اخبار خارجیاسلایدشو

بهترین هواپیماهای ملخی دنیا

در مقاله پیش رو بهترین هواپیماهای ملخی یا توربوپراپ دنیا را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

به گزارش دنده 6 – توربوپراپ نوعی از پیشرانه‌های توربینی گازی است که از گردش محور برای چرخش ملخ یک هواپیما استفاده می‌کند. ظهور جت‌های تجاری کوچک باعث شد استفاده از این نوع تکنولوژی کمتر شود چراکه جت‌های پیشرفته با سرعت بالاتر محبوبیت بیشتری پیدا کردند؛ اما در دنیای هواپیماهای ملخی نیز پیشرفت‌های احساس‌برانگیزی صورت گرفته و به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن باعث شده این نوع هواپیماها آلایندگی و هزینه‌های عملیاتی کمتری نسبت به اکثر جت‌های تجاری داشته باشند.

مدل‌های ملخی همچنین جایگاه محدود اما خوبی بین هواپیماهای سبک و جت‌های تجاری پیدا کرده‌اند و گزینه‌ای منطقی‌تر برای سفرهای منطقه‌ای به ویژه در فرودگاه‌های نسبتاً دورافتاده محسوب می‌شوند چراکه هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر، سرعت قابل‌توجه و شعاع حرکتی زیاد و مصرف سوخت کمتری دارند. حتی برخی از بهترین هواپیماهای ملخی دنیا قادر هستند روی زمین‌های خاکی، چمن، آب و حتی برف فرود بیایند؛ اما واقعیت این است که توربوپراپ ها علیرغم کاستی‌های موجود توانسته‌اند گزینه‌هایی رقابتی در برابر بسیاری از جت‌ها باشند. اگرچه بسیاری از این هواپیماها به عنوان آمبولانس‌های هوایی و یا در مأموریت‌های هوایی انسان دوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما شرکت‌هایی همچون تکسترون و داهر نیز وجود دارند که ویژگی‌های لوکس و برجسته‌ای را به محصولات خود افزوده‌اند تا خریداران حس و حالی شبیه جت‌های لوکس را تجربه نمایند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین هواپیماهای ملخی دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

بهترین هواپیماهای ملخی دنیا
کینگ ایر ۳۶۰

هواپیماهای کینگ ایر بیچکرافت به لطف بیش از نیم قرن خدمات‌رسانی و ناوگانی گسترده جایگاه ویژه‌ای در بین این نوع هواپیماها پیدا کرده است. هواپیمای ملخی کینگ ایر ۳۶۰ با ظرفیت حمل ۸ تا ۹ نفر جدیدترین عضو خانواده بیچکرافت است و بسیاری از خلبان‌ها آن را به خاطر راندمان بالا، حمل محوله‌های سنگین و کاربری‌های متنوع تحسین کرده‌اند. نیروبخش کینگ ایر ۳۶۰ دو پیشرانه ملخی پرت ‌اند ویتنی کانادا PT6A-6oA است که باعث ارائه شعاع حرکتی ۳۳۳۳ کیلومتری، حداکثر سرعت کروز ۵۷۸ کیلومتر در ساعتی و… می‌شود. جدیدترین نسخه این هواپیما از سیستم ایجاد فشار دیجیتال برای پرواز در ارتفاع پایین‌تر سود می‌برد. به‌روزرسانی سیستم نگهداری فابریک و تغییرات کابین نیز جزو دیگر موارد قابل‌ذکر هستند. صندلی‌های چرمی بازطراحی شده قابلیت چرخش در چند جهت را دارند و همچنین می‌توان آن‌ها را به‌صورت کامل خواباند. تکنولوژی جدید بیچکرافت هم باعث کاهش سر و صدای داخل کابین می‌شود. تجربه مسافرت با کینگ ایر ۳۶۰ به خاطر وجود نورپردازی زیبا و کنترل‌های دما بهبود خواهد یافت.

سسنا گرند کاروان EX

گرند کاروان می‌تواند ویژگی‌های احساس‌برانگیز زیادی داشته باشد. این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای تک موتوره تولیدی دنیاست و از زمان عرضه مدل کاروان ۱ در سال ۱۹۸۴ تاکنون بیش از ۳ هزار فروند از آن به فروش رسیده‌اند. اگرچه این هواپیمای ملخی در طول ۴۰ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده اما دو عنصر اصلی طراحی آن دست نخورده‌اند که یکی ابعاد مناسب و دیگری انعطاف بالا برای مأموریت‌های مختلف است. گرند کاروان در سراسر دنیا برای ارسال محموله‌های مختلف فدکس، مأموریت‌های نظامی، حمل‌ونقل مسافر، آمبولانس هوایی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه بکار گرفته شده است. هم‌اکنون چهار مدل از گرند کاروان شامل مدل‌های ۲۰۸ کاروان، ۲۰۸ گرند کاروان EX، کاروان دوگانه و گرند کاروان EX دوگانه تولید می‌شود. موتور ملخی این هواپیما توسط پرت اند ویتنی ساخته شده و ۶۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مدل کنونی کاروان می‌تواند حداکثر شعاع پروازی ۱۹۸۲ کیلومتری داشته باشد. همچنین حداکثر سرعت کروز آن نیز به ۳۴۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد. گرند کاروان تأییدیه‌های لازم برای فرود روی چمن، خاک و حتی مسیرهای ناهموار را دارد. بسته به پیکربندی مدنظر، هواپیمای سسنا توانایی حمل ۱۰ تا ۱۴ مسافر را خواهد داشت.

بیچکرافت کینگ ایر ۲۶۰

یکی از هواپیماهای ملخی نسبتاً تازه‌وارد با نام کینگ ایر ۲۶۰ شناخته می‌شود که در سال ۲۰۲۰ جایگزین مدل ۲۵۰ شد. با وجود حداکثر شعاع پروازی احساس‌برانگیز ۳۱۸۵ کیلومتری، کینگ ایر ۲۶۰ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هرچند ابعاد و هزینه‌های عملیاتی آن نیز بالاست. کابین مدرن هواپیمای بیچکرافت توانایی حمل حداکثر ۸ نفر را دارد و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به صندلی‌های جدید و شیشه‌های موسوم به کول ویو اشاره کرد. همانند مدل ۳۶۰، کینگ ایر ۲۶۰ به سیستم‌های پروازی مختلفی مجهز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا