اخبار خارجیاسلایدر

بهترین کامیون‌های نظامی دنیا

در این مقاله شما را با بهترین کامیون‌های نظامی دنیا آشنا خواهیم کرد.

به گزارش دنده 6 – جنگ‌های مدرن امروزی بسیار پیچیده‌تر از قبل هستند چراکه نیروها و تجهیزات نظامی می‌بایست در کمترین زمان ممکن و با بهترین روش‌های حمل‌ونقل جابجا شوند. در میان چالش‌های لجستیکی متنوعی که وجود دارد، کامیون‌های نظامی به عنوان وسایل نقلیه‌ای مطمئن و خشن خود را ثابت کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین کامیون‌های نظامی دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

بهترین کامیون‌های نظامی دنیا
مرسدس بنز یونیماگ

بهترین کامیون نظامی دنیا را می‌توان مرسدس بنز یونیماگ افسانه‌ای دانست، یک کامیون هوی دیوتی خشن که تولید آن از دوران پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز ادامه دارد. یونیماگ به عنوان یک وسیله نقلیه چندمنظوره با توانایی‌های آفرود استثنایی توسعه یافته و در طول این چند دهه با تکامل مداوم به یکی از بهترین وسایل نقلیه لجستیکی نظامی در بیش از ۳۰ کشور جهان بدل شده است. طراحی همیشگی، دوام عالی و کاربری‌های متنوع باعث شده‌اند یونیماگ به وسیله‌ای نمادین تبدیل شود. موفقیت یونیماگ در چند دهه را می‌توان به تعهد مثال‌زدنی مرسدس بنز در حفظ اصول اصلی این محصول یعنی سادگی، راندمان و پرفورمنس دانست. با قوای محرکه چهار چرخ محرک و پیشرانه‌های دیزلی کارا، این کامیون توانایی خود در سخت‌ترین شرایط را ثابت کرده است. پلتفرم منعطف و تطبیق‌پذیر یونیماگ نیز باعث شده انتخابی محبوب برای ارتش‌های جهان باشد. چندین نمونه از این خودرو به عنوان کامیون‌های حمل پرسنل، وسایل نقلیه ضد مین و… انجام‌وظیفه می‌کنند.

M1078 LMTV و M1083 MTV

ارتش آمریکا نیز برای انجام مأموریت‌های لجستیکی خود از کامیون‌های تاکتیکی مطمئن و بادوامی استفاده می‌کند که M1078 LMTV و M1083 MTV دو نمونه از آن‌ها هستند. این خودروها در واقع به عنوان خانواده وسایل نقلیه تاکتیکی مدیوم FMTV شناخته می‌شوند. خانواده FMTV در دهه ۹۰ میلادی به عنوان جانشین کامیون‌های قدیمی M809 و M35 معرفی شدند و قابلیت اطمینان استثنایی، هزینه‌های کاربری پایین و انعطاف بالا جزو ویژگی‌های برجسته آن‌ها بوده است. کامیون‌های LMTV و MTV بر اساس طراحی اشتایر اتریش شکل گرفته‌اند اما باز مهندسی زیادی روی آن‌ها صورت گرفته تا با نیازهای ارتش آمریکا هماهنگی داشته باشند. کامیون‌های موردبحث بخش اصلی لجستیک ارتش آمریکا و تفنگداران دریایی این کشور را تشکیل می‌دهند و برای جابجایی سربازان، سوخت، آب و تجهیزات گوناگون به کار می‌روند.

مان سری SX و HX

با اینکه یونیماگ و FMTV بیش از همه در سراسر دنیا شناخته شده‌اند اما ارتش آلمان از کامیون‌های تاکتیکی مان سری SX و HX نیز استفاده می‌کند. مان سری SX با شیشه جلوی عمودی متمایز و طراحی ماژولار کابین مشهور شده و توانایی خوبی در حفظ سرعت خود در سخت‌ترین مسیرها را دارد. این کامیون‌ها توانایی آفرود فوق‌العاده‌ای دارند که به لطف نصب پیشرانه در عقب، سیستم بادکننده لاستیک مرکزی و شاسی مستحکم و کاربردی حاصل شده است. طراحی ماژولار مان سری SX همچنین امکان نصب تجهیزات نظامی روی آن‌ها را می‌دهد. توانایی نصب سریع تجهیزات نظامی در شرایط نبرد باعث شده مان SX پلتفرمی منعطف و مطمئن برای کاربری‌های لجستیکی باشد.

اورال و کراز

با اینکه ارتش‌های غربی پیشرفت‌های مهندسی خود در طول این سال‌ها را به نمایش گذاشته‌اند اما بلوک شرق نیز سهم زیادی در تولید کامیون‌های مطمئن و خشن داشته است. از جمله بهترین کامیون‌های نظامی دنیا می‌توان به اورال ۴۳۲۰ و کراز ۶۳۲۲ اشاره کرد که اولی یک وسیله نقلیه باری هوی دیوتی میراث شوروی بوده و از دهه ۷۰ میلادی تولید می‌شود. این کامیون روسی توانایی آفرود فوق‌العاده‌ای داشته و از سیستم چهار چرخ محرک فول تایم و سیستم فشار باد مرکزی بهره می‌برد. با اینکه اورال به اندازه نمونه‌های غربی پیشرفته و پیچیده نیست اما در چندین درگیری نظامی قابلیت‌های خود را به اثبات رسانده است. کراز ۶۳۲۲ نیز مشتریان متنوعی از دولت آمریکا دارد. با ظرفیت بارگیری بیش از ۱۰ تن و یدک کشی ۷۵ تن، کراز ۶۳۲۲ پلتفرمی منعطف برای حمل سرباز، محموله‌های سنگین و حتی سیستم‌های راداری و لانچر موشک‌هاست.

HEMTT و LVSR

ارتش آمریکا علاوه بر مدل‌های یاد شده یک جفت کامیون هوی دیوتی تاکتیکی را نیز برای مأموریت‌های لجستیکی خود تولید کرده است که به اختصار HEMTT و LVSR نام دارند. HEMTT در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد و به عنوان تانکر سوخت، حمل کننده تجهیزات مختلف و… انجام‌وظیفه کرد. با وجود سیستم هشت چرخ محرک و پیشرانه توربودیزل قدرتمند و البته سیستم تعلیق پیشرفته، این وسیله نقلیه می‌تواند از سخت‌ترین مسیرها عبور کرده و حداکثر ۱۶ تن محموله را نیز حمل نماید. LVSR نیز جایگزین دراگون واگن تفنگداران دریایی آمریکا شد و قابلیت‌های خود را ثابت کرد. با پیکربندی ده چرخ محرک و ظرفیت حمل بار ۲۰ تن، این محصول می‌تواند تجهیزات مهندسی سنگین، کانتینر، سوخت و… را حمل کند. روی LVSR نیز می‌توان تجهیزات نظامی را نصب کرد.

ایویکو سری M250

لیست بهترین کامیون‌های نظامی دنیا را با محصولی از ایویکو به پایان می‌رسانیم. کامیون‌های سری M250 این شرکت توسط ارتش چندین کشور از جمله بلژیک، اسپانیا و خود ایتالیا بکار گرفته شده‌اند. سری M250 ایویکو با فاصله بین محوری و ظرفیت بارگیری متنوعی در دسترس بوده است. همانند بسیاری از کامیون‌های مشابه می‌توان روی سری M250 نیز تجهیزات نظامی را نصب کرد. این کامیون‌ها توانایی آمادگی سریع برای حمل هوایی با هواپیماهای تاکتیکی C-130 هرکولس را نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا