اخبار خارجیاسلایدشو

تجهیز مرسدس بنز CLA برقی

رسانه‌های چینی ادعا می‌کنند مرسدس بنز در CLA برقی از تکنولوژی خودران یک استارت آپ چینی با نام مومنتا استفاده خواهد کرد.

به گزارش دنده 6 – ظاهراً ژرمن‌ها در حال تسریع پیشرفت‌های خود در زمینه تکنولوژی خودران هستند و برای این کار از شرکای چینی کمک می‌گیرند. بر اساس ادعای رسانه‌های محلی، این برند لوکس دنیای خودرو در CLA برقی از تکنولوژی رانندگی هوشمند سطح بالای مومنتا استفاده خواهد کرد. شایان ذکر است این تکنولوژی به نقشه‌های باکیفیت تکیه نمی‌کند اما با استفاده از ویژگی‌های پیشرفته خود تردد راحت در معابر شهری را ارائه خواهد کرد. قرار است محصول بدون آلایندگی مرسدس بنز در آوریل ۲۰۲۵ راهی خط تولید شود.

چینی‌ها می‌گویند تکنولوژی مومنتا برای اولین بار در مرسدس بنز بکار گرفته خواهد شد. CLA جدید اولین محصول مرسدس بنز است که به توانایی‌های دستیار راننده شهر مجهز می‌شود و چیپ اورین ایکس انویدیا این سیستم خودران و سایر سیستم‌های کمک‌راننده را فعال خواهد کرد. شرکت مومنتا در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده و مقر آن حدود یک ساعت با شهر شانگهای فاصله دارد. این شرکت در سال‌های اخیر جزو مهم‌ترین بازیگران بخش تکنولوژی خودران چین بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، مرسدس بنز پتانسیل‌های مومنتا را تشخیص داده و تنها ۶ ماه پس از راه‌اندازی در آن سرمایه‌گذاری کرده است. این حرکت تا سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و ژرمن‌ها همچنان به تزریق سرمایه به مومنتا ادامه داده‌اند. از دیگر سرمایه‌گذاران شرکت موردبحث می‌توان به جنرال موتورز آمریکا، سایک موتور و… اشاره کرد. باید دانست بازار تکنولوژی خودران کشور چین فوق‌العاده رقابتی است و کمپانی‌هایی همچون هواوی، نیو، ژیپنگ و شیائومی قبلاً ویژگی‌های دستیار راننده پیشرفته را ارائه کرده‌اند؛ اما پیشرفت مرسدس بنز در این زمینه خیلی چشمگیر نبوده و جدیدترین خلاقیت آن به معرفی دستیار راننده بزرگراه در E کلاس ۲۰۲۳ مربوط می‌شود.

این تأخیر در به‌کارگیری سیستم‌های خودران روی رشد فروش مرسدس بنز در چین تأثیر داشته است. CLA جدید که به دنبال جلب نظر خریداران جوان با سبک زندگی مدرن است می‌خواهد این فاصله را پر کند. CLA برقی بر اساس پلتفرم MMA مرسدس توسعه یافته و از معماری برقی ۸۰۰ ولتی و شارژر سریع پشتیبانی خواهد کرد. سیستم‌عامل MB-OS نیز در این خودرو بکار می‌رود تا توان محاسباتی و برهم‌کنش بهتری با کاربر داشته باشد. پلتفرم MMA یک دستاورد مهم برای مرسدس بنز در حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی است. پیرو عدم موفقیت سری محصولات EQ، این خودروساز می‌خواهد تکنولوژی و تصویر برند خود را ارتقا دهد و انتظار می‌رود پیشرفت‌های رخ‌ داده در پلتفرم یاد شده به نسل بعدی محصولات برقی و ارزان‌تر مرسدس نیز منتقل شود. همکاری استراتژیک با مومنتا تعهد ژرمن‌ها به تسریع توانایی‌های خودران را نشان می‌دهد. با این کار مرسدس در بازاری که تحولات سریعی رخ می‌دهد همچنان مزیت رقابتی خود را حفظ خواهد کرد.

این برند خوش‌نام علاوه بر CLA به دنبال تولید سه محصول دیگر در چین با ویژگی‌های رانندگی هوشمند است. نسخه طویل‌تر E کلاس که در اواخر سال ۲۰۲۳ عرضه شده از دستیار رانندگی بزرگراه توسعه یافته توسط تیم مرسدس بنز در چین سود می‌برد. EQS و S کلاس نیز از نرم‌افزار انویدیا استفاده می‌کنند و تست‌های جاده‌ای آن‌ها از چند ماه قبل آغاز شده است. رسانه‌ها ادعا می‌کنند تیم تحقیق و توسعه مرسدس در چین اهمیت زیادی برای توسعه شبکه جهانی این شرکت دارد و در پروژه‌هایی همچون پارک خودکار نقش مهمی داشته است. با عنایت به پیشرفت سریع تکنولوژی خودران در چین، مرسدس بنز تکیه بیشتری به تیم تحقیق و توسعه خود در این کشور کرده است.

برخی منابع مطلع می‌گویند به دلیل تحولات رخ داده در روابط بین‌الملل، مرسدس بنز شاید تولید محلی سیستم‌های خودران سطح ۲ به بالا را بیشتر انجام دهد و تکنولوژی خودران پیشرفته این شرکت شاید کاملاً توسط چینی‌ها توسعه یابند. این برند قبلاً به چندین دستاورد در زمینه تکنولوژی خودران دست یافته و از سال ۲۰۲۱ مجوز استفاده تجاری خودران سطح ۳ و پارک خودکار سطح ۴ در آلمان را به دست آورده است. همچنین مرسدس بنز در نوادا و کالیفرنیا و پکن و شانگهای نیز مجوزهای مشابهی را دریافت کرده است. این دستاوردها پیشرفت‌های مرسدس بنز در زمینه تکنولوژی خودران را نشان می‌دهد اما با توجه به اینکه یک‌سوم فروش شرکت یاد شده در چین انجام می‌شود بنابراین موفقیت در این کشور پهناور امر مهمی خواهد بود. ۲۰ درصد سهام مرسدس بنز در اختیار شرکت جیلی است و لی شوفو مؤسس این برند نیز حدود ۱۰ درصد سهام مرسدس را در دست دارد. ۱۰ درصد دیگر سهام ژرمن‌ها نیز در اختیار شرکت بایک است و همه این شرکت‌ها جزو بزرگ‌ترین سهامداران ستاره سه پر دنیای خودرو هستند. چندی پیش نیز خبر رسید مرسدس بنز از باتری‌های تیغه‌ای BYD در نسخه‌های پایه CLA استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا