اخبار خارجی

تولید اولین شاسی بلند فراری!

فراری پروسانگوئه، محصولی ساختارشکن که با امید تحول و نام‌آوری رونمایی شد.

به گزارش دنده 6 – فراری یکی از معدود سوپراسپرت‌سازی به شمار می‌رفت که به تولید خودروی شاسی‌بلند اصراری نداشت اما این طلسم دو سال پیش با محصولی تازه و نوآورانه به نام پروسانگوئه شکسته شد. هر چند این خودرو هم در دسته شاسی‌بلندها قرار می‌گیرد اما از فرم‌پردازی و تناسبات ویژه‌ای سود می‌برد که آن را از سایر شاسی‌بلندهای مطرح سوپراسپرت‌سازان مانند پورشه کاین یا لامبورگینی اوروس جدا می‌کند. «فلاویو منزونی»، معمار ایتالیایی و طراح ارشد گروه فراری، در طراحی این محصول از تمام المان‌های یک فراری مدرن استفاده کرده است. مخلوق بلندقامت او اخیرا جایزه طراحی «Compasso d’Oro» را دریافت کرد.

چهره این خودرو شباهت زیادی به برادران سوپراسپرتش مانند روما، ۲۹۶GTB و SP1 مونزا دارد. فرم کایپوت یکسان به‌‌همراه ستون A کشیده درکنار پردازش ارگونومیک خطوط جانبی بدنه، یادآور سوپراسپرت‌ها و کوپه‌های فراری هستند. درها به‌صورت رو به هم باز می‌شوند تا پروسانگوئه را بیش‌ازپیش خاص کنند و به مالک یادآوری کنند سوار یک خودروی متحصربه‌فرد می‌شود. نمای عقب هم شباهتی بی‌چون و چرا به مدل‌های یادشده دارد با این تفاوت که برخلاف شاسی‌بلندهای برندهای گمنام خطوط اضافه یا بیهوده ندارد. همه‌ چیز برای انجام یک وظیفه معین سر جای خود قرار گرفته است.

زیر کاپوت به‌ظاهر کشیده پروسانگوئه یک پیشرانه ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر V  تنفس‌طبیعی شکل جا خوش کرده است که ۷۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. فراری مدعی است که ۸۰ درصد گشتاور در دور ۲,۱۰۰rpm و حداکثر آن در دور ۷,۷۵۰rpm در اختیار راننده قرار می‌گیرد که شتاب درخور توجهی برای این سوپرشاسی فراهم می‌کند. نیروی تولیدشده توسط موتور از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی دو کلاچه خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

از آنجا که پروسانگوئه یک محصول با گنجایش چهار سرنشین به شمار می‌رود، فراری از دستورپخت خودروی چهارسرنشین دیگرش یعنی GTC4 لوسو در ان استفاده کرده و شاسی‌بلند جدیدش را هم به گیربکس دوم تجهیز کرده است که با گذر از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، تمام قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. روند شتاب‌گیری این خودروی زیبا تا سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دارد و می‌تواند درعرض ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کابین پروسانگوئه یک فراری مدرن را به تصویر می‌کشد که متاسفانه تن به المان‌های رایج بازار داده است؛ المان‌هایی مانند نمایشگر روبه‌روی راننده و دکمه‌های لمسی فرمان. هر چند فراری هم به دنبال جذب خریداران فناوری‌پسند است و مطابق چشایی ذهنی آن‌ها پیش می‌رود اما با این کار می‌تواند راهی جدید را آغاز کند که ارتباط چندانی به گذشته آن ندارد. به این همه، طراحان و مهندسان این شرکت ایتالیابی تلاش کرده‌اند در خلق کابین پروسانگوئه به جزئیات توجه ویژه‌ای داشته باشند و همان رنگ‌وبوی آشنای فراری‌های گذشته را در قالبی دیجیتالی‌تر در اختیار سرنشینان قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا