اخبار خارجی

بررسی یاماها R1

یاماها R1 مدل ۲۰۲۴ یکی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های دنیاست و می‌خواهیم آن را بررسی کنیم.

به گزارش دنده 6 – این محصول هیجان‌انگیز رقیب موتورسیکلت‌هایی همچون هوندا CBR1000RR، کاوازاکی نینجا ZX-10R و بی ام و S1000RR است و همانند رقبای خود از تکنولوژی پیست مسابقه سود می‌برد اما مخصوص جاده بوده و به همین خاطر به چراغ‌های راهنما و حتی صندلی عقب مجهز شده است. نیروبخش یاماها R1 پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی خطی است که از یک نیروگاه موتو جی پی مشتق شده و ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتون متر گشتاور دارد. این قدرت برای موتورسیکلتی که فقط ۲۰۱ کیلوگرم وزن دارد بسیار زیاد خواهد بود.
بی‌شک فرصت مناسبی است تا ویژگی‌های این محصول ژاپنی را تحسین کنیم. با انجام محاسبات ریاضی می‌توان به نسبت قدرت به وزن ۱ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم وزن موتورسیکلت برسیم. برای مقایسه بد نیست به ویژگی‌های یک خودروی معمولی همچون هوندا آکورد بپردازیم. این خودرو در سبک‌ترین نسخه خود ۱۴۶۹ کیلوگرم وزن دارد و پیشرانه‌اش ۱۹۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به این ترتیب هر اسب بخار این خودرو وظیفه جابجایی ۷.۶ کیلوگرم وزن را بر عهده دارد. اگر آکورد بخواهد نسبت قدرت به وزن مشابه یاماها R1 را داشته باشد باید حدود ۱۴۳۹ اسب بخار قدرت تولید کند که برای یک خودروی استاندارد و خانوادگی بسیار دور از واقعیت خواهد بود.

اما این ارقام فوق‌العاده چه تأثیری روی پرفورمنس موتورسیکلت یاماها دارند؟ حداکثر سرعت R1 نیز همانند قدرت آن بسیار زیاد است. اکثر منابع سقف سرعت این محصول ژاپنی را ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ذکر کرده‌اند که مشابه سقف سرعت چندین رقیب دیگر در همین کلاس است و شاید رقم ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نیز چیزی شبیه توافق جنتلمن برندهای ژاپنی باشد. احتمالاً می‌دانید که توافق جنتلمن بین خودروسازان ژاپنی در چند دهه قبل وجود داشت و همین موضوع بین سازندگان موتورسیکلت‌ها نیز شکل گرفت. در دهه ۹۰ میلادی این شرکت‌ها موتورسیکلت‌های بسیار قدرتمندی همچون سوزوکی هایابوسا و هوندا CBR1000XX بلک برد را تولید کردند، محصولاتی که بسیار سریع بودند.

با قدرت حدود ۲۰۰ اسب بخار و وزن پایین، موتورسیکلت‌های اسپرت می‌توانند به راحتی سرعت‌های بالا را ثبت کنند. سیاستمداران و قانون‌گذاران متوجه توانایی این موتورسیکلت‌ها شدند و قوانینی روی سرعت و قدرت آن‌ها وضع کردند. شرکت‌های سازنده موتورسیکلت به‌صورت غیررسمی توافق کردند که حداکثر سرعت محصولات خود را ۳۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام کنند. البته در طول این سال‌ها برخی استثناها وجود داشته‌اند و برخی شرکت‌ها توافق جنتلمن را نادیده گرفتند که از جمله آن‌ها می‌توان به آپریلیا RSV4 اشاره کرد که حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلومتر در ساعت دارد. هرچند اکثر ابر موتورسیکلت‌ها همچنان حداکثر سرعت محدود شده ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را حفظ کرده‌اند.
یاماها در وب‌سایت خود اشاره‌ای به زمان شتاب گیری R1 نداشته اما زمانی که موتور ترند نسخه R1M را در سال ۲۰۱۹ تست کرد به اعدادی باورنکردنی رسید. این موتورسیکلت گران‌تر از نسخه استاندارد بوده و از تجهیزات اضافی همچون سیستم تعلیق اولینز و بدنه فیبر کربنی سود می‌برد هرچند تغییری در پیشرانه به وجود نیامده است. موتورسیکلت موردبحث توانست در عرض ۲.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد که سریع‌تر از سوپر اسپرت‌های مطرح دنیاست و با خودروهای بسیار قدرتمندی همچون پورشه ۹۱۱ GT3 RS و مک لارن آرتورا برابری می‌کند. این موتورسیکلت مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۹.۸ ثانیه و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت طی کرده است.بد نیست شتاب گیری یاماها R1 را نیز با برخی وسایل نقلیه دیگر مقایسه کنیم. لوسید ایر سافایر برقی با قدرت بیش از ۱۲۰۰ اسب بخار و قیمت حدود ۲۵۰ هزار دلار جزو سریع‌ترین خودروهای دنیاست و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۲ ثانیه‌ای دارد. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در ۹.۲ ثانیه و با سرعت ۲۵۲ کیلومتر در ساعت طی کرده است. با اینکه یاماها R1 کندتر از لوسید عمل می‌کند اما بیش از ۲۰۰ هزار دلار ارزان‌تر از خودروی یاد شده است. نظر شما درباره این هیولای دو چرخ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا