اخبار خارجی

تعرفه 25 درصدی بر خودروهای اروپایی

شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی در چین از دولت این کشور درخواست کردند تعرفه ۲۵ درصدی را روی خودروهای بزرگ اروپایی با پیشرانه‌های درون‌سوز وضع کنند.

به گزارش دنده 6 – این پیشنهاد در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی به قاره همیشه‌سبز مطرح شده است. باید گفت اتحادیه اروپا چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تعرفه‌های جدید که به حداکثر ۳۸.۱ درصد می‌رسد خبر داد. رسانه‌ها می‌گویند درخواست وضع تعرفه روی خودروهای اروپایی در جلسه‌ای که خودروسازان چینی با وزیر تجارت این کشور پشت درهای بسته برگزار شده مطرح کرده‌اند. نکته جالب اینکه در جلسه موردبحث نمایندگان ۶ خودروساز اروپایی، ۴ برند چینی و همچنین چندین شرکت تحقیقات و مشاوره صنعت خودرو حضور داشته‌اند.

در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی درون‌سوز با پیشرانه‌های ۲.۵ لیتری و بیشتر وارد کشور چین شده‌اند. اتحادیه اروپا هفته قبل اعلام کرد به دنبال افزایش تعرفه خودروهای برقی چینی وارداتی به این اتحادیه است. شرکت دولتی سایک موتور بیشترین تأثیر را از این تعرفه‌ها می‌گیرد و محصولات وارداتی آن به قاره اروپا با تعرفه ۴۸.۱ درصدی روبرو می‌شوند. سایک دارای برندهای MG و IM است. باید دانست MG پرفروش‌ترین برند چینی کشور آلمان در ماه می بوده است.

در جلسه یاد شده، یکی از نمایندگان تجاری چین اتحادیه اروپا را متهم کرد از تحقیقات خود به عنوان بهانه‌ای برای کسب اسرار تجاری برندهای چینی استفاده می‌کند. نکته دیگر اینکه پیشنهاد اعمال تعرفه‌های بیشتر روی خودروهای درون‌سوز اروپایی، قبل از تحقیقات اتحادیه اروپا و توسط گلوبال تایمز که رسانه‌ای دولتی است مطرح شد. بر اساس بیانیه کمیسیون اروپایی، هدف از اعمال تعرفه‌های جدید اطمینان از رقابت منصفانه است. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ سهم خود از بازار محصولات برقی اتحادیه اروپا را به ۸.۲ درصد رسانده‌اند درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۹ فقط ۰.۵ درصد بوده است. چینی‌ها همچنین آماده تولید بلندمدت خودروهای خود در خاک اروپا می‌شوند.

بی وای دی مشغول تأسیس کارخانه تولید خودرو در مجارستان است و این کار را از سال ۲۰۲۵ شروع می‌کند. شرکت چینی لیپ موتور نیز تولید خود در کارخانه لهستان را از چند روز قبل شروع کرده است. دیگر برند چینی یعنی گریت وال موتور نیز به دنبال تأسیس کارخانه خودروسازی در اروپاست و فعلاً در حال بررسی کشورهای آلمان، جمهوری چک، لهستان و مجارستان است. چری هم اعلام کرده است کارخانه خود در بارسلونا اسپانیا افتتاح می‌کند تا از تعرفه ۳۱ درصدی اروپایی‌ها در امان بماند. البته احتمال دارد برخی شرکت‌های چینی همچون بی وای دی علیرغم وضع چنین تعرفه‌هایی بتوانند هزینه‌های اضافی را تحمل کنند. این خودروساز با تعرفه ۱۷.۴ درصدی روبرو شده که کمترین میزان تعرفه بین برندهای چینی دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا