اخبار داخلی

تجربه رانندگی با چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس با طراحی جذاب در بیرون و داخل، کیفیت بالا و پیشرانهٔ قدرتمند، می‌توان به رقیبی جدی برای کراس‌اوورهای چینی بازار ایران تبدیل شود.

به گزارش دنده 6 – چانگان یکی از برندهای چینی خوش‌نام در بازار کشورمان محسوب می‌شود. در دههٔ ۹۰ شمسی، سایپا اقدام به مونتاژ کراس‌اوور CS35 این شرکت کرد و به فروش مناسبی دست یافت. هرچند سایپا به دنبال مونتاژ دیگر محصولات چانگان بود اما به دلیل تحریم‌ها، این شرکت چینی به همکاری خود با طرف ایرانی پایان داد و از بازار کشورمان خارج شد. بااین‌حال، طی سال گذشته با آزادسازی واردات، سایپا دوباره سراغ چانگان رفته و اقدام به واردات محصولات آن کرده است.

تا این لحظه، سایپا کراس‌اوورهای CS35 پلاس و CS55 پلاس را به بازار فرستاده که دومی به‌تازگی به خریداران تحویل داده شده و قیمت آن در بازار به حدود ۲.۵ میلیارد تومان رسیده درحالی‌که قیمت فروش سایپا ۱.۴ میلیارد تومان است. البته طبق گفته‌ها، سایپا به دنبال ثبت سفارش قطعات منفصله این خودرو است تا آن را در سایت کاشان خود مونتاژ کند. ازاین‌رو، در ادامه به بیان تجربهٔ رانندگی با این کراس‌اوور چینی خواهیم پرداخت.

در نگاه اول، CS55 پلاس کراس‌اوور واقعاً جذابی به نظر می‌رسد. در نمونهٔ مورد آزمایش ما، ترکیب رنگ خاکستری بدنه با تریم قرمزرنگ نمای چشمگیری را ایجاد کرده است. آینه‌های جانبی مشکی‌رنگ هستند و خودرو روی رینگ‌های ۱۹ اینچی قرار گرفته که برای این جثه مناسب به نظر می‌رسند. در قسمت عقب، چراغ ترمز سوم به شکل جذابی در میانهٔ اسپویلر روی سقف جای گرفته و بر حال و هوای اسپرت خودرو افزوده است. همچنین طراحی عقب CS55 پلاس نیز بسیار آینده‌نگر به نظر می‌رسد. تنها چیزی که این نما را خراب می‌کند، دو سر اگزوز تزئینی است که در طرفین سپر جای گرفته‌اند.

با گام گذاشتن به داخل CS55 پلاس شاهد فضایی خواهید بود که برخلاف خودروهای چینی گذشته، تناسب و کیفیت ساخت خوبی دارد. در اینجا هرچند هنوز هم مقدار زیادی پلاستیک دیده می‌شود اما فاصلهٔ بین پانل‌ها یکنواخت بوده و متریال احساس و نمای خوبی دارند. صندلی‌های جلو که با پشت‌سری‌های یکپارچه فرم اسپرتی دارند، خیلی خوب بدن را در برمی‌گیرند و قسمت نشیمنگاه آن‌ها نیز بسیار راحت است. غربیلک فرمان کوچک و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی که از بالای آن دیده می‌شود، کاملاً طراحی داخلی i-Cockpit پژو را به یاد می‌آورد.

صندلی‌های عقب CS55 پلاس بسیار جادار است و فضای پا برای من با قد ۱۸۰ سانتی‌متر هیچ مشکلی نداشت. به‌طورکلی، کابین این خودرو واقعاً خوب طراحی شده و مملو از متریال باکیفیت است که با دیگر خودروهای چینی فاصلهٔ زیادی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود که اپل کارپلی مجهز است اما اندروید اتو برای آن کار نمی‌کرد. چانگان در بخش سیستم صوتی هم کراس‌اوور خود را به بلندگوهای درجه‌یک پایونیر مجهز کرده است. CS55 پلاس به دوربین پانوراما مجهز است که نمای مجازی ۵۴۰ درجه از اطراف خودرو را ارائه می‌کند. این ماشین همچنین از بسیاری از سیستم‌های ایمنی پیشرفته مثل کنترل پایین رفتن از شیب‌ها، ترمز کمکی، هشدار برخورد جلو، کروز کنترل تطبیقی، دستیار ترافیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خروج از خط و… هم بهره می‌برد.

زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ GDI قدرتمند قرار گرفته است که در نسخهٔ اصلی ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما در ایران به دلیل تغییرات نرم‌افزاری سایپا برای تطابق با شرایط آب و هوایی کشورمان، خروجی آن اندکی کاهش پیدا کرده و به ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه کلاچ تر صورت می‌گیرد. این اعداد نه‌تنها روی کاغذ چشمگیر هستند بلکه در دنیای واقعی هم همین احساس را دارند.

خودرو از کشش خوبی برخوردار است و با فشردن پدال گاز برای یک کراس‌اوور شتاب بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. حتی با وجود وزن ۱۴۶۰ کیلوگرمی CS55 پلاس که با وزن سرنشینان می‌تواند به بیش از ۱.۸ تن برسد، پیشرانه از قدرت کافی برای حرکت دادن خودرو برخوردار است. مصرف سوخت این کراس‌اوور در رانندگی‌های شهری حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر است اما در بزرگراه به حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. CS55 پلاس از سه حالت رانندگی معمولی، اقتصادی و اسپرت بهره می‌برد که در حالت اسپرت تعلیق کمی سفت‌تر شده و پاسخ پدال گاز در سریع‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. بااین‌حال، حتی در حالت اقتصادی هم تعلیق خیلی خوب تنظیم شده و خودرو بادی‌رول بسیار کمی را نشان می‌دهد.

بااین‌حال، چند مورد وجود دارد که چانگان باید آن را بهبود بخشد. یکی از این موارد سیستم تهویه است. هرچند این سیستم واقعاً خوب است و کابین را یخ می‌کند اما وقتی دما را افزایش می‌دهید، سیستم به‌سرعت به درخواست شما پاسخ نمی‌دهد. بااین‌حال، رانندگی راحت، شتاب بالا و جذابیت طراحی در داخل و بیرون باعث می‌شود از این مشکلات جزئی چشم‌پوشی کنیم؛ بنابراین، به‌طورکلی CS55 پلاس در کلاس خود خودرویی بسیار رقابتی محسوب می‌شود اما قیمت عجیب آن در بازار از رقبایی مثل تیگو ۷ پرو و فیدلیتی بسیار گران‌تر است و همین موضوع می‌تواند خیلی از خریداران را منصرف کند. بااین‌حال، اگر با مونتاژ و افزایش عرضهٔ این خودرو در ایران، قیمت بازار آن کاهش پیدا کند، به رقیبی جدی برای کراس‌اوورهای مذکور تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا