اخباراخبار خارجیجنگندهنظامی

بلک هاوک و آپاچی در کفه ترازو

جدال بالگردهای ارتش آمریکا

یکی از جلوه‌های شکوه نیروی هوایی ارتش آمریکا، بالگردهای نظامی آن، به ویژه بلک هاوک و آپاچی هستند. با مقایسه این دو هواگرد، همراه باشید.

به گزارش دنده 6 ، یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی جهان متعلق به ایالات متحده است. ارتش آمریکا مجهز به پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها، بمب افکن‌ها و بالگردهای نظامی و… است و تمامی شاخه‌های نظامی آن از این تجهیزات نظامی فوق پیشرفته برخوردار هستند. از مهم‌ترین وسایل نقلیه هوایی آمریکا می‌توان به بالگردها اشاره کرد که وظایف خطیری در طول عمر مفید خود انجام می‌دهند.

مقایسه بلک هاوک و آپاچی

یکی از برجسته‌ترین بالگردهای ایالات متحده که نماد قدرت نیروی هوایی این کشور محسوب شده و جزو نمونه‌های تهاجمی به شمار می‌رود، AH-64 آپاچی است. رقیب مهم این بالگرد، AH-1Z وایپر است و باید خاطرنشان کرد که آپاچی علاوه بر قابلیت‌های زیاد و منحصربه فردی که دارد، در گروه خطرناک‌ترین بالگردهای جهان قرار می‌گیرد.

بلک هاوک و آپاچی

آپاچی

 

رقیب آمریکایی دیگر آپاچی AH-64، بالگرد مشهور UH-60 بلک هاوک است. این بالگرد که بیشتر وظیفه پشتیبانی نیروهای ارتش آمریکا را بر عهده دارد، به اندازه رقیب خود خطرناک نبوده و اغلب علاقه‌مندان به موضوعات نظامی با آن آشنا هستند. یکی از دلایل محبوبیت و موفقیت روزافزون این وسیله نقلیه هوایی، انتشار کتاب و اکران فیلم بلک هاوک داون است.

به طور کلی مأموریت بلک هاوک، حمل و نقل سربازان، نجات نظامیان از مناطق درگیر جنگ و توپخانه اضافی در حملات هوایی است. Apache و Black Hawk دو جنگ افزار مهم و توانمند ارتش آمریکا هستند که تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. بد نیست بدانید که ارتش این کشور برنامه دارد تا به زودی این دو بالگرد را با هوانورد جدید بل جایگزین کند.

بلک هاوک UH-60A

بلک هاوک و آپاچی

آمریکایی‌ها بالگرد بلک هاوک را به منظور پشتیبانی نیروهای ارتش، جایگزین مدل UH-1 هوی کردند. این هوانورد جذاب از اواخر سال 1979 میلادی به خدمت گرفته شد و یک دهه بعد، به کمک شرکت آمریکایی تولید کننده هواگرد سیکورسکی ارتقا یافت. نتیجه تلاش‌های این شرکت، مدل UH-60L شد.

نمونه‌های زیادی از بلک هاوک برای شاخه‌های نظامی ارتش آمریکا طراحی و تولید شد که یکی از بارزترین آن‌ها، SH-60B سی هاوک برای نیروی دریایی است. مدل‌های A این هوانورد می‌توانند تا 11 سرباز، تجهیزات کامل به همراه خلبان، کمک خلبان و دو خدمه آن‌ها را حمل کنند. همچنین در نقش پشتیبانی قادر است به شناسایی و کشف تا حمل مجروحان بپردازد.

بلک هاوک و آپاچی

به لحاظ فنی باید اعتراف کنیم که بالگرد UH-60A هیچ گونه سلاحی ندارد، اما سیستم‌های دفاعی آن قابل توجه است و مثل هر وسیله دیگری می‌تواند بسته به مأموریتی که پیش رو دارد، از سلاح‌های مختلف برخوردار شود. با این اوصاف می‌توان انواع سلاح‌ها و مهماتی مثل مسلسل 7.62 میلی متری M-60 GP، مسلسل کالیبر GAU-29 50 و همچنین سلاح 7.62 میلی متری M135 جنرال الکتریک روی بلک هاوک نصب کرد.

وظایف مختلفی که این هواگرد می‌تواند از پس آن‌ها بر بیاید، باعث شده تا چهار دهه مورد توجه ارتش آمریکا قرار بگیرد. علاوه بر همه این‌ها یک سیستم پشتیبانی خارجی وجود دارد که به کمک آن می‌توان به دو قابلیت بال مانند دسترسی پیدا کرد. هر یک از سیستم‌ها قادر به تحمل وزن ۲.۲ تن هستند. (در این قسمت می‌توان تانک‌های سوخت ۴۵۰ و ۲۳۰ گالنی را به همراه موشک‌های مختلفی مثل هلفایر حمل کرد)

آپاچی AH-64

بلک هاوک و آپاچی

برخلاف نقش پشتیبانی بالگرد بلک هاوک، آپاچی بوئینگ یکی از تهاجمی‌ترین هوانوردهای تاریخ محسوب می‌شود. سابقه فعالیت این هواگرد به سال 1984 میلادی باز می‌گردد و تا امروز در خدمت ارتش ایالات متحده است. به گزارش شرکت سازنده آپاچی، قرار است نسخه‌های جدید AH-64E و AH-64A تا سال 2028 عرضه شوند.

از مهم‌ترین قابلیت‌های این بالگرد نظامی قدرتمند و تهاجمی، شلیک موشک هلفایر AGM-114 است. این موشک ضدتانک بوده و با هدایت لیزری خود می‌تواند اهداف را به خوبی از فاصله 8 کیلومتری نابود سازد. گفتنی است که آمریکایی‌ها یک مدل جدیدتر از آپاچی را با نام AH-64E تولید کرده‌اند که می‌تواند موشک هوا به زمین هلفایر را از مسافت 16 کیلومتری پرتاب کند.

بلک هاوک و آپاچی

موشک فوق به همراه مسلسل 30 میلی متری M230 که توانایی شلیک 625 گلوله در دقیقه دارد، بالگرد نظامی آپاچی را جزو برترین هواگردهای جهان قرار می‌دهد که توانایی نابودسازی یک گردان مسلح را دارند. این بالگرد مجهز به سنسورهای متنوعی برای بهبود دقت سلاح‌ها است و خلبان‌هایش می‌توانند از فاصله دور به اهداف شلیک کنند.

یکی از حسگرهای قدرتمند آپاچی AH-64، دید در شب است که می‌تواند به خوبی دمای بالای تانک‌ها را شناسایی و آن‌ها را منهدم کند. مازاد بر این‌ها یک سیستم روتر چهار پره، این هواگرد را مجهز به قابلیت مانور استثنایی می‌کند. به نظر شما کدام یک از این دو بالگرد نظامی، عملکرد بهتری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا