اخبار خارجیاسلایدشو

بهترین همکاری‌ها بین خودروسازان

در این مطلب به خودروهای فوق‌العاده‌ای در طول تاریخ خواهیم پرداخت که از طریق همکاری بین دو خودروساز ساخته شدند.

به گزارش دنده 6 – وقتی به همکاری بین خودروسازان فکر می‌کنیم، معمولاً ری‌بج‌های کسل‌کننده مثل نیسان ناوارا و مرسدس بنز X کلاس به ذهن می‌آیند اما در طول تاریخ بارها دو خودروساز باهم همکاری کرده و محصولی فوق‌العاده را خلق کرده‌اند که حتی به نمادین‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای حاصل همکاری مشترک خودروسازان آشنا شویم.

شلبی کبرا
همکاری شلبی و AC کارز

در اواخر دههٔ ۵۰ و اوایل دههٔ ۶۰، شرکت بریتانیایی AC کارز شرایط مناسبی را سپری می‌کرد و با تولید کوپهٔ Aceca و رودستر Ace در پیست‌های مختلف جهان موفق عمل می‌کرد. بااین‌حال، در همان سال‌ها، کارول شلبی آمریکایی به خودرویی نیاز داشت که بتواند کوروت را در مسابقات سری اسپرت آمریکا مغلوب کند. بدین ترتیب، وی از فورد موتور V8 گرفت و آن را در سینهٔ Ace قرار داد تا شلبی کبرا متولد شود. این خودرو طی سال‌های بعد به‌طور مداوم با پیشرانه‌های V8 بزرگ‌تر و قوی‌تر توسعه پیدا کرد و درنهایت به نیروگاه عظیم ۷ لیتری V8 با ۴۲۵ اسب بخار رسید. شلبی کبرا در دههٔ ۷۰ هنوز در مسابقات برنده می‌شد و حتی به عامل محدودیت سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه‌های بریتانیا تبدیل شد.

لوتوس کارلتون
همکاری لوتوس و اوپل

در دههٔ ۹۰، لوتوس از طریق همکاری با اوپل یک شگفتی خلق کرد. این شرکت اوپل اومگا که در بریتانیا با نام واکسهال کارلتون عرضه می‌شد را گرفت و آن را به یک سوپرسدان فوق‌العاده تبدیل کرد که می‌توانست هم در سرعت و هم در شتاب ب‌ام‌و M5 نسل E34 را مغلوب کند. لوتوس پیشرانهٔ اومگا را با افزایش حجم موتور و افزودن دو توربوشارژر کاملاً بازطراحی کرد که نتیجهٔ آن یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور بود. برای مدیریت این قدرت بالا، با قطعاتی که هم از لوتوس و هم اوپل گرفته شدند، ترمزها، شاسی، سیستم تعلیق و فرمان اومگا هم اصلاح شد. لوتوس کارلتون با شتاب صفرتاصد ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت، حتی برای سوپراسپرت‌هایی مثل فراری ۳۴۸ هم مزاحمت ایجاد می‌کرد. لوتوس با کارلتون نه‌تنها ژرمن‌ها را در زمین خودشان شکست داد بلکه یکی از خودروهای افسانه‌ای تاریخ بریتانیا را خلق کرد.

شورلت کوروت C4 ZR1
همکاری شورلت و لوتوس

در دورانی که جنرال موتورز مالکیت لوتوس را در اختیار داشت، یکی از بهترین کوروت‌های تاریخ خلق شد. اصلی‌ترین ویژگی کوروت C4 ZR1 پیشرانهٔ آن بود. موتور ۵.۷ لیتری V8 که LT5 نام داشت و توسط لوتوس طراحی شد، اولین پیشرانه میل‌سوپاپ بالا (DOHC) در کوروت محسوب می‌شد. این پیشرانه که در هر سیلندر دو انژکتور داشت، در ابتدا ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما در مدل ۱۹۹۳ این ارقام به ۴۰۵ اسب بخار و ۵۲۲ نیوتن متر افزایش پیدا کردند. کوروت ZR1 با شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریع‌ترین سوپراسپرت‌های زمان خود بود. لوتوس غیر از موتور، سیستم تعلیق ZR1 را هم با کمک‌فنرهای تطبیقی بلیشتین طراحی کرد.

مرسدس SLR مک‌لارن
همکاری مرسدس بنز و مک‌لارن

این سوپراسپرت فوق‌العادهٔ مرسدس اولین بار در قالب یک کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۹ رونمایی و چند ماه بعد در گرند پری بریتانیا همکاری با مک‌لارن برای توسعهٔ آن اعلام شد. پس از چهار سال توسعه، سرانجام نسخهٔ تولیدی SLR در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ معرفی شد. مرسدس بنز صرفاً طراحی اولیهٔ SLR را انجام داده بود و بقیهٔ کارها به مک‌لارن سپرده شد. گوردون موری افسانه‌ای هم نقش پررنگی در توسعهٔ این ماشین داشت. ازجملهٔ ویژگی‌های برجستهٔ SLR می‌توان به بدنهٔ فیبر کربنی، آیرودینامیک فعال و ترمزهای کربن سرامیکی اشاره کرد. این ماشین که مرز بین سوپراسپرت و گرند تورر را از بین برد، در زمان خود سریع‌ترین خودروی اتوماتیک جهان محسوب می‌شد.

مک‌لارن F1
همکاری مک‌لارن و ب‌ام‌و

در اواخر دههٔ ۸۰، گوردون موری، مهندس ارشد مک‌لارن تصمیم به ساخت خودروی جاده‌ای نهایی گرفت که عناصری از DNA فرمول یک را ارائه کند. موری پس از مذاکره با چند خودروساز مثل هوندا و ایسوزو، نهایتاً با ب‌ام‌و به توافق رسید. بخش M این شرکت اقدام به توسعهٔ یک موتور ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی کرد که حتی هنوز هم با استانداردهای امروزی چشمگیر است. این موتور که درواقع نسخه‌ای بشدت اصلاح‌شده از پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 ب‌ام‌و ۸۵۰CSI بود، ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و باعث شد F1 بتواند رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را بشکند.

آئودی RS2
همکاری آئودی و پورشه

آئودی که قصد رقابت با ب‌ام‌و M3 را داشت تا وجههٔ برند خود را تقویت کند، از پورشه کمک گرفت و خودرویی بنام RS2 آوانت را ساخت که بر اساس آئودی ۸۰ استیشن ساخته شد. این ماشین که اولین محصول سری RS آئودی بود، چندین قطعه را از پورشه ۹۱۱ قرض گرفت. به گفتهٔ «مایکل هولشر» که مدیر پروژهٔ RS2 در پورشه بود، حدود ۲۰ درصد از قطعات این خودرو مثل رینگ‌های آلیاژی، ترمزها و آینه‌های جانبی از پورشه گرفته شدند. زیر کاپوت RS2 هم یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربو قرار داشت که ۳۱۵ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ تحویل می‌داد.

تویوتا سوپرا
همکاری تویوتا و ب‌ام‌و

همکاری تویوتا و ب‌ام‌و برای احیای مدل افسانه‌ای سوپرا اولین بار در سال ۲۰۱۳ اعلام شد و پنج سال بعد، این خودرو همراه با همتای آلمانی خود یعنی ب‌ام‌و Z4 معرفی شد. در این همکاری، تویوتا طراحی بیرونی را انجام داد و ب‌ام‌و قطعات فنی را تأمین کرد. ازآنجایی‌که طراحی و توسعهٔ سوپرا و Z4 به‌طور مستقل هزینه‌های نجومی را به دنبال داشت، این همکاری کاملاً منطقی بود. هرچند خیلی‌ها به خاطر این همکاری مشترک ناامید شدند و کوپهٔ تویوتا را به تمسخر «زوپرا» نامیدند اما اگر همکاری با ب‌ام‌و نبود، سوپرایی وجود نداشت و وجود یک سوپرا با ریشه‌های آلمانی بهتر از نبود آن است.

پاگانی زوندا
همکاری پاگانی و مرسدس

پاگانی زوندا ۲۵ سال پس از معرفی همچنان در قلب بسیاری از طرفداران خودرو جای دارد. اولین نسخهٔ زوندا با نام C12 از پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 مرسدس AMG استفاده می‌کرد که بسته به نسخه، بین ۴۱۰ تا ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این شروع همکاری با AMG بود که تا امروز هم ادامه دارد زیرا این شرکت آلمانی پیشرانهٔ مدل‌های پاگانی یوتوپیا و ایمولا را هم می‌سازد.

سیتروئن SM
همکاری سیتروئن و مازراتی

سیتروئن در اواخر دههٔ ۶۰ مدت‌ها بود که روی ساخت نسخه‌ای اسپرت از DS کار می‌کرد و درعین‌حال به پیشرانه‌های کم‌حجم اما قدرتمند نیاز داشت. ازاین‌رو، شرکت فرانسوی در سال ۱۹۶۸ مازراتی را خرید. اولین ثمرهٔ این اتفاق، معرفی کوپهٔ SM با پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 مازراتی بود. این خودرو با واکنش‌های مثبتی مواجه شد و خریداران تحت تأثیر پرفورمنس و راحتی آن قرار گرفتند. سیتروئن نیز بعداً در توسعهٔ سوپراسپرت بورا به مازراتی کمک کرد.

مرسدس بنز ۵۰۰E
همکاری مرسدس بنز و پورشه

مرسدس بنز برای رقابت مستقیم با ب‌ام‌و M5، قصد داشت پیشرانهٔ V8 بزرگ خود را در سینهٔ E کلاس نسل W124 قرار دهد که سدان نسبتاً کوچکی بود. انجام این کار اما در کارخانهٔ مرسدس امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل شرکت آلمانی برای مهندسی مجدد و تولید E کلاس سراغ پورشه رفت. بدین ترتیب، ۵۰۰E به‌عنوان یکی از بهترین سدان‌های تاریخ با قطعات مرسدس و دانش پورشه خلق شد.

آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
همکاری آلفارومئو و فراری

فراری و آلفارومئو سابقهٔ طولانی همکاری باهم دارند که جدیدترین محصول آن، جولیا کوادریفولیو است. البته این خودرو هرگز به‌عنوان یک پروژهٔ مشترک بین دو شرکت اعلام نشد اما شایستگی حضور افتخاری در این لیست را دارد زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن درواقع همان موتور V8 فراری کالیفرنیا T با دو سیلندر کمتر است. هرچند آلفا زیر بار این واقعیت نرفت اما کورس پیستون و قطر سیلندر یکسان دو موتور نشان می‌دهد که قلب فراری در سینهٔ جولیا قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا