اخبار داخلیاسلایدر

بهترین خودروهای سال 1403

در آخرین لحظات سال، از دیدگاه پدال به مهم‌ترین محصولات بازار داخلی و خارجی نگاه می‌کنیم.

به گزارش دنده 6 – سال دیگری گذشت و افتخار دوستی با علاقه‌مندان خودرو در ایران، برای خدمتگذاران شما در پدال فراهم شد. طی ۳۶۵ روز گذشته، با بهبود اطلاع‌رسانی، کیفیت مطالب و تنوع خدمات، شاهد رشد چشمگیر مخاطبان و افزایش تعامل کاربران بودیم. هرچند که امروز پدال در میان رسانه‌های خودروی ایران، جایگاهی بسیار خوب و فراتر از سال‌های قبل دارد؛ برای جبران کاستی‌ها و اعتلای خود، سال ۱۴۰۳ را با تلاش بیش از پیش آغاز خواهد کرد.

مشابه سال‌های گذشته، از نویسندگان پدال خواستیم بهترین خودروی رونمایی شده در سال اخیر را انتخاب کنند. این رویکر البته با نگاه به بازار جهانی و مدل‌های قابل خرید در ایران انجام شد تا برای هم‌وطنان مقیم کشورمان نیز، کاربرد داشته باشد.

پژو  E-3008

شاید در میان این همه خودروی جدید معرفی شده در سال گذشته، این انتخاب کمی عجیب باشد اما به چند دلیل فکر می‌کنم پژو ۳۰۰۸ الکتریکی خودروی متعادلی برای استفاده روزمره و خانواده باشد. در حالی که تعداد زیادی خودروی چینی با ظاهر مشابه در حال جولان در دنیای الکتریکی‌ها هستند و تسلا هم یکه تاز غیر قابل انکار خودروسازان الکتریکی است، ساخت خودرویی که در عین ارزان قیمت بودن دارای ویژگی‌هایی چون برد زیاد تا ۷۰۰ کیلومتری است که تنها در خودروهای رده بالاتر از این دیده بودیم و همچنین از طراحی آوانگارد و اسپرت منحصر به فردی سود می‌برد قابل تحسین است.

 

پژو E-3008 واجد بسیاری از ریزه کاری‌ها و توجه به جزئیات در طراحی است که باعث جلب توجه زیادی می‌شود. در کابین با کیفیت، مدرن و جادار آن شما در دنیای آینده قرار می‌گیرید و این موضوع در برابرسادگی بیش از حد و مینی مالیستی رقبا است. با پلتفرم جدید استلانتیس، این خودرو در برندهای متنوع این مجموعه نیز تولید خواهد شد اما شاید نسخه پژوی آن اسپرت‌تر و جذاب‌تر از سایر مدل‌ها باشد. فکر می‌کنم این خودرو بتواند بهترین گزینه برای رقابت با تسلا مدل Y باشد.

گروه بهمن

فیدلیتی پرستیژ

در میان خودروهای وارداتی یا موجود در بازار کشور، چند مدلی بیش از بقیه توجه من را به خود جلب کردند. متاسفانه بازار خودروی کشور محدودیت‌های زیادی برای رقابت و حضور برندهای مناسب و با کیفیت دارد. این موضوع باعث شده تا قیمت‌های غیرواقعی نیز در این حوزه انحصاری شکل بکیرد اما فارغ از این موضوع و جبری که نسبت به انتخاب مدل‌های موجود برای خرید در بازار بسته فعلی داریم، خریدار باید علاوه بر انتخاب یک خودروی خوب، به کیفیت عرضه کننده ان نیز بسیار حساس باشد.

فیدلیتی پرستیژ جتور ایکس 70 بهمن موتور نمای داخلی

از آنجا که تعدادی از خودروهای مقبول از نوع وارداتی توسط واردکنندگانی کوچک به بازار عرضه می‌شوند، نمی‌توان آنها را برای مصرف کننده ایرانی به عنوان یک انتخاب ایذه‌آل توصیه نمود. بنابراین بسیاری از خودروهایی که حتی از کیفیت یا مشخصات فنی انها لذت بردم مانند محصولات GAC یا هوندا و نیسان وارداتی و حتی سوزوکی جیمنی و تویوتا کرولای هیبریدی، نهایتاً خودروی فیدلیتی پرستیژ را انتخاب می‌کنم. دلیل این انتخاب هم ویژگی‌های به روزشده فیدلیتی قبلی، کابین شیک و لوکس‌تر آن و قیمت نسبتاً مناسب کمپانی برای این محصول است.

محمدرضا اشتری

لکسوس TX

کراس‌اورهای امروزی، مناسب تردد روزانه و سفرهای بلندمدت به نقاط مختلف هستند. از سویی دیگر، ابعاد خودرو، قیمت نهایی و هزینه نگه‌داری نیز برای افراد عادی جامعه بسیار مهم است. این شرایط باعث می‌شود شاسی‌بلندهای ژاپنی در بازار جهانی جالب توجه شوند. با ابراز تاسف اما شهروندان ایرانی محروم از خودروهای درجه یک دنیا، احتمالا چاره‌ای جز التفات به X55 پرو یا انواع فونیکس ندارند.

لکسوس TX با امکانات مناسب رانندگی خارج جاده (آفرود سبک) و سیستم دو دیفرانیسل،پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر توربوشارژ با ۲۷۵ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتون متر دارد. این مدل، جادار و راحت است، اما ابعاد کوچک‌تر نسبت به لندکروزر  ارایه می‌دهد تا مناسب رانندگی روزانه نیز باشد.  مصرف سوخت لکسوس TX حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود و می‌تواند صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه فراهم کند. تمام این موارد با قیمت ۵۵ هزار دلار، جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو همراه پیشرانه هیبرید و پلاگین هیبرید نیز تولید می‌شود.

از دیدگاه نگارنده، ریویان R2 به عنوان یک کراس‌اور برقی کاربردی با قیمت مناسب و امکانات رانندگی متنوع، یکی از خودروهای قابل توجه امسال بود. همچنین آلفارومئو ۳۳ استراداله در کلاس سوپراسپرت لوکس و کلکسیونی تولید محدود، شاهکار طراحی امسال محسوب می‌شود و روزگار خوب گذشته برای برند اصیل ایتالیایی را یاداوری می‌کند.

چری X55 پرو ie مدیران خودرو

مدیران خودرو امسال مدل‌های متنوع رونمایی کرد. انواع تیگو ۷ و تیگو ۸ مجهز به پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید معرفی شدند. همچنین شاسی‌بلندهای لوکس با برند اکستریم به ایران رسیدند تا سال ۱۴۰۳ عرضه‌ی عمومی شوند. این خودروها البته با قیمت ۲ تا ۴ میلیارد تومان، بسیار دور از دسترس مردم ایران به نظر می‌رسند. به همین دلیل و ضمن تحلیل شرایط موجود، X55 بهترین گزینه‌ی موجود محسوب می‌شود.

قیمت ام وی ام X55 پرو اعلام شد

در روزهایی که سایپا و ایران خودرو، ناتوان از ساخت محصول قابل اعتماد هستند، X55 توانسته است رضایت خریداران خود را جلب کند. پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر، پاسخگوی نیاز یک کراس‌اور ۱۴۴۰ کیلوگرمی برای کاربری خانوادگی است. گیربکس CVT9 با قابلیت تعویض دستی ۹ سرعته، مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ تا ۱۰  ثانیه، مشخصات فنی X55 جدید هستند.

مدل ۱۴۰۲ از این خودرو با کد ie امکانات قابل قبول شامل نمایشگرهای بزرگ، دوربین ثبت وقایع، استارت از راه دور، شارژر وایرلس، گرم‌کن داخلی صندلی‌های جلو، دید ۳۶۰ درجه، ترمز پارک دکمه‌ای، کیسه هوای پرده‌ای در طرفین اتاق، صندلی‌های چرم و مواد باکیفیت داشبورد دارد. قیمت X55 ie  مدیران خودرو در سال ۱۴۰۲، حدود ۱/۳ میلیارد تومان بود و نسبت به رقبا ارزش خرید بالا داشت.

امیر دهقان

فورد موستانگ دارک هورس

بدون شک مهم‌ترین و پرتکرارترین موضوعی که طی سال گذشته در اخبار خارجی پدال خواندیم، قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، خداحافظی بسیاری از نام‌های مشهور جهان خودرو و کوچک‌سازی یا الکتریکی‌سازی پیشرانه‌ها بود.

First Look at Unexpected Insanity: $300K 2025 Ford Mustang GTD Puts Europe's Best on Notice

طی این سال با شورلت کامارو خداحافظی کردیم و دوج چارجر الکتریکی را دیدیم. به همین دلیل، از دید من، فورد موستانگی که در این دنیای بی‌رحم به سنت‌های خود وفادار مانده و همچنان پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و گیربکس دستی را حفظ کرده تا لذت ناب رانندگی را به خریداران هدیه کند، لایق عنوان بهترین خودروی سال است. علاوه بر این، طی سالی که پشت سر گذاشتیم، نسخهٔ دارک هورس را در فهرست بهترین خودروها به انتخاب نشریات معتبر خارجی دیدیم.

فورد موستانگ دارک هورس 2024

بدون شک موستانگ دارک هورس یکی از بهترین خودروهای اسپرت جهان محسوب می‌شود و به لطف کمک‌فنرهای الکترونیکی قابل تنظیم، ترمزهای فوق‌العاده، پیشرانهٔ V8 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و گیربکس دستی، رانندگی‌ با آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. همچنین وقتی بدانیم دارک هورس همهٔ این ویژگی‌ها را با قیمت تنها ۶۰ هزار دلار ارائه می‌کند، جذابیت آن دوچندان خواهد شد.

تارا V4

قطعاً هیچ‌کدام از خودروهایی که هم‌اکنون توسط خودروسازان مختلف داخلی تولید یا مونتاژ می‌شوند لایق عنوان بهترین نیستند اما اگر به‌ناچار بخواهیم از بین این خودروها مدلی را انتخاب کنیم که کمی قابل دفاع باشد، از دید من تارا V4 گزینهٔ مناسبی خواهد بود.

تارا وی Tara V4

البته تارا که از اواخر سال ۱۳۹۹ راهی بازار شده خودروی جدیدی نیست اما تیپ V4 آن حدود یک سال پیش معرفی شد. در این تیپ ایران‌خودرو سعی کرده برخی ایرادات و مشکلات تارا را برطرف کند که این نشان می‌دهد خودروسازان داخلی سرانجام حداقل اندکی توجه به خواست خریداران را سرلوحهٔ کار خود قرار داده‌اند.

تارا وی Tara V4 نمای داخلی

به‌ عنوان‌ مثال، در تیپ V4 برای چراغ‌های عقب موردانتقاد تارا گرافیک جدیدی طراحی شده و دکمهٔ بالابر شیشه‌ها هم از روی داشبورد به روی درها منتقل شده است. همچنین در این تیپ آپشن‌های جدیدی مثل گرمکن صندلی‌های جلو و درِ صندوق برقی با سنسور پایی ارائه شده که اولین بار است در خودروهای داخلی می‌بینیم؛ بنابراین، هرچند قیمت تارا V4 در بازار از یک میلیارد تومان فراتر رفته و از دسترس اکثر اقشار جامعه خارج است اما این ماشین را به لطف پیشرانه و گیربکس اتوماتیک نسبتاً مدرن، پلت‌فرم بروزتر و آپشن‌های تقریباً کامل، می‌توان یکی از بهترین خودروهای داخلی طی چند وقت اخیر دانست.

شاهین احمدزاده

تویوتا پرادو  

شاسی‌بلندها در سال‌های اخیر محبوبیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اند. ارتفاع بیشتر از سطح زمین، تسلط بر جاده در زمان رانندگی و فضای کابین و بار زیاد باعث شده‌اند این خودروها به گزینه اول بسیاری از خریداران بدل شوند. تویوتا به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای دنیای خودرو در تابستان سال ۱۴۰۲ از نسل جدید لندکروزر پرادو رونمایی کرد. این شاسی‌بلند کاملاً جدید از ویژگی‌های جذاب زیادی سود می‌برد.

طراحی عضلانی و رترو، پیشرانه‌ پرقدرت و کم‌مصرف‌تر، پلتفرم مدرن و مشترک با لندکروزر و لکسوس GX و… همگی نوید یک خودروی هیجان‌انگیز را می‌دهند. پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی این خودرو با کمک موتور برقی خود ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتون متر قدرت دارد که در ترکیب با سیستم چهار چرخ محرک و سایر تجهیزات لازم در آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

کابین نسل جدید لندکروزر پرادو هم طراحی جذابی دارد که باب میل طرفداران تویوتا خواهد بود. به تمامی این موارد باید قابلیت اطمینان مثال‌زدنی تویوتا را افزود که در مجموع باعث می‌شوند تویوتا لندکروزر پرادو جدید یکی از جذاب‌ترین خودروهای سال ۱۴۰۲ باشد.

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس پلاگین هیبریدی

بازار خودروی کشورمان کاملاً در سلطه برندهای چینی قرار دارد و برای انتخاب بهترین خودروی جدید سال ۱۴۰۲ در بازار داخلی چاره‌ای جز انتخاب شاخص‌ترین آن‌ها نبوده است. تیگو ۸ پرو e پلاس پلاگین هیبرید جزو گران‌ترین خودروهای چینی بازار کشور است که از طراحی ساده اما شیک سود می‌برد و با گذر زمان این نوع طراحی خسته کننده نخواهد بود.

بررسی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس (PHEV) | bama.ir

این شاسی‌بلند چینی از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی و دو موتور برقی سود می‌برد و ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. شاسی‌بلند پاک‌تر فونیکس در حالت برقی می‌تواند ۷۵ کیلومتر را طی کند. با توجه به سرمایه‌گذاری بلندمدت چری در ایران و همچنین نبود رقبای مطرح اروپایی و آسیایی، افرادی که به دنبال یک شاسی‌بلند مجهز و بزرگ هستند شاید فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس پلاگین هیبریدی را گزینه‌ای قابل‌قبول بیابند.

علی صفرپور

مازراتی گرن توریسمو و استون مارتین DB12

در سالی که گذشت، تقریبا هیچ خودروسازی بی‌حرکت ننشسته بود. مدل‌های تازه روانه بازار شدند و مدل‌های کنونی هم بهبود پیدا کردند . البته برخی خودروسازان مسیری جدید را انتخاب کردند تا نام‌های آشنا را به‌شکلی تازه به بازار معرفی کنند. دو برند مارزاتی و آستون‌مارتین جزو این دسته بودند که بیشتر از سایرین توجه من را معطوف کارشان کردند. به‌عنوان یک طرفدار گرن‌تورر، معرفی مدل‌های «گرن‌توریسمو» و «DB12» برای من از بهترین رویدادهای خودرویی سال به شمار می‌رفت.

Maserati GranTurismo PrimaSerie Limited To Just 50 Examples In North America

مازراتی گرن‌توریسمو به‌لطف بهره‌مندی از موتور تویین‌توربوی V6 «نتونو» و کابین باکیفیت و به‌روز یک پکیج کامل به شمار می‌رود که خود را با شرایط راننده‌اش تطبیق می‌دهد. وقتی فاکتورهایی چون عملکرد مناسب را هم به ۵۵۰ اسب بخار قدرت موتور بنزینی آن اضافه کنید، گرن‌تورر ایتالیایی به جایی می‌رسد که هر خودروسازی توان رقابت با آن را ندارد؛ مگر مدل‌های بالارده برندهای آشنایی چون پورشه، بنتلی یا آستون‌مارتین DB12 هم از همین جهت می‌درخشد.

New Aston Martin DB12 For Sale | Super Tourer | Dick Lovett

آستون‌مارتین با رونمایی مدلی تازه به‌جای نامگذاری آن به‌عنوان DB11 2024، کاری سنجیده را انجام داده است. موتور ۴ لیتری تویین توربوی V8 AMG، کابینی که این‌بار کیفیت مناسب دارد و طراحی پخته و زیبای بدنه بیرونی به‌همراه جعبه‌دنده ۸ سرعتی خودکار توانا، این خودرو را لایق عبارت «سوپر تورر» می‌کند. از دید من می‌توان هر دو این خودروهای لوکس و سریع را به‌عنوان استاندارد جدید صنعت در بخش گرن‌توررها دانست.

مشخصات چری آریزو 8 + مقایسه با سایر خودروها

فونیکس چری آریزو ۸

در بازار داخلی، نمونه‌های به‌اصطلاح لوکس را بهترین گزینه‌های درخور مشتری ایرانی می‌دانم؛ هرچند قیمت آن‌ها منطقی نیست. یک نمونه تازه که احتمالا تجربه خوبی را ارائه خواهد کرد، آریزو ۸ به شمار می‌رود. این سدان با بهره‌مندی از امکانات و آپشن‌های آشنایی که در مدل‌های اثبات‌شده بازار مانند چری تیگو ۸ پرو یافت می‌شود، با دست پر به بازار ایران آمده است. هرچند هنوز وارد خیابان‌ها نشده اما با توجه به نیاز مشتری ایرانی (که در پایین‌ترین حد ممکن قرار گرفته است) و موتور ۲۵۵ اسب بخاری و جعبه‌دنده ۷ سرعتی دوکلاچه خودکار، «احتمالا» خوش خواهد درخشید. البته که نمی‌توان از این مدل انتظار خودروهای کره‌ای با تجربه‌تر را داشت اما درصورتی‌که با قیمت معقول‌تری روانه بازار شود، حتما نگاه‌های بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا