اخبار خارجیاسلایدشوکلاسیک

تجربه رانندگی با مرسدس بنز 280 T

فرصت رانندگی مرسدس بنز ۲۸۰ TE نشان می‌دهد این خودرو جزو بهترین استیشن واگن‌های دوران خود بوده است.

به گزارش دنده 6 – حدس می‌زنیم اکثر شما عزیزان در ملاقات با یک مرسدس بنز قدیمی حس و حالی مشابه ما خواهید داشت. بیشتر طرفداران مرسدس بنز حسرت این موضوع را می‌خورند که چرا یکی از این خودروها را زمانی که قیمت ارزانی داشت نخریدند. تا همین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خودروهای آلمانی دهه ۸۰ میلادی با قیمت‌های نازلی خریدوفروش می‌شدند اما در حال حاضر اوضاع فرق کرده است.

مرسدس بنز W123 مثال بارزی از ققنوسی است که از دل خاکستر بیرون آمده و حالا چشم‌ها را نوازش می‌دهد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی مرسدس بنز W123 کوپه خودروی جذابی برای ما و همکاران بود اما واقعیت این است که افراد زیادی با ما هم‌عقیده نبودند. مدل‌های کوپه و به ویژه نسخه‌های ۶ سیلندری که در وضعیت خوبی نگهداری شده‌اند حتی در آن زمان نیز قیمت ارزانی نداشتند و برخی افراد تصمیم گرفتند مدل سدان را بخرند چراکه همه خواهان آن نبودند و قیمت ارزان‌تری داشتند. یکی از آشنایان ما در سال ۱۹۹۸ یک دستگاه مرسدس بنز W123 280 E مدل ۱۹۸۲ با بدنه زرد رنگ و کابین سبز را خریداری کرد. این خودرو به گیربکس ۴ سرعته دستی مجهز بود و شرایط کلی خوبی داشت. کارکرد این مرسدس بنز نیز به حدود ۱۸۵ هزار کیلومتر می‌رسید. نکته جالب اینکه خودروی یاد شده با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار خریداری شد. اگر درست به خاطر داشته باشیم، مدل‌های استیشن T در ۲۵ سال پیش طرفداران زیادی در بازار مدل‌های کارکرده نداشتند.

با اینکه صاحبان کسب‌وکار خیلی علاقه‌مند به خرید چنین خودرویی نبودند اما در برهه‌ای از زمان و با گذشت حدود دو دهه، این E کلاس استیشن واگن به گزینه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی بدل شده است. برای مثال همین ۲۸۰ TE سفید رنگ کلاسیک را مشاهده کنید که در سال ۱۹۷۹ تولید شده و کارکرد آن به حدود ۵۰ هزار کیلومتر می‌رسد. این خودرو را می‌توان با قیمت ۴۸ هزار دلار خریداری کرد. البته باید دانست خودرو در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد و حتی شما از نفس کشیدن در نزدیکی آن خواهید ترسید. این خودرو هم به گیربکس ۴ سرعته دستی مجهز است. تولید اولین استیشن واگن T مرسدس بنز در بین مدیران این خودروساز بسیار جنجالی بود چراکه برخی از آن‌ها می‌ترسیدند این اسب کاری تناسبی با هویت محصولات دایملر نداشته باشد. برونو ساکو طراح افسانه‌ای مرسدس که مسئول خلق مدل W123 واگن بوده است می‌گوید:

دو جناح در آن زمان وجود داشت. یک‌طرف کاملاً خواهان تولید استیشن مرسدس بود درحالی‌که طرف دیگر مخالف صد در صد این کار بود؛ اما مدیرعامل مرسدس در آن زمان به این خودرو علاقه داشت و سرانجام نیز کار خود را کرد
رئیس مرسدس ثابت کرد حق داشته است. در اولین سال کاملی که W123 واگن تولید شد فروش خودرو به ۱۸ هزار دستگاه رسید که بیش از ۱۰ هزار دستگاه فراتر از اهداف ترسیم شده بود. در کل دوران تولید نیز شاهد مونتاژ ۲۰۰ هزار دستگاه از آن بودیم. به این ترتیب استیشن موردبحث دومین نسخه محبوب از سری مدل‌های ۱۲۳ بود و بالاتر از مدل کوپه قرار گرفت.مرسدس بنز ۲۸۰ TE یک استیشن کلاسیک است که امروز همه آن را می‌خواهند. این خودرو در آن زمان نیز بسیار محبوب بود و این اتفاق در حالی رخ می‌داد که برای انتخاب پیشرانه ۶ سیلندر باید ۴ هزار دلار بیشتر پرداخت می‌شد. تعداد ۱۹,۷۸۹ دستگاه از پادشاه استیشن واگن‌ها بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ تولید شد که البته اکثر آن‌ها در سال ۱۹۷۹ از کارخانه خارج شدند. قیمت پایه نیز در آن زمان به حدود ۲۰ هزار دلار می‌رسید. با این پول شما مالک یک خودروی مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری می‌شدید. برخلاف دیگر مدل‌های ۶ سیلندر ۲۵۰ E، در عقب این استیشن واگن دو خروجی اگزوز وجود داشت. با استفاده از سیستم تزریق سوخت مکانیکی بوش، قدرت پیشرانه به ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۴۰ نیوتون متر می‌رسید.

اما برسیم به اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز ۲۸۰ TE! این خودرو به راحتی در ترافیک تردد می‌کند اما خیلی سریع نیست. بیایید با حقایق خودرو روبرو شویم: ۱۰.۲ ثانیه طول می‌کشد تا استیشن مرسدس از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و این عملکرد به سختی با خودروهای کوچک و مدرن امروزی برابری می‌کند. همچنین صدای تولیدی پیشرانه هم خیلی به‌یادماندنی نیست. کارکرد پیشرانه کمی خش است و مصرف سوخت بالایی داشت. شتاب خودرو در دورهای زیر ۴ هزار هم جالب نیست.

ما متوجه شدیم که پیشرانه در دورهای بالا بهترین عملکرد را خواهد داشت. نکته سورپرایز کننده هم به سواری خودرو و کنترل آن مربوط می‌شد که زحمت چندانی نداشت. به لطف نگهداری بسیار خوب خودرو که توسط بخش هریتیج مرسدس بنز صورت می‌گیرد، این مرسدس ۴۵ ساله در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. نکته دیگر اینکه خبری از دورشمار نیست و بنابراین ما بر اساس پیشنهاد مرسدس روی سرعت شمار اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کردیم. در سرعت‌های ۵۵، ۸۵ و ۱۴۵ کیلومتر در ساعت دنده‌ها تعویض می‌شدند.

باید دانست این ۲۸۰ سواری مشابه خودروهای موزه ندارد. غربیلک فرمان با رینگ‌های ۱۴ اینچی همکاری می‌کند و بنابراین برخی محدودیت‌ها از نظر بازخورد وجود دارد و مجبور هستید برای رانندگی سریع و هیجانی کمی مراعات آن‌ها را بکنید. باید اذعان کرد لاستیک‌های ۱۹۵/۷۰ بکار رفته در ۲۸۰ TE چسبندگی خیلی بالایی ندارند اما زمانی که در مسیرهای کوهستانی تردد کنید شاهد چابکی و اعتمادبه‌نفس بالای چنین خودرویی خواهید بود که لذتی وصف‌ناپذیر دارد. به ویژه در مسیرهای سرازیری، این مرسدس همواره ما را سورپرایز می‌کرد چراکه دارای ترمزهای پایدار و مناسب و هندلینگ ایمنی بود.
به کابین هم بپردازیم که شبیه پادشاهان روی صندلی‌ها می‌نشینید. در واقع علت اصلی راحتی داخل کابین به سیستم تعلیق شگفت‌انگیز مرسدس بنز ۲۸۰ TE استیشن مربوط می‌شود. میدان دید در همه زاویه‌ها نیز بسیار خوب است؛ اما متأسفانه موقعیت نشستن روی صندلی خیلی باب میل ما نبود. تنظیمات زیادی برای فرمان و ارتفاع صندلی وجود ندارد و ما به سختی توانسته بودیم پشت فرمان قرار بگیریم. وضعیت صندلی‌های ردیف دوم نیز همین‌گونه بود و شاید علتش به جثه نسبتاً بزرگ ما مربوط می‌شد.
علیرغم استفاده از پوشش پارچه‌ای داخل کابین، کیفیت متریال بکار رفته خوب است و کاملاً شیک به نظر می‌رسد. ما با E کلاس مدرن روبرو نیستیم اما در مقایسه با مدل ۲۴۰ D، کابین این استیشن شبیه بهشت است. شیشه‌بالابرهای دستی و جاسیگاری هم حس نوستالژیکی دارند. همچنین خانواده‌های پرجمعیت از شنیدن اینکه صندلی‌های ردیف سوم نیز وجود دارند خوشحال خواهند شد. این صندلی‌ها در کف صندوق‌عقب جمع می‌شوند و البته در جهتی مخالف با سایر صندلی‌ها قرار می‌گیرند. پس از بررسی مرسدس بنز ۲۸۰ TE استیشن واگن به راحتی می‌توانیم تصور کنیم با این خودرو یک سفر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بی‌شک خودروی موردبحث جزو بهترین گزینه‌ها جهت یک سفر خیال‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود. اگر ۱۵ سال قبل بود و قیمت‌ها نیز به اندازه امروز بالا نرفته بودند حتماً یکی از این خودروها را خریداری می‌کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا