اخبار خارجی

بهترین خودروهای 6 سیلندر جهان

خودروهایی که با وجود پیشرانه نه‌چندان بزرگشان به خاطره‌انگیزترین محصولات صنعت خودرو تبدیل شدند.

به گزارش دنده 6 – نیسان اسکای‌لاین GT-R نسل R34 با تکیه‌بر پیشراه RB26 و شخصیت منحصربه‌فردی که سال‌ها از خود به نمایش گذاشته بود موفق شد به یکی از بهترین خودروهای تاریخ ژاپن تبدیل شد. پیشرانه ۲۴ سوپاپ این کوپه اسپرت از دو توربوشارژر T25 سود می‌برد که روی‌هم‌رفته ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست بسیاری را راضی کند که تمام سرمایه خود را روی این خودرو خرج کنند. هنوز هم مدل‌های دست‌دوم و ارتقایافته این خودرو با قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

جگوار XJ220

برند انگلیسی جگوار در ابتدا به دنیا وعده عرضه یک سوپراسپرت V12 را داد اما نهایتا تعداد سیلندرها را نصف کرد و همچنان موفق شد خودرویی را تولید کند که رکوردسرعت زمان خود، ۳۴۰ کیلومتر بر ساعتT را بشکند و برای این شرکت تاریخ‌ساز شود. این پیشرانه ۳.۵ لیتری موفق که از رالی گروه B به عاریه گرفته شده بود، به دو توربوشارژر مجهز شده بود.

بی ام و E46 M3 CSL

نسل E46 سدان M3 یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین بی‌ام‌وهای تاریخ بود که از طراحی زیبا، دینامیک مناسب و پیشرانه‌ای عالی بهره‌مند شده بود. بی‌ام‌و در این خودرو از یک واحد S54 6 سیلندر خطی استفاده کرده بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست در کمتر از ۵ ثانیه، M3 را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه ۳.۵ لیتری برای همیشه در ذهن دوست‌داران بی‌ام‌و باقی ماند.

تویوتا سوپرا

نسل چهارم سوپرا با گذشت ۳ دهه از عرضه اولیه خود، هنوز هم در مسابقات درگ خوش می‌درخشد. پیشرانه ۳ لیتری ۲JZ این خودرو به‌لطف بهره‌وری از گسکت فولادی باریک و میل‌لنگ آهنگری‌شده می‌توانست حجم زیادی از فشار را در زمان کوتاه تحمل کند. همین مسئله دلیلی بر آن شد که سوپرا به سرعت در دل تیونرها جا باز کند و حتی به قدرت ۲ هزار اسب بخار هم دست پیدا کند.

جیپ چروکی XJ

این نسل از چروکی هیچ‌گاه خودرویی زیبا نبود اما به پیشرانه‌ای نامیرا مجهز شده بود. جیپ در دهه ۹۰ میلادی، شاسی‌بلند چروکی را به یک واحد ۴ لیتری ۶ سیلندر خطی از AMC مجهز کرد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما به بهترین شکل گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌داد.

لانچیا استراتوس

خودرو قدرتمند لانچیا که برپایه خودروی مسابقه‌ای رالی آماده شده بود، از یک موتور ۶ سیلندر تنفس‌طبیعی V شکل استفاده می‌کرد که توسط فراری توسعه پیدا کرده بود. پیشرانه یادشده ۲۸۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما با همین میزان قدرت موفق شد تا پیروز رقابت‌های رالی شود.

هوندا NSX NA1

نسل نخست هوندا NSX در کنار مدل‌هایی چون نیسان اسکای‌لاین GT-R و تویوتا سوپرا در دوره‌ای متولد شد که ژاپنی‌ها در اسپرت‌سازی بی‌رقیب بودند. این کوپه زیبا با موتورها و جعبه‌دندهای گوناگونی عرضه شد که بهترین آن‌ها، یک واحد ۶ سیلندر با دور موتور بسیار بالا بود. NSX نسل اول، نخستین خودروی غیرمسابقه‌ای جهان با پیستون‌های فورج‌کاری شده و شاتون تیتانیومی بود؛ اما  همچنان قابلیت استفاده روزمره را در اختیار راننده خود قرار می‌داد و بسیار قابل اتکا بود. برخی NSX را به‌عنوان ناجی سوپراسپرت‌ها می‌شناسند.

فورد فالکون XR6 اسپرینت

پیشرانه ۶ سیلندر موفق فورد در سال ۲۰۰۲ و با فالکون سری BA معرفی شد. این پیشرانه که توسط واحد استرالیایی فورد رونمایی شد، به‌خاطر توان خوب و سادگی خود موردتوجه بسیاری از تیونرها هم قرار گرفت. نسخه کارخانه‌ای این پیشرانه در مدل فالکون XR6 اسپرینت ۲۰۱۶ حدود ۵۰۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

مرسدس AMG وان

مرسدس‌بنز در ابتدا تصمیم گرفت خودرو مسابقات فرمول ۱ خود را درون یک سوپراسپرت قرار دهد و سپس با افزودن پیچیدگی‌های سیستم‌های هیبریدی آن را کامل کرد تا پیچیده‌ترین و سریع‌ترین سوپراسپرت مدرن خود را تولید کند. هر چند این خودرو بی‌عیب نیست اما سرعت خیره‌کننده‌ای دارد. AMG وان که موفق به شکستن رکورد سرعت پیست نوربرگرینگ هم شد، بخش مهمی از این دستاورد را مدیون پیشرانه خود است.

آلفارومئو ۱۴۷GTA

پیشرانه ۲۵۰ اسب بخاری آلفارومئو در یک هاچبک زیبا باعث شد که این خودرو تا دور ۶,۲۰۰rpm هم دور بردارد. این موتور ۳.۲ لیتری V6 که با نام «بوسو» شناخته می‌شد قدرت خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد تا بدنه ۱,۲۵۰ کیلوگرمی این هاچبک ایتالیایی را جابه‌جا کند. بسیاری ۱۴۷ GTA را بهترین هاچبک تاریخ قلمداد می‌کنند.

فراری ۲۹۶ GTB

یک شاهکار مهندسی، یک خودروی بی‌نظیر و کامل. ۲۹۶GTB با تکیه‌بر پیشرانه ۳ لیتری تویین توربوی V6 هیبریدی فراری به خودرویی موفق تبدیل شد که ۸۳۱ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور را به راننده خود تحویل می‌داد. مهندسان مارانلو پیشرانه این خودرو را «V12 کوچک» نامگذاری کرده‌اند؛ ۲۹۶GTB در این حد خوب بود.

پورشه ۹۱۱GT3RS 4.0

یکی از بهترین نسخه‌های GT3RS در تاریخ خودروسازی پورشه، همین خودرو به شمار می‌‌رفت که به زندگی نسخه ۹۹۷ این خودرو پایان داد و نام آن را در خاطره‌ها ثبت کرد. پیشرانه ۴ لیتری دوربالای ۶ سیلندر تخت تنفس‌طبیعی این خودرو ۵۰۶ اسب بخار قدرت را تولید می‌کرد و عملا شاهکار مهندسی پورشه در زمان خود به شمار می‌رفت. به نظر شما نام چه خودروی دیگری می‌توانست در این فهرست جای بگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا