اخباراخبار خارجی

بزرگترین کامیون 45 تنی دنیا الکتریکی می‌شود

استخراج مواد اولیه از عمق معادن خارج از شهر و انتقال آن به صنایع بعضی اوقات کاری بسیار پر هزینه و وقت گیر است چرا که هر کامیون حجم مشخص و کمی گنجایش برای حمل و نقل دارد، اما با روی کار آمدن کامیون 45 تنی کوماتسو (Komatsu)، این کامیون مرحمی برای جا به جایی‌های غول آسا شد.

اما بعد از گذشت سال‌ها استفاده از این کامیون، یک تیم از محققان سویسی این ابر کامیون را به یک کامیون تمام الکتریکی تبدیل کرده‌اند. هدف آن ‌ها از انجام این کار این بوده است که بتوانند از این وسیله در اطراف شهر هم استفاده کنند. در نمونه دیزلی صدای پیشرانه‌ آن بقدری سرسام آور است که حتی در فضای باز معادن هم کارکنان را اذیت می‌کند، چه برسد بخواهد وارد شهر شود.

جالب است بدانید که در این نمونه الکتریکی موتور جای خود را به 4.5 تن باتری داده است. باتری‌هایی که شامل 1440 سلول نیکل منگنز کبالت هستند و ظرفیتی معادل 700kWh دارند. بر اساس گفته‌ی این تیم (شرکت Empa) و سازنده‌ی اصلی کامیون، این حجم از باتری برای اولین بار است که بر روی یک وسیله نقلیه زمینی نصب می‌شود.

نمونه اولیه ساخته شده قرار است یک محموله 65 تنی را از کوه ‌های سیمانی سویس، 20 بار در روز جا به ‌جا کند. در هر بار رفت و آمد  ترمزهای احیا کننده این وسیله تا 40kWh باتری‌ها را شارژ مجدد می‌کند که به گفته سازنده این مقدار انرژی حتی بیشتر از مقداری است که این وسیله نیاز دارد تا به مبدا بازگردد.

آن‌ها همچنین دلیل استفاده از این نوع باتری‌‌ها را اینگونه توضیح دادند که “باتری‌های نیکل منگنز کبالتی همچنین انتخاب خودروسازان آلمانی است چرا که در نمونه‌های گذشته اگر یکی ازسلول‌ها از بین می‌رفت یا آتش می‌گرفت باعث از بین رفتن بقیه سلول‌ها نیز می‌شد و زنجیر به زنجیر همه از بین می‌رفتند اما در این نوع از باتری‌ها دیگر خبری از این اتفاقات نیست.”

طبق برنامه قرار است 8 نمونه از این کامیون‌‌ها را برای معادن سیمان سویس آماده شود و اگر نتیجه مطلوب حاصل شد در تعداد بیشتر، تولید و به سراسر جهان صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا