اخبار داخلیاسلایدر

بی ام و iX1 پرشیا خودرو

کراس‌اور تمام الکتریکی بی‌ام‌و، جدیدترین محصول بازار کشورمان است. مدل ۲۰۲۴ از iX1 نمونه‌ای کمییا با امکانات مدرن و برند آلمانی برای ثروتمندان ایرانی خواهد بود.

به گزارش دنده 6  – ظاهرا قرار است iX1 از طریق سامانه واردات خودروی جانبازار به کشور ما برسد. با این شرایط، تعداد ورودی از کراس‌اور برقی بی‌ام‌و بسیار محدود خواهد بود و قیمت نجومی برای مصرف‌کننده نهایی خواهد داشت.

خودروهای ساخت آلمان، از محبوب‌ترین محصولات صنعت حمل و نقل در سطح جهانی هستند. شهرت، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، پورشه، آئودی و فولکس واگن، بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند قیمت متوسط آن‌ها، بالاتر از مدل‌های مشابه ساخت ژاپن و امریکا محسوب می‌شود. از سویی دیگر، مالیات و عوارض گمرکی بر واردات خودرو، دست مردم را از مدل‌های آلمانی کوتاه کرده است. برخلاف بسیاری کشورهای دنیا، حتی ورود خودروهای دست دوم نیز به ایران ممنوع است.

بی‌ام‌و (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانه‌های هواپیما، اولین محصولات بی‌ام‌و بودند. سپس از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بی‌ام‌و، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه افزایش یافت. بی‌ام‌و از دیرباز علاقه‌مند ساخت مدل‌های اسپرت و شرکت در مسابقات سرعت بو؛ اما با تأسیس دپارتمان M  مخفف نام کامل (BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصی‌سازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیر‌مجموعه‌ی بی‌ام‌و هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بی‌ام‌و موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، از محبوب‌ترین برندهای دنیا محسوب می‌شود.

 

بی‌ام‌و X1 در کلاس شاسی‌بلند کوچک، اولین‌بار سال ۲۰۰۹ معرفی شد و حالا نسل سوم را تجربه می‌کند. سری جدید با کد U11 شناخته می‌شود و مدل برقی iX1 نیز در کنار محصولات بنزینی و هیبریدی از سال ۲۰۲۲ به سبد محصولات بی‌ام‌و اضافه شده است. به دلیل قانون منع واردات خودرو با قیمت پایه‌ی بیش از ۴۰ هزار دلار، احتمالا نسخه‌ی پایه مونتاژ چین همراه امکانات سطح پایین کشورمان خواهد شد. آلمان و مالزی و تایلند و اندونزی، دیگر کشورهایی عرضه کننده‌ی  iX1 هستند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی بی ام و iX1 پرشیا خودرو
برخلاف بسیاری از محصولات مدرن بی‌ام‌و، مدل جدید X1 در مقایسه با نسل‌های قبل، جذاب‌تر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، تفاوت ظاهری iX1 برقی با نسخه‌های بنزینی، چشم‌گیر نیست.

چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، المان‌های خاص iX1 هستند. حجم‌دهی سپر با ادوات آبی‌رنگ (در بعضی نسخه‌ها)، پیچیده به نظر می‌رسد و همراه قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ ارایه می‌شود؛ اما ستون‌های فلزی و قاب براق در جلوپنجره، حس لوکس iX1  را تقویت می‌کنند. خطوط روی کاپوت و برش‌های بدنه نیز، مطابق آنچه از یک کراس‌اور ساخت بی‌ام‌و انتظار می‌رود، به خوبی انجام شده است.

در نمای جانبی iX1، می‌توان طراحی عالی و استادانه‌ی مهندسان بی‌ام‌و را مشاهده کرد. حجم‌دهی بدنه و خطوط روی درها، شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه، قاب فلزی پنجره‌ها، فرم دستگیره‌ها و رینگ‌های ۲۰ اینچ، طراحی چشم‌نواز دارند. مدل‌های پایه از iX1 ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب دارند اما نسخه‌های آپشنال از تزئینات همرنگ بدنه استفاده می‌کنند.

سبک چراغ‌های iX1 با حالتی شبیه L ارایه می‌شود که مخصوص مدل‌های جدید بی‌ام‌و است. در سپر، پلاستیک سیاه‌رنگ ماده‌ی اصلی محسوب می‌شود و حس لوکس خودرو را کاهش می‌دهد؛ اما حجم‌دهی اسپرت و خطوط شکسته روی قسمت های مختلف، چشم بیننده را به سمت بالا هدایت می‌کند. آنتن کوسه‌ای بسیار کوتاه، بال عقب هم‌رنگ بدنه و ابعاد نسبتا بزرگ شیشه، نکات مثبت iX1 در نمای پشت هستند.

طول ۴,۵۰۰ و عرض ۱,۸۴۵ و ارتفاع ۱,۶۴۲  و فاصله محوری ۲,۶۹۲  میلی‌متر، ابعاد بی‌ام‌و iX1 را تشکیل می‌دهند. این شرایط، مدل جدید را نسبت به نسل قبل X1، اندکی بزرگ‌تر کرده است.

طراحی داخلی و نمای کابین بی ام و iX1 پرشیا خودرو
سبک خاص بی‌ام‌و با نمایشگر بزرگ ایستاده روی داشبورد و ساختار پیوسته در کنار پنل دیجیتال پشت فرمان، مهم‌ترین المان‌های iX1 هستند. ابعاد بزرگ خروجی هوا در مقابل شاگرد، عجیب به نظر می‌رسد اما کیفیت بسیار خوب چرم و پوشش نرم قسمت‌های مختلف داشبورد، راضی کننده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا