرو چگونه انجام می شود؟

نحوه سرامیک خودرو در چنین مرحله مختلف انجام می‌شود. ما در این قسمت نحوه سرامیک خودرو و اجرای مراحل مختلف انجام سرامیک کاری ماشین را برای شما بیان می‌کنیم.

مرحله اول:

شما باید در این مرحله و قبل از انجام پسرامیک بدنه خودرو، با استفاده از یک شوینده مناسب اتومبیل تمام آلودگی‌ها را از روی بدنه خودرو پاک کنید.

مرحله دوم:

شما در این محله باید تمام معایب خودرو مانند رنگ شدگی‌ها، انواع خط‌وخش، فرو رفتگی‌ها و تمام معایب احتمالی بدنه را تعیین کنید. سپس با استفاده از یک ضخامت‌سنج، میزان ضخامت بدنه را به صورت دقیق محاسبه کنید.

مرحله سوم:

با استفاده از چسب‌های مخصوص، بخش‌هایی از خودرو مانند شیشه‌ها، آینه‌ها و سایر بخش‌های ظریف و حساس خودرو را بپوشانید.

مرحله چهارم:

در این مرحله شما باید با استفاده از پولیش مناسب تمام خط‌وخش‌های روی بدنه خودرو را بپوشانید. این مرحله سبب اجرای یکدست و مناسب سرامیک خودرو می‌شود. به همین دلیل اجرای با دقت و با حوصله این مرحله بسیار ضروری است.

مرحله پنجم:

استفاده از پولیش باید تمام خطوط و خش‌ها را از روی خودرو پاک کند. امّا ممکن است خودروی شما دارای خش‌ها یا خطوط ریزی باشد که نتوانید با چشم آن‌ها را مشاهده کنید؛ پس از اجرای سرامیک ماشین این خش‌ها نمایان خواهند شد.

در نتیجه، در این مرحله شما باید با استفاده از چراغ قوه‌های خورشیدی و با دقت تمام سطح بدنه خودرو را بررسی کنید. با این کار می‌توانید ریزترین و جزئی‌ترین خش‌ها را پیدا کنید. سپس با استفاده از یک پولیش مناسب این خش‌ها را نیز برطرف کنید.

انجام این مرحله مانند مرحله چهارم، بسیار حساس است. پس با حوصله کافی و صرف زمان کافی این مرحله را انجام دهید. می‌توانید برای افزایش دقت کار چند مرحله، بدنه خودرو را با استفاده از چراغ قوه خورشیدی بررسی کنید تا از عدم وجود هیچ نوع خط‌وخش روی بدنه مطمئن شوید.

مرحله ششم:

تمام پنج مرحله قبل، مراحل زیرسازی بدنه خودرو بود. در این مرحله شما باید برای تکمیل کار خود از مواد سیلیکونی استفاده کنید. استفاده از این مواد باعث صاف و یکدست کامل بدنه خودرو می‌شود. این مرحله، آخرین مرحله از آماده‌سازی بدنه خودرو برای اجرای نانو سرامیک است. نکته مهم در این مرحله استفاده از دقت کافی و صرف زمان مناسب است.

مرحله هفتم:

با اجرای دقیق شش مرحله قبل، شما هم اکنون یک بدنه عالی و آماده برای اجرای سرامیکی کردن بدنه ماشین در اختیار دارید. در این مرحله برای اتمام کار، باید از مواد مرغوب و دارای کیفیت عالی استفاده کنید. شما پس از پایان این مرحله، خودرو بسیار لوکس و زیبا دارید و می‌توانید از حفظ سلامت بدنه خودرو در برابر انواع خط‌وخش اطمینان داشته باشید.

انواع سرامیک خودرو کدامند؟

کیفیت انواع سرامیک خودرو متفاوت است. برای تقسیم‌بندی انواع سرامیک خودرو می‌توان دسته‌های زیر را بکار برد:

سرامیک پلیمری

پیوند سرامیک پلیمری با بدنه بسیار بالا است به گونه‌ای که انگار بخشی از خود خودرو است. در برابر آسیب‌ها بسیار مقاوم است و پوشش سرامیک پلیمری به سادگی از بین نمی‌رود.

سرامیک کوارتزی

سرامیک کوارتزی، قوی‌ترین پوشش سرامیکی موجود در بازار است. در برابر انواع خط‌و‌خش‌ها بسیار مقاوم است. ماندگاری و براقیت بسیار بالایی دارد. زیبایی ظاهر خودرو شما را برای مدت بسیار طولانی‌تر حفظ می‌کند.

سرامیک هیبریدی

سرامیک هیبریدی، ترکیبی از دو نوع سرامیک پلیمری و کوارتزی است. بنابراین با ترکیب بهترین خصوصیات دو پوشش قبل، بهترین پوشش سرامیکی را ایجاد کرده است. این نوع پوشش، سخت‌ترین پوشش سرامیکی است و لایه محافظ دارای مقاومت بالا را برای ماشین ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا