اخبار خارجیاسلایدشوکلاسیک

تفسیر مدرن از خودروهای کلاسیک

طراحی‌های رترو یا نگاه به گذشته در خودروهای مدرن، حس نوستالژی را برمی‌انگیزد و نسل‌های جوان را به میراث قدیمی خودروها متصل میکند.

به گزارش دنده 6 – هرچند انقلاب الکتریکی در حال انجام است و نسل جدیدی از خودروها ظاهری آینده‌نگر پیدا کرده‌اند اما طراحی رترو هنوز هم محبوب است. خودروهایی مثل فیات ۵۰۰ و مینی کوپر هرچند الکتریکی شده‌اند اما همچنان یادآور گذشتگان قدیمی خود هستند. علاوه بر نوستالژی، آشنا به نظر رسیدن ظاهر خودروهای رترو یکی از دلایل بزرگ جذابیت این سبک طراحی محسوب می‌شود. برای خریداران جوان‌تر، یک خودروی رترو پیوندی با خاطرات گذشتهٔ آن‌ها برقرار می‌کند و یاد خودروی پدر یا پدربزرگشان می‌افتند. در برخی مدل‌ها مثل پورشه ۹۱۱ و جیپ رانگلر نیز طراحی رترو به امضایی تبدیل می‌شود همیشه با یک خودرو همراه است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با بهترین طراحی‌های رترو آشنا شویم و برای اینکه ببینیم خودروها در طول زمان چقدر بزرگ شده‌اند، ابعاد و وزن مدل‌های قدیمی و جدید را هم ذکر کرده‌ایم.

نیسان Z

داتسون ۲۴۰Z نیسان Z
طول ۴,۱۱۵ میلی‌متر ۴,۳۹۹ میلی‌متر
عرض ۱,۶۲۵ میلی‌متر ۱,۸۶۹ میلی‌متر
وزن ۱۰۴۰ کیلوگرم ۱۵۸۰ کیلوگرم

ایی مثل ۳۵۰Z و ۳۷۰Z شباهتی به پیشینیان خود نداشتند اما نیسان جدیدترین نسل Z را با نگاهی کامل به داتسون ۲۴۰Z طراحی کرده است. هرچند خودروی جدید بسیار مدرن‌تر شده اما فرم جلوپنجره و چراغ‌های جلو کاملاً مشابه داتسون قدیمی طراحی شده است. ۲۴۰Z در بازار آمریکا با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری شش سیلندر خطی عرضه می‌شد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی Z جدید ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

رنو ۵

رنو ۵ کلاسیک رنو ۵ الکتریکی
طول ۳,۵۲۱ میلی‌متر ۳,۹۱۹ میلی‌متر
عرض ۱,۵۲۵ میلی‌متر ۱,۷۷۰ میلی‌متر
وزن ۸۰۰ کیلوگرم ۱۵۰۰ کیلوگرم

رنو ۵ الکتریکی نمونهٔ خوبی است که نشان می‌دهد تا چه حد می‌توان یک مفهوم قدیمی را درحالی‌که همچنان کاملاً قابل‌تشخیص است، مدرن کرد. مدل جدید بسیار شبیه رنو ۵ قدیمی است که به نظر می‌رسد یک کاپشن ضخیم پوشیده است. اندازهٔ جمع‌وجور و شکل کلی جعبه‌ای شکل رنو ۵ در مدل جدید همچنان حفظ شده اما با فرمی آیرودینامیک‌تر، حال و هوای مدرن‌تری پیدا کرده که مناسب یک خودروی الکتریکی است. رنو ۵ جدید نزدیک به دو برابر نسخهٔ قدیمی وزن دارد اما بااین‌وجود، در مقایسه با اکثر خودروهای الکتریکی بسیار سبک است.

دوج چارجر

چارجر نسل دوم چارجر دیتونا
طول ۵,۲۸۳ میلی‌متر ۵,۲۴۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۶ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر
وزن ۱۸۰۵ کیلوگرم ۲۶۵۰ کیلوگرم

قطعاً خیلی‌ها معتقدند که دوج چارجر هرگز نباید الکتریکی می‌شد. این خودرو به دلیل باطری‌های سنگین، حدود ۸۰۰ کیلوگرم از چارجر ۱۹۶۸ سنگین‌تر است. بااین‌حال، ابعاد دیتونا بسیار به چارجر ۱۹۶۸ نزدیک است و روح مدل کلاسیک کاملاً در نمای جلوی خودروی جدید متبلور شده است. برای کسانی که نمی‌توانند چارجر الکتریکی را تحمل کنند، دوج نسخهٔ بنزینی را هم ارائه می‌کند اما در این نسخه خبری از پیشرانه‌های V8 همی نیست و بجای آن موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو ارائه می‌شود.

فورد برانکو

برانکو نسل اول برانکو نسل ششم
طول ۳,۸۴۸ میلی‌متر ۴,۴۴۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۰ میلی‌متر ۱,۹۲۸ میلی‌متر
وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم ۲۰۰۰ کیلوگرم

فورد برانکو در نسل‌های سوم، چهارم و پنجم، کاملاً از فرم کلاسیک قدیمی خود فاصله گرفت و شبیه شاسی‌بلندهای بزرگ معمولی آمریکایی شد اما زمانی که در سال ۲۰۲۱ فورد تصمیم گرفت پس از ۲۵ سال دوباره این نام محبوب را احیا کند، برای طراحی نگاه مستقیمی به نسل اول داشت. به همین دلیل، برانکوی جدید با چراغ‌های جلوی گرد و چراغ‌های عقب مستطیلی، شباهت زیادی به نسل اول دارد هرچند که از لحاظ ابعاد بسیار رشد کرده و نسخهٔ دودر برانکوی کنونی نزدیک به ۶۰ سانتی‌متر از نسل اول کشیده‌تر است.

جیپ

جیپ ویلیز جیپ رانگلر
طول ۳,۳۲۷ میلی‌متر ۴,۲۳۷ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۵ میلی‌متر ۱,۸۷۷ میلی‌متر
وزن ۱۱۱۳ کیلوگرم ۱۸۲۰ کیلوگرم

 

رانگلر امروزی بسیار بزرگ‌تر از خودروی نظامی است که پایه‌گذار جیپ بود. حتی نسخهٔ دودر رانگلر هم حدود ۳۰ سانتی‌متر پهن‌تر و ۹۰ سانتی‌متر کشیده‌تر از ویلیز است. بااین‌حال، رانگلر هنوز هم یک خودروی آفرود همه‌جارو است و هنوز هم می‌توان درها و سقف آن را برداشت. طراحی رانگلر نیز هرچند در طول سال‌ها تکامل پیدا کرده اما فلسفهٔ اصلی را تغییر نداده است. البته جیپ در طول دهه‌ها با ارائهٔ مدل‌های دیگری مثل کامپس و رنگید، طراحی معمولی و مدرن را هم به کار گرفته است. این کار باعث شد جیپ بتواند سرپا بماند و درعین‌حال رانگلر را هم به‌عنوان نماد آفرود به شکل سنتی حفظ کند.

آلپین A110

آلپین A110 قدیم آلپین A110 جدید
طول ۳,۸۶۱ میلی‌متر ۴,۱۷۸ میلی‌متر
عرض ۱,۴۷۰ میلی‌متر ۱,۷۹۸ میلی‌متر
وزن ۷۰۵ کیلوگرم ۱۱۰۳ کیلوگرم

هرچند چندین دهه طول کشید تا آلپین A110 دوباره احیا شود اما این خودرو کاملاً حل و هوای نسخهٔ قدیمی خود را حفظ کرده است و درعین‌حال عناصر طراحی آن مثل چراغ‌های گرد جلو مدرن شده‌اند. آلپین جدید هرچند از ساختاری تمام آلومینیومی استفاده می‌کند اما حدود نیم تن سنگین‌تر از نسخهٔ قدیمی است و بیش از ۳۰ سانتی‌متر طول بیشتری دارد. A110 جدید همچنین یک خودروی موتور وسط است که از پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ رنو استفاده می‌کند درحالی‌که A110 قدیمی یک کوپهٔ موتور عقب بود و با پیشرانه‌های تنفس طبیعی رنو تولید می‌شد.

هوندا e

هوندا سیویک هوندا e
طول ۳,۴۰۵ میلی‌متر ۳,۸۹۴ میلی‌متر
عرض ۱,۵۰۵ میلی‌متر ۱,۷۵۲ میلی‌متر
وزن ۷۰۰ کیلوگرم ۱۵۳۰ کیلوگرم

هرچند طراحی هوندا e از چندین خودروی قدیمی الهام گرفته است اما با چراغ‌های جلوی گرد و فرم کلی بدنهٔ آن بیشترین شباهت را به نسل اول سیویک دارد. هوندا e اما علاوه اینکه خطوط بسیار آیرودینامیک‌تر و نرم‌تر از سیویک دارد، به دلیل باطری‌های سنگین، بیش از ۱.۵ تن وزن دارد که دو برابر سیویک است. به‌طورکلی، هوندا e نمونهٔ خوبی از خودروی جدیدی با طراحی رترو است که روح نمونهٔ کلاسیک را به تصویر می‌کشد. متأسفانه اما بازار واکنش خوبی به این هوندای کوچک نشان نداد و تولید آن پس از تنها سه سال خاتمه پیدا کرد.

پورشه ۹۱۱

۹۱۱ سال ۱۹۶۴ ۹۱۱ نسل ۹۹۲
طول ۴,۱۶۳ میلی‌متر ۴,۵۳۴ میلی‌متر
عرض ۱,۶۱۰ میلی‌متر ۱,۹۰۰ میلی‌متر
وزن ۱۰۲۰ کیلوگرم ۱۴۸۰ کیلوگرم

برخلاف اکثر خودروهای این لیست، پورشه در تمام نسل‌های ۹۱۱ به طراحی اولیه وفادار مانده است. هرچند جدیدترین نسل ۹۱۱ یعنی ۹۹۲ ازهرجهت بزرگ‌تر است و نزدیک به نیم تن وزن بیشتری دارد اما چراغ‌های جلوی گرد و فرم کلی اتاق آن با بخش عقبی شیب‌دار کاملاً مشابه نسل اول است. علاوه بر طراحی بیرونی، پورشه ترکیب فنی و پیشرانهٔ سنتی ۹۱۱ را هم همچنان حفظ کرده است. این یعنی ۹۱۱ کماکان مثل نسل اول از پیشرانه‌های شش سیلندر تخت استفاده می‌کند که در عقب نصب می‌شود.

مرسدس بنز G کلاس

G کلاس ۱۹۷۹ G کلاس ۲۰۲۲
طول ۴,۲۱۱ میلی‌متر ۴,۸۶۴ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۰ میلی‌متر ۲,۱۸۷ میلی‌متر
وزن ۱۷۷۵ کیلوگرم ۲۶۵۰ کیلوگرم

G کلاس امروزی حدود ۴۰ سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به اولین نسخهٔ خود دارد و نزدیک به یک تن سنگین‌تر است اما در نگاه اول کاملاً مشابه اولین G کلاس به نظر می‌رسد. مرسدس در ظاهر این خودرو فقط تغییراتی را انجام داده است که برای تبدیل G کلاس به یک شاسی‌بلند مدرن ضروری بودند. به همین دلیل، در جدیدترین نسخهٔ G کلاس همچنان همان فرم جعبه‌ای شکل، جلوپنجرهٔ بزرگ و چراغ‌های جلوی گرد را می‌بینیم. به‌طورکلی، G کلاس جدید همهٔ ویژگی‌های نسل اول خود را ارائه می‌کند و فقط بزرگ‌تر، جادارتر و راحت‌تر شده است.

لندروور دیفندر

لندروور سری I لندروور دیفندر
طول ۳,۳۵۳ میلی‌متر ۴,۵۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۵۴۹ میلی‌متر ۲,۰۰۹ میلی‌متر
وزن ۱۷۵۵ کیلوگرم ۲۶۵۰ کیلوگرم

دیفندر امروزی بسیار بزرگ‌تر از اولین خودروی لندروور است که با نام سری I شناخته می‌شد. در طراحی بیرونی هم هرچند دیفندر جدید الهاماتی از سری I گرفته اما کاملاً به آن وفادار نیست و ظاهر جیپ مانندی که سری I می‌دیدیم را با خطوط نرم و آیرودینامیک و همین‌طور سقف فلزی جایگزین کرده است. علاوه بر این، شخصیت دیفندر هم کاملاً متحول شده است زیرا درحالی‌که مدل‌های اولیهٔ لندروور برای مزارع و همین‌طور بیابان‌های آفریقا ساخته شدند، لندروور جدید برای سفرهای جاده‌ای راحت و درعین‌حال قابلیت عبور از مسیرهای ناهموار در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا