اخبارفناوری و تکنولوژی

بومی سازی دستگاه شوک خودکار برای کاهش مرگ ناشی از ایست قلبی

مدیرعامل یک شرکت فناور از بومی‌سازی دستگاه خودکار شوک قلبی خبر داد و گفت: نصب این دستگاه در اماکن‌ عمومی می‌تواند آمار مرگ و میر بر اثر ایست قلبی را حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش دنده6 :  محمد آهنیان با بیان اینکه، این مجموعه فناور در سال ۱۳۹۶ و با هدف تولید تجهیزات پزشکی با فناوری بالا تاسیس شده، افزود: ما به دنبال توسعه و تولید محصولاتی هستیم که اثرگذاری آن در نجات بیماران اثبات شده و در درجه اول در کشور مان و سپس کشورهای منطقه مغفول مانده است.

وی افزود: همچنین چشم انداز شرکت بررسی و تولید تجهیزاتی است که تا کنون در ایران تولیدکننده نداشته و یا تعداد تولیدکنندگان بیش از دو شرکت نباشد مهمترین ماموریت شرکت در حال حاضر تولید تجهیزات کمک به احیای قلبی ریوی( CPR) است.

این فعال حوزه نوآوری با بیان اینکه، مهمترین و پیچیده ترین تجهیز بومی سازی شده مجموعه ما هم اکنون دستگاه شوک قلبی خودکار است افزود:برای اولین بار در کشور موفق به اخذ تاییدیه وزارت بهداشت به عنوان تولیدکننده مستقل این دستگاه شده ایم.

آهنیان افزود: همچنین در سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار در کشور موفق به اخذ تاییدیه تولید دستگاه شوک قلبی تحت لیسانس کمپانی اوساتو اسپانیا از اداره کل تجهیزات پزشکی شده ایم و بیش از پانصد دستگاه در سراسر کشور توزیع کرده ایم.

وی در توضیح عملکرد دستگاه شوک قلبی خودکار با بیان اینکه، فردی که دچار ایست قلبی می شود بین ۴ تا ۶ دقیقه فرصت دارد که به آن شوک داده و برگردد و عملا اگر این زمان بگذرد، شانس زنده ماندش کم می شود افزود: در شهرهای بزرگ یا در اماکنی که دور از امکانات پزشکی هستند، عملا این احیای قلبی محقق نمی شود.

این فعال حوزه نوآوری افزود:با نصب این دستگاه در اماکن عمومی یا در جاهایی که امکان تردد بیشتر است، از جمله در فرودگاه ها، پارک ها، و ایستگاه های مترو می توان عدد قابل توجهی از افرادی که دچار ایست قلبی می شوند را به زندگی برگرداند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته در اماکن عمومی استفاده از این دستگاه ها مرسوم است و استفاده از آن تخصص خاصی هم نیاز ندارد و با یک آموزش اولیه می توان از آن برای افرادی که دچار ایست قلبی شده است، استفاده کرد.

به گفته آهنیان، این دستگاه، یک سخنگوی فارسی دارد و مراحل کار با دستگاه را به اپراتور توضیح می دهد و در عین حال نیز وضعیت بیمار را پایش می کند بدین معنا که آیا هنوز نیازمند شوک است یا خیر که در صورت نیاز دستگاه شارژ می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین آمار مرگ و میر ایست قلبی است، افزود: اگر این دستگاه به موقع و در جاهای مختلف استفاده شود می تواند تا ۵۰ در صد آمار مرگ و میر بر اثر ایست قلبی را کاهش دهد.

آهنیان در خصوص قیمت این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی با بیان اینکه، قیمت حدود یک سوم نمونه مشابه خارجی است و هر دستگاه ۳۰۰ دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد تصریح کرد:بومی سازی این دستگاه با توجه به نیاز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه، رقم بزرگی صرفه جویی ارزی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید ما ۴۰۰ دستگاه در سال است ولی اگر فرهنگ استفاده از این محصول جا افتاده و متقاضی داشته باشد، امکان گسترش آن وجود دارد و کار پیچیده ای نیست.

مدیر این مجموعه فناور همچنین با اشاره به اینکه، این دستگاه، هنوز تائیدیه سی ای اروپا را اخذ نکرده است، افزود: به همین دلیل برای صادرات به دلائلی همچون هزینه های سنگین دریافت تاییدیه یادشده همچنین همکاری نکردن برخی از شرکت ها، به خاطر تحریم ها هنوز اقدامی نکرده ایم.

آهنیان خاطرنشان کرد: مزیت این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی، دقت انرژی است. طبق آزمایش انجام شده توسط آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، از لحاظ دقت انرژی حتی نسبت به بهترین برندهای دنیا بالاتر است.

وی از دیگر مزیت های این محصول را سرویس دهی و خدمات پس از فروش این دستگاه عنوان کرد و افزود: این در حالی است که بسیاری دستگاه های مشابه خارجی به دلیل عدم سرویس دهی از کار افتاده است و عملا بی استفاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا