اخبار خارجیاسلایدر

تست و بررسی تخصصی شیائومی SU7 مکس

برای اولین بار فرصتی دست داد تا پشت فرمان شیائومی SU7 مکس بنشینیم، خودرویی که در ماه‌های اخیر جنجال زیادی به پا کرده است.

به گزارش دنده 6 – SU7 اولین سدان اسپرت و برقی شیائومی به شمار می‌رود، برندی که بیشتر با گوشی‌های هوشمند خود شناخته شده است. درست حدود یک ماه پس از عرضه این خودرو بود که SU7 توانست به پیش‌فروش حدود ۸۸ هزار دستگاهی در چین دست یابد. آیا محبوبیت این خودرو به خاطر شخصیت خاص مدیرعامل شرکت لی جون است یا اینکه طراحی برگرفته از پورشه تایکان خریداران را جذب می‌کند؟ با یکدیگر می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به این خودروی چینی بیندازیم.

به منظور تست و بررسی این خودرو می‌بایست قبلاً فرایند درخواست آن ثبت شود. پس از تائید فرایند درخواست، ما روز بعد با نماینده شیائومی دیدار کردیم و او پس از بررسی مدارک به ویژه گواهینامه رانندگی اظهار داشت ما فقط می‌توانیم به عنوان سرنشین خودرو در SU7 حضور داشته باشیم زیرا گواهینامه ما کمتر از دو سال قبل دریافت شده است. شیائومی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در خصوص تست درایو این سدان اعمال می‌کند چراکه قبلاً اخبار زیادی درباره تصادف خودروهای پرقدرت در این کشور منتشر شده است. البته شایعاتی هم درباره فقدان کنترل کشش SU7 که باعث تصادفاتی شده به گوش می‌رسد و حتی چند هفته پیش کلیپ‌هایی از تصادف یک دستگاه SU7 در چین پخش شد.

اگرچه گواهینامه رانندگی ما در کشور چین کمتر از یک سال قبل اخذ شده اما چندین دهه رانندگی با خودرو در کشورهای دیگر چیزی است که باعث می‌شود به رام کردن این جانور در جای دیگری فکر کنیم. ماکائو منطقه‌ای ویژه از چین است که با عنوان لاس‌وگاس شرق نیز شناخته می‌شود. این منطقه یکی از متراکم‌ترین مناطق دنیا به شمار می‌رود و برندهای شناخته شده‌ای همچون مرسدس بنز، تویوتا و هیوندای دارای نمایندگی‌های فروش در ماکائو هستند. همچنین نمایندگی‌های شرکت‌هایی همچون تسلا، بی وای دی، نیو و زیکر هم در این منطقه به چشم می‌خورند.

در ماکائو واردکنندگان خودروهای برقی شخصی نیز حضور دارند و ما نیز با یکی از آن‌ها که به کار واردات شیائومی SU7 می‌پردازد تماس گرفتیم تا مقدمات تست و بررسی این خودرو را فراهم سازد. در نگاه اول اگرچه انتظار داشتیم ظاهر خودرو مشابه تایکان باشد اما با محصولی متفاوت روبرو شدیم. SU7 خودروی کوچکی نیست و طول/عرض/ارتفاع آن به ۴۹۹۷/۱۹۶۳/۱۴۵۵ میلی‌متر و فاصله بین محوری‌اش به ۳۰۰۰ میلی‌متر می‌رسد. این خودرو ظاهری بسیار اسپرت دارد و کاپوت طویل آن ما را به یاد مزدا RX7 FD می‌اندازد.
بجای استفاده از دستگیره‌های در پنهان مشابه بسیاری از خودروهای برقی امروزی، شیائومی دستگیره‌های سنتی‌تری را در نظر گرفته هرچند دکمه‌های مخفی آن برای باز کردن در بکار می‌روند. پروفایل جانبی خودرو اما ما را به یاد تایکان می‌اندازد هرچند گلگیرهای خودرو کوچک‌تر هستند. در بخش عقب نیز طراحی آشنایی را برای چراغ‌ها می‌بینیم. رنگ جذاب SU7 نیز باعث تمایز آن در میان خودروهای دیگر می‌شود. خودروی تست شده از نوع SU7 مکس سری مدیران است. در ماکائو فقط این مدل و با قیمت حدود ۴۲ هزار دلار در دسترس است.

زمانی که وارد کابین شیائومی SU7 مکس می‌شوید حس اسپرتی به شما القا می‌شود که هیچ خودروی دیگری در این کلاس و با این قیمت ارائه نکرده است. ترکیبی از چرم ناپا، جیر و متریال نرم در بخش داخلی خودرو بکار رفته‌اند و صندلی‌های اسپرت نیز بدن را احاطه می‌کنند. راننده در موقعیت کاملاً کم ارتفاعی می‌نشیند اما میدان دید بسیار خوبی وجود دارد. همچنین زیر کنسول مرکزی یک چراغ‌قوه برای شرایط اضطراری پنهان شده است. شیائومی SU7 مکس به نمایشگر مرکزی ۱۶.۱ اینچی با رزولوشن ۳K مجهز شده و امکان استفاده از آن با دستورات صوتی وجود دارد. این نمایشگر با چیپ کوالکام اسنپ دراگون ۸۲۹۵ و نرم افزار هایپر او اس کار می‌کند. اگر شما مالک گوشی هوشمند شیائومی باشید می‌توانید جزئیات گوشی خود را روی نمایشگر مرکزی خودرو به نمایش بگذارید که ویژگی جالبی برای مالک و سرنشینان خواهد بود.

اما هدآپ دیسپلی بزرگ ۵۶ اینچی خودرو اطلاعات ضروری را نشان می‌دهد. همچنین باید دانست شیائومی SU7 مکس با طیف وسیعی از سیستم‌های کمک‌راننده استاندارد عرضه می‌شود. در کنار این موارد باید به دکمه‌های فیزیکی برای عملکردهای اصلی خودرو، لوازم جانبی متنوع برای شخصی‌سازی از جمله پانل دکمه‌های فیزیکی زیر کنسول مرکزی و… اشاره کرد. سرنشینان عقب نیز از فضایی جادار لذت خواهند برد به گونه‌ای که از نظر فضای سر و زانو هیچ کمبودی وجود ندارد. دو ورودی هوا و درگاه‌های USB نیز برای آن‌ها تدارک دیده شده است. نکته جالب اینکه چینی‌ها یک کولر را زیر ورودی‌های هوا برای قرار دادن بطری‌های نوشیدنی تعبیه کرده‌اند. از نظر فضای بار نیز باید به بخش جلوی جادار و فضای بار عمیق اشاره کرد که کاملاً پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهد بود. صندلی‌های عقب می‌توانند تا شوند تا فضای بار بیشتری را ارائه کنند.

زمانی که خودرو را روشن کنید پانل LCD بالای غربیلک فرمان چرخیده و به شما نشان می‌دهد که SU7 آماده تاختن است. این نمایشگر همچنین حالت سواری انتخابی راننده را نیز نشان می‌دهد. نکته جالب اینکه شیائومی یک حالت برای افراد مبتدی نیز در نظر گرفته است. این خودرو به حالت‌های سواری مبتدی، کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس مجهز است. مسیر تست ما شامل سربالای و سرازیری و پیچ‌های متنوع بود و خودرو علیرغم وزن بیش از ۲ تنی خود سریع و چابک نشان می‌دهد.

پدال گاز SU7 مکس سنگین و جذاب است و تکان‌های بدنه نیز در زمان عبور سریع از پیچ‌ها به حداقل می‌رسد. حتی در حالت اسپرت پلاس نیز صدای چندانی به گوش نمی‌رسد و فرمان خودرو نیز با دقت و سرعت خود بازخورد زیادی را به راننده منتقل می‌کند که این امر در افزایش اعتمادبه‌نفس او جهت رانندگی اسپرت کمک زیادی خواهد کرد. جالب اینکه صندلی راننده در زمان عبور از پیچ‌های تیز به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. اگر یک پیچ چپ‌گرد را با سرعت بالا رد کنید بخش راست صندلی به‌صورت خودکار گسترش خواهد یافت تا بدن را بهتر کنترل کند و حالت عکس آن نیز صادق است. البته یکی از نقاط ضعف خودرو این است که حتی در حالت اسپرت پلاس نیز فرمان سبک‌تر حس می‌شود.

خودروی تست شده از دو موتور برقی با قدرت ترکیبی ۶۶۴ اسب بخار و گشتاور ۸۳۸ نیوتون متر سود می‌برد و تنها در عرض ۲.۷۸ ثانیه از سکون به ‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت را ثبت می‌نماید. ضریب درگ شیائومی SU7 مکس نیز تنها ۰.۱۹۵ است. پس از تست خودرو در جاده‌ها نوبت به بررسی سیستم پارک خودکار آن می‌رسد که SU7 مکس توانست در ۲۱ ثانیه خودش را پارک نماید. باتری ۱۰۱ کیلووات ساعتی خودروی تست شده توسط CATL تولید می‌شود و با یک‌بار شارژ توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتری را فراهم می‌سازد. این باتری از شارژ سریع پشتیبانی کرده و می‌توان در عرض ۳۰ دقیقه شارژ آن را از ۲۰ به ۸۰ درصد رساند.شیائومی یک غول تکنولوژی است که ۱۴ سال پیش تولید شده و اولین خودروی خود با نام SU7 را به تازگی راهی بازار کرده است. چینی‌ها سه سال را صرف توسعه این سوپرکار کرده‌اند. SU7 درست همانند هر سوپراسپرت دیگری نظرات را به خود جلب می‌کند. مردم در زمان تست خودرو کاملاً به آن نگاه می‌کردند اما باید گفت SU7 خودروی کامل و بی‌نقصی نیست. جدای از فرمان سبک ما متوجه عدم همخوانی برخی پانل‌های بدنه با یکدیگر شدیم هرچند این موارد برای یک برند تازه‌کار در دنیای خودرو طبیعی است. اگرچه تسلا مدل Y یکی از پرفروش‌ترین خودروهای برقی چین است اما این موضوع دیگر درباره مدل ۳ و به ویژه در شش ماه اخیر صدق نمی‌کند. عرضه مدل ۳ پرفورمنس جدید در چین شاید مشتریان بیشتری را راهی شوروم‌های تسلا کند اما شیائومی SU7 نیز طوفانی در بازار خودروهای برقی این کشور به پا کرده است. SU7 با این ویژگی‌ها می‌تواند پا به پای تسلا بتازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا