گردشگری

بهترین راه گردش در ایروان ارمنستان

ایروان یعنی از مناطق اصلی گردشگری در ارمنستان محسوب میشود و این صنعت سال به سال در حال رشد و پیشرفت می‌باشد؛ این شهر با داشتن هتل‌ها، رستوران‌های مدرن باعث جذب گردشگران از کشورهای مختلف شده است.طی سالهای اخیر نیز یکی از مقاصد مهم گردشگری برای ایرانیان شهر ایروان بوده است. هم اکنون ورود ایرانیان به ارمنستان بدون نیاز به ویزا است . خواندن متن زیر پیش از سفر به این کشور توصیه می شود.

 

پیاده روی :

مرکز شهر بافتی بسیار در هم تنیده دارد و می توان براحتی با پای پیاده در آن به گردش پرداخت. اما بدین موضوع آگاهی داشته باشید که بعضی از مناطق شهر غیر اختصاصی می باشند و اگر پلیس شما را در آن نواحی مشاهده کند، مبلغ 3000 درم (9 دلار) جریمه خواهید شد. اگر شما علاقمند به پیاده روی در طبیعت هستید، می توانید سری به دره Hrazdan در حاشیه شهر بزنید.

مترو :

سیستم متروی شهر ایروان نسبتا مدرن و قابل اعتماد می باشد که در اوایل دهه 1980 ساخته شده است. مترو سریع ترین وسیله نقلیه عمومی بسمت اطراف شهر می باشد که تنها با هزینه 100 درم، می توانید از آنها استفاده نمایید. امروزه مترو بعنوان یک خط اصلی عمل کرده  و با سرعتی حدود 12 کیلومتر بر ساعت (5/7 مایل) حرکت می کند. قطار ها هر پنج دقیقه از ساعت 6:30 صبح تا 11 شب حرکت می کنند. با توجه به زمین های ناهموار شهر ایروان، مترو بایستی در بعضی موارد از سطح زمین عبور کند. با توجه به سنت شوروی سابق، اکثر ایستگاه های مترو با نقوش ملی ارمنی و شوروی سابق تزئین شده اند.

مینی بوس :

بیش از یکصد دستگاه مینی بوس در ایروان وجود دارند که در داخل شهر، به حومه و فراتر از آن ( بعنوان مثال گرجستان ) حرکت می کنند. استفاده از مینی بوس در ایروان 100 درم و مقرون بصرفه می باشد. مینی بوس ها اصولا جمعیت زیادی را با خود حمل می کنند و ممکنست شما بعنوان مسافر، مجبور باشید بایستید و صندلی خالی برای نشستن وجود نداشته باشد.

شماره مسیر هایی که مینی بوس ها در آنها تردد دارند، بطور برجسته بر روی پنجره حک شده اند و نشانه های اصلی مرتبط با مسیر ها و خیابان ها با زبان ارمنی مشخص شده اند. بعنوان مثال ” اپرا ” یک کلمه آسان ارمنیست که نقطه عبور اصلی بسیاری از خطوط محسوب می شود. زمانی که قصد پیاده شدن را داشتید، تنها کافیست بگویید : Kangnek  یا Ijnokh ka یا اینکه کلمه انگلیسی “ Stop “ را بگویید. تعداد مینی بوس هایی که در حال تردد هستند، بر روی تابلو اعلانات ایستگاه های اتوبوس  نوشته شده است، همچنین لیست کامل مسیر ها و مقصد ها را می توانید پیدا کنید. در آخر اینکه هنگام خروج از مینی بوس، وجه را پرداخت کنید.

اتوبوس و واگن برقی :

ایروان درارای تعداد زیادی اتوبوس و جندین خط ترمینال می باشد که توسط  Yergortrans “ “  اداره می شود. کرایه اتوبوس ها 100 درم و کرایه واگن های برقی حدود 25/0 دلار می باشد، که با وجود خلوت بودن همچنین مقرون بصرفه نیز هستند. اتوبوس ها و مینی ون ها وسیله اصلی حمل و نقل عمومی در داخل کشور محسوب می شوند.

با استفاده از اتوبوس ها می توانید به معنای واقعی کلمه، به تمامی نقاط ارمنستان دست پیدا کنید. موضوعی که برای بسیاری از مسافران خارجی گیج کننده است اینست که چندین ایستگاه اتوبوس وجود دارد و همچنین مینی ون هایی که مقاصد گوناگونی دارند. هنگام تردد در ایروان، مطمعن باشید که اتوبوس ها و مینی ون  ها شما را در مکانی پرت پیاده نمی کنند، فقط کافیست از آنها بخواهید که بشما نشان دهند چطوری به محل مورد نظر خود برسید، در آن زمان راننده شما را در بهترین مکان ممکن پیاده  می کند تا شما راحت به مقصد خود برسید. در ادامه به لیست ناقصی از ایستگاه های اصلی اتوبوس رانی اشاره می کنیم :

ایستگاه اتوبوس مرکزی – Kilikia  :

بزرگترین ایستگاه اتوبوس موجود در ایروان می باشد. این ایستگاه در جنوب غرب مرکز شهر واقع در خیابان ایساکوف می باشد که حدود 1 کیلومتر از فضا را تا انتهای خیابان Mashtots به خود اختصاص داده است. برای رسیدن به این ایستگاه، 13 مینی بوس از مترو Barekamutsun، 23 عدد از ایستگاه قطار و 68 الی 75 عدد از میدان جمهوری وجود دارد.  همچنین یک اتوبوس مدرن با شماره 259 توانسته Kilikia  را به ایستگاه اتوبوس رانی شمالی متصل کند.

همچنین اتوبوس هایی با مقصد کومیتاس و دیگر نقاط مرکزی وجود دارند که بلعکس اتوبوس های دیگر، هزینه ای در حدود 200 درم برای هر نفر هزینه دارند. توجه داشته باشید که شماره این اتوبوس ها در داخل صفحه اعلانات ایستگاه های اتوبوس درج نشده است. اتوبوس ها بطور مثال به مقاصدی  همچون سیسین، گوریس، کاپان، گیومری و وانادزور نیز می روند. اتوبوس هایی با مقصد تهران ( از طریق تبریز ) از این ایستگاه در ساعت 10 صبح بسمت میدان آزادی حرکت می کنند. هزینه سفر نیز 22000 درم می باشد. همچنین اتوبوس بصرف ناهار و شام در مسیر توقف خواهد داشت. ( یکی از توقف ها در ارمنستان خواهد بود، پس کمی درم با خود بهمراه داشته باشید )

ایستگاه اتوبوس رانی شمالی :

این ایستگاه اتوبوس در حدود 5 کیلومتری شمال مرکز شهر واقع در بزرگراه ایروان – سوان می باشد. این ایستگاه اتوبوس رانی بدلیل داشتن معماری شوروی سابق و ساختمان هایی خالی که حس ناامیدی را القا می کنند، ارزش دیدن را دارد. بمنظور رسیدن به این ایستگاه باید از اتوبوس شماره 113 یا مینی بوس شماره 101 ( هر دو از نزدیکی جایی بنام کومیتاس ) استفاده نمایید یا از اتوبوس شماره 259 که به ایستگاه مرکزی متصل می باشد، استفاده کنید. توجه داشته باشید که شماره بعضی از اتوبوس ها ( بطور مثال به مقصد دلیجان و سوان ) در تابلو اعلانات ایستگاه اتوبوس رانی درج نشده است.

ایستگاه اتوبوس رانی کایاکان :

این ایستگاه در سمت جنوبی شهر ایروان و نزدیک به ایستگاه مترو Sasuntsidavit  واقع شده است. برای رسیدن بدین ایستگاه می توانید هم از مترو و هم از تاکسی استفاده نمایید زیرا مسیر رسیدن به این ایستگاه با پای پیاده، بسیار پیچیده است و مسیر را باید حتما از قبل بلد باشید. از جمله مقاصدی که از این ایستگاه آغاز می شوند، مسیر هایی با مقاصد گیومری و مقری می باشند که دیگر از ایستگاه مرکزی و ایستگاه اتوبوس رانی شمالی حرکت نمی کنند.همچنین چندین مسیر دیگر که مختص بدین ایستگاه می باشند.

ایستگاه قطار :

هزینه جابجایی با قطار ارزان قیمت می باشد اما در عین حال بعلت شلوغی کمی ناخوشایند است، اما اگر اهل ماجراجویی می باشید، می توانید سفری با قطار در مسیر های ایروان – دریاچه سوان، ایروان – گیومری و ناندوزر – الاوردی – ایروان داشته باشید. قطار شبانه روزی بین ایروان – تفلیس گزینه خوبی برای جابجایی میان این دو شهر می باشد.

تاکسی رانی :

تاکسی در سرتاسر شهر موجودست و هزینه سواری در هر کجای مرکز شهر نباید بیش از 1000 درم ( 3 دلار) باشد. تقریبا تمامی تاکسی ها با نام شرکت های بزرگ حکاکی شده اند و کرایه آنها بستگی به کیلومتر شمار ( هر شرکت بزرگی کیلومترشماری متفاوت ) دارد. برای گرفتن تاکسی، تنها کافیست یک دست خود را در کنار خیابان بالا برده و تکان دهید، مطمعنا تاکسی ها در کنار شما توقف خواهند کرد. تاکسی هایی که آرم خاصی بر روی آنها حک نشده، امکان دارد هزینه بیشتری را مخصوصا از مسافران خارجی مطالبه کنند. بمنظور صرفه جویی در هزینه بهترست از تاکسی هایی باآرم شرکت های بزرگ استفاده نمایید.

هزینه متوسط

حتما در ابتدای سفر مطمئن شوید که راننده کیلومتر شمار را به راه انداخته و حتی به وی با احترام این موضوع را یادآوری کنید، زیرا در صورتی که راننده به هر دلیلی راه اندازی کیلومتر شمار را فراموش کرده باشد، این شما هستید که در پرداخت هزینه دچار مشکل می شوید. هزینه متوسط به ازای هر 5 کیلومتر ابتدایی، میان حداقل 500 الی 600 درم است و هزینه هر 1 کیلومتر اضافه، 100 درم می باشد.

شما براحتی می توانید برای یک سفر روزانه به خارج از ایروان، یک تاکسی را با 20 درصد گاز بیشتر اجاره کنید. در ضمن بخاطر داشته باشید که بعضی از راننده تاکسی ها همچون تاکسی های موجود در فرودگاه ممکنست شما را با قیمت هایی غیر منطقی همچون 20000 درم یا بیشتر بخواهند به مرکز شهر ببرند. بعنوان نکته آخر اینکه هیچوقت گول حرفای راننده ای را که بشما می گوید به مقصد مورد نظرتان هیچ تردد اتوبوس و مینی بوسی وجود ندارد، نخورید.

با دانلود برنامه هایی همچون GG یا Yandex ( هر دو شبیه Uber هستند ) می توانید بسیار راحت و مقرون بصرفه به گردشگری در ایروان بپردازید. برنامه GG در بسیاری از نقاط ارمنستان کار می کند.

 

مطالعه بیشتر:

١٠ مكان ديدنى در ايروان ارمنستان كه حتماً بايد ببينيد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا