اخبار خارجیاسلایدر

تمام ابرخودروهایی که برای سرعت 500 کیلومتر بر ساعت تلاش می‌کنند

هرچند سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هنوز برای خودروهای تولیدی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد اما چهار هایپرکار مدعی شکستن این رکورد هستند.

به گزارش دنده 6 – از زمان اختراع خودرو، یکی از اهداف اصلی خودروسازان، دستیابی به سرعت‌های بالاتر بوده است. به همین دلیل، در طول تاریخ، خودروسازان زیادی به مسابقهٔ سرعت پیوستند. طی سال‌های اخیر اما سرعت‌های رکوردشکن به دنیای هایپرکارها اختصاص داشته است. زمانی که مک‌لارن F1 در اواخر دههٔ ۹۰ با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را شکست، این رکورد برای چندین سال دست‌نخورده باقی ماند تا اینکه بوگاتی ویرون با عبور از مرز ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، دوران جدیدی را برای هایپرکارها رقم زد. از آن زمان تاکنون این عدد بالا و بالاتر رفته و سد بعدی که باید شکسته شود، عدد جادویی ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت است. در حال حاضر، تاج‌وتخت پادشاهی سرعت چندین مدعی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

هنسی ونوم F5

حداکثر سرعت شبیه‌سازی‌شده: ۵۲۸ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۱۸۱۷ اسب بخار
گشتاور ۱۶۱۷ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه

هنسی که در سال ۲۰۱۴ با هایپرکار ونوم GT توانست به سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، قصد دارد با ونوم F5 از سد ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. بنیان‌گذار این شرکت «جان هنسی» به‌وضوح اظهار داشته است که رکوردشکنی با F5 در دو جهت صورت خواهد گرفت. این هایپرکار آمریکایی به یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری توئین توربو مجهز است که ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت دارد و به یک گیربکس هفت سرعته تک کلاچه نیمه اتوماتیک متصل می‌شود. ونوم F5 به لطف وزن سبک ناشی از مونوکوک فیبر کربنی و بدنهٔ آیرودینامیک، به‌صورت تئوری می‌تواند سد جادویی ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را بشکند اما در عمل هنوز این کار را انجام نداده است. بااین‌حال، قرار است هایپرکار هنسی اواخر امسال این کار را انجام دهد. جان هنسی گفته قصد دارد در دو جهت به میانگین سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد اما هدف این است که در یک جهت به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این در حالی است که شبیه‌سازی‌ها امکان دستیابی ونوم F5 به سرعت ۵۲۸ کیلومتر بر ساعت را نشان داده‌اند.

بوگاتی توربیون

حداکثر سرعت محدودشده: ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۸.۳ لیتری V16 هیبریدی
قدرت ۱۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۰ ثانیه

رکوردهای سرعت به‌نوعی با نام بوگاتی گره خورده‌اند زیرا همان‌طور که گفته شد، تنور رقابت برای شکستن رکورد سرعت با ویرون آغاز شد و سپس با ویرون سوپراسپرت ادامه پیدا کرد. همچنین شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ هم توانست در سال ۲۰۱۹ به سرعت ۴۸۰ کیلومتر دست یابد هرچند این رکورد چون فقط در یک جهت انجام گرفت، به‌طور رسمی به ثبت نرسید. حال شیرون کنار رفته و جای آن را توربیون گرفته است. این خودرو برخلاف شیرون، به یک نیروگاه ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. هرچند حداکثر سرعت توربیون روی ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی روی سرعت‌سنج آن عدد ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت دیده می‌شود. البته ما نوجوان ۱۰ ساله نیستیم و میدانیم که توربیون به‌احتمال‌زیاد نمی‌تواند به چنین سرعتی دست پیدا کند ولی اگر هایپرکار جدید بوگاتی نمی‌توانست به این سرعت نزدیک شود، چنین عدد بالایی روی سرعت‌سنج نقش نمی‌بست. همچنین مدیرعامل بوگاتی «مت ریمک» گفته چیزهای بیشتری در راه است. هرچند وی در مورد حداکثر سرعت شبیه‌سازی‌شدهٔ توربیون حرفی نزده ولی اشاره کرده که بوگاتی همیشه به دنبال عبور از محدودیت‌ها بوده است.

کونیگزگ یسکو ابسلوت

حداکثر سرعت شبیه‌سازی‌شده: ۵۳۲ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار (با E85)
گشتاور ۱۵۰۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه

یکی دیگر از بازیگران اصلی رکوردهای سرعت، کونیگزگ است. این شرکت هم‌اکنون با آگرا RS که میانگین سرعت ۴۴۷ کیلومتر بر ساعت را در دو جهت به ثبت رساند، رکورد رسمی سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار دارد. مدیرعامل این شرکت «کریستین فون کونیگزگ» اعلام کرده که برنامهٔ شکستن رکورد سرعت با یسکو در اواخر امسال را به‌طورجدی در دستور کار دارد. برخلاف بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰، قرار است این کار با یکی از خودروهایی که به خریداران تحویل داده شده در دو جهت صورت گیرد. در حال حاضر، تنها مانع بر سر این رکوردشکنی، یافتن لاستیک مناسب است. یسکو که به‌عنوان جانشین آگرا در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، در دو نسخه با نام‌های اتک و ابسلوت تولید می‌شود که دومی با حذف قطعاتی مثل بال بزرگ عقب و ضریب درگ پایین‌تر، برای حداکثر سرعت طراحی شده است. به گفتهٔ کونیگزگ، شبیه‌سازی‌ها حداکثر سرعت ۵۳۲ کیلومتر بر ساعت را برای یسکو ابسلوت نشان داده‌اند. موضوع مهم اینکه کونیگزگ قصد دارد برخلاف رقبا، این رکوردشکنی را با خودرویی تولیدی انجام دهد که جواز تردد در خیابان‌ها را خواهد داشت.

SSC تواتارا

حداکثر سرعت ثبت‌شده: ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۵.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۱۷۵۰ اسب بخار (با E85)
گشتاور ۱۸۰۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه

SSC هم مثل کونیگزگ و هنسی، سابقهٔ شکستن رکورد سرعت را با هایپرکار قبلی خود بنام آلتیمیت آئرو دارد و برای شکستن دوبارهٔ این رکورد با مدل جدید تواتارا هم تلاش زیادی کرده است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که از نلسون ریسینگ گرفته شده و با بنزین معمولی ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما با استفاده از سوخت E85 این رقم به ۱۷۵۰ اسب بخار می‌رسد. در سال ۲۰۲۰، این شرکت با ادعای دستیابی تواتارا به سرعت ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه نوادا خبرساز شد. بااین‌حال، بعداً مشخص شد که این خودرو نه‌تنها به چنین سرعتی نرسیده بلکه حتی از سد ۳۰۰ مایل بر ساعت معادل ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت هم عبور نکرده است. ظاهراً اختلاف بین حداکثر سرعت واقعی تواتارا و عدد اعلامی به دلیل محاسبات نادرست بوده است. بااین‌حال، SSC در سال ۲۰۲۲ دوباره برای رکوردشکنی تلاش کرد و با یکی از خریداران تواتارا پشت فرمان توانست به سرعت ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که این بار به‌طور رسمی ثبت شد. از آن زمان تاکنون، SSC تلاش دیگری برای شکستن رکورد سرعت نکرده ولی صحبت‌های مدیرعامل شرکت «جرود شلبی» پس از شکست اولیه، نشان می‌دهد که SSC قصد ندارد از جنگ سرعت عقب‌نشینی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا