اخبار داخلی

تویوتا راو 4 هیبرید جدید

یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اورهای جهان، رسما وارد ایران شده و پلاک ملی گرفته است. تویوتا راو۴ هیبرید، از طریق سامانه واردات خودروی جانبازان، به بازار کشورمان رسیده است.

به گزارش دنده 6 – طی ۴۰ سال اخیر، تویوتا در گروه پرفروش‌ترین خودروسازان جهان دیده می‌شود و معمولا، رتبه‌ی اول را کسب می‌کند. حتی محصولات ارزان‌قیمت تویوتا که توسط کارخانه‌های فعال در کشورهای کمتر توسعه یافته مثل تایلند، کنیا، ونزوئلا  و پاکستان تولید می‌شوند؛ قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول فراهم می‌کنند. در سمت دیگر ماجرا، کشور ایران هرگز نتوانست مونتاژکار تویوتا شود و صرفا وارد‌کننده‌ی محدود، باقی ماند.

قدمت تویوتا در حدود ۸۰ سال است و امروزه نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه در سال، تیراژ تولید دارد. تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح از تویوتا در سراسر جهان فروخته می‌شود و بیشترین سهم فروش به کرولا و کمری و راو۴ اختصاص دارد.اولین کراس‌اور کوچک تویوتا به نام راو۴ سال ۱۹۹۴ تولید شد. این محصول حتی با پیشرانه‌ی ضعیف ۱۲۰ اسب بخار، سیستم دو دیفرانسیل ارایه کرد و به همین دلیل، مشتریان پرتعداد از کشورهای مختلف داشت. نسل اول راو۴ در سال ۱۹۹۷، با پیشرانه‌ی پلاگین هیبری نیز تولید شد و از این نظر، یکی از پیشگامان دو دیفرانسیل‌های کم‌مصرف با ترکیب نیروی برق و بنزین بود.

اولین راو۴ در ایران، حدود سال ۲۰۰۵ از نسل سوم وارد شد. نسل چهارم تا سال ۲۰۱۸ و شروع تحریم‌های اقتصادی کشورمان، به تعداد قابل توجه در ایران فروش داشت؛ اما نسل پنجم که از ۲۰۱۹ تاکنون به بازارهای سراسر جهان رسیده است؛ به‌تازگی مجوز واردات گرفته و احتمالا عرضه‌ی بسیار محدود خواهد داشت.

طراحی بدنه و نمای بیرونی تویوتا راو ۴ هیبرید وارداتی
آنچه به وضوح برای راو۴ جدید در مقایسه با نسل‌های قبل ایجاد شده، حس اسپرت و تهاجمی است. چراغ‌های باریک و کشیده، همراه جلوپنجره‌ی شش‌ضلعی، کراس‌اور تویوتا انتقام‌جو نشان می‌دهد.

ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در نمای اصلی خودرو، نقش پررنگی دارند و ارزش اقتصادی راو۴ مدرن را کاهش می‌دهند. علاوه‌بر سپر جلو حتی قاب مه‌شکن‌ها در طرفین نیز، چنین شرایطی دارد. از دید روبرو، خط لبه‌ی کاپوت هم تا جلوپنجره کشیده نشده و نکته‌ی منفی در طراحی خودرو محسوب می‌شود.نمای جانبی راو۴جدید، برجستگی‌های واضح دارد و حالت شکسته داخل گلگیرها ارایه می‌کند. رکاب و فضای پیرامون چرخ‌ها، تماما پلاستیکی است؛ ضمن اینکه لبه‌ی سیاه‌رنگ سپر عقب هم از دید بغل، دیده می‌شود. این کراس‌اور نسبت به نسل قبل، کم‌ارتفاع‌تر است و به همین دلیل، حالت اسپرت و آیرودینامیک را، بیشتر القا می‌کند.

در نمای پشت، باوجود سپر پلاستیکی و ادوات سیاه‌رنگ، طراحی جذاب برای چراغ‌ها وجود دارد. شیب شیشه‌ی عقب و بال انتهای سقف نیز، نکات مثبت در طراحی راو ۴ هستند. حجم‌دهی بدنه و محل نصب پلاک نیز برای این خودرو، بهتر از نسل‌های عقب دیده می‌شوند.تویوتا راو ۴ هیبرید جدید، طول ۴,۵۷۰ و عرض ۱,۸۵۵  و ارتفاع ۱,۶۶۰  و فاصله محوری ۲,۶۹۰  میلی‌متر دارد. با این شرایط، تفاوت‌خاصی بین ابعاد مدل ۲۰۲۴ و نسخه‌ی ۲۰۱۷ موجود در ایران، دیده نمی‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین تویوتا راو ۴ هیبرید وارداتی
ورود به اتاق راو ۴، حس یک کراس‌اور مدرن را القا نمی‌کند. فرمان ساده، داشبورد پلاستیک خشک و کلیدهای گردان دوگانه، این مدل از کراس‌اور تویوتا را نسبت به رقبا، شامل نیسان X تریل و هوندا H-RV و هیوندای سانتافه، قدیمی جلوه می‌دهد.

راو۴ در غالب نقاط جهان، فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. نسخه‌ی پایه نمایشگر ایستاده روی داشبورد با اندازه‌ی ۸ اینچ دارد؛ اما تک‌نمونه‌ی واردشده به ایران، علاوه‌بر مانیتور پشت فرمان تمام رنگی، نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ نیز ارایه می‌کند. دسته‌دنده، بسیار ساده است و در حالت‌های مختلف مثل R و P و D و N، جابه‌جا می‌شود. بسیاری از خودروهای مدرن، شامل کراس‌اورهای چینی موجود در ایران، دسته‌دنده‌ی ثابت دارند و راننده برای تغییر عملکرد گیربکس اتوماتیک، راحت‌تر است.

صندلی‌های چرم با طراحی اسپرت در ردیف جلوی راو۴ نصب شده‌اند. در عقب، صندلی‌های ساده و تخت وجود دارند اما راحتی مورد انتظار از یک خودروی امروزی را فراهم می‌کنند. کنسول، بخش میانی داشبورد و تودری‌ها، از پوشش چرم با مواد نرم تشکیل شده‌اند.
راو ۴ برای چهار سرنشین بلند، کاملا راحت و جادار است. در صندوق عقب هم، ۵۴۷ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که برای کراس‌اور اندازه متوسط، بسیار خوب به نظر می‌رسد. با جمع‌کردن صندلی‌های عقب، ۱۷۳۵ لیتر برای جاسازی وسایل، فراهم می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا راو ۴ هیبرید وارداتی
براساس اطلاعات موجود، کراس‌اور وارداتی شرکت برساوش، پیشرانه هیبرید با موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی دارد. به کمک دو موتور برقی، راو۴ هیبرید دو دیفرانسیل، ۲۱۹ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل، همراه گیربکس CVT در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد.

شرکت برساوش، راو۴ نزدیک به فول آپشن را از وارد ایران کرده است. هفت کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما با سانروف برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نور بالای اتوماتیک، هشدار خروج از خط و سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی، ترمز اضطراری اتوماتیک، استارت دکمه‌ای با ترمز پارک برقی و اتوهلد، تهویه مطبوع خودکار دو کاناله، هشدار رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افایش سرعت، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و شارژر بی‌سیم تلفن همراه، امکانات این خودرو هستند.

باتوجه به تخفیف‌های مالیاتی برای مدل‌های برقی و پلاگین هیبرید، احتمال ورود نسخه‌ی PHEV راو۴ برای بازار ایران وجود دارد. این مدل با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور، در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. با شارژ باتری‌ها از طریق برق شهری، راو۴ پلاگین هیبرید حدود ۱/۵ لیتر در صد کیلومتر،  مصرف بنزین دارد. همچنین می‌تواند مسافت ۷۵ کیلومتر را، تمام برقی حرکت کند.

قیمت تویوتا راو ۴ هیبرید در بازار جهانی و ایران
در بازار امریکا برای راو ۴  هیبرید ۲۱۹ اسب بخار، آستانه قیمت ۳۳ هزار دلار وجود دارد. اگر هزینه‌ی خرید مدل مجهز به امکانات کامل را حدود ۴۰ هزار دلار فرض کنیم؛ با احتساب مالیات و عوارض گمرکی، مشتری دست اول ایرانی به بودجه‌ی تقریبا ۵ میلیارد تومانی نیاز دارد.

در سمت دیگر ماجرا راو۴ دست دوم مدل ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۷ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، هم‌اکنون به قیمت ۶/۵ تا ۷  میلیارد تومان در بازار آزاد ایران، معامله می‌شود. این شرایط، حکایت از قیمت‌گذاری نجومی برای راو۴ هیبرید ۲۰۲۴ برای مشتری ایرانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا