اخبار خارجیاسلایدر

جذاب‌ترین قسمت‌های ویژه تاپ گیر

در این مطلب قصد داریم نگاهی به قسمت‌های ویژهٔ تاپ گیر انداخته و با جذاب‌ترین سفرهای کلارکسون، هموند و می طی این برنامهٔ محبوب آشنا شویم. 

به گزارش دنده 6 – برای ما علاقه‌مندان به خودرو، مطمئناً تاپ گیر یکی از بهترین برنامه‌های تاریخ محسوب می‌شود اما بهتر و جذاب‌تر از قسمت‌های معمول این برنامه، قسمت‌های ویژه‌ای بود که طی آن، کلارکسون، هموند و می برنامهٔ استودیویی معمول را کنار می‌گذاشتند و راهی سفرهای خطرناکی می‌شدند. این برنامه‌های ویژه، برخی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات تاپ گیر را برای ما به ارمغان آوردند. سه مجری محبوب همین قالب را به گرند تور هم منتقل کردند و آخرین فصل این برنامه فقط شامل سفرهای ماجراجویانه می‌شد. حال اما که همکاری این سه مرد محبوب دنیای ماشین در برنامه‌های تلویزیونی به پایان رسیده، تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به گذشته انداخته و جذاب‌ترین برنامه‌های ویژهٔ تاپ گیر را مرور کنیم.

۱۰-هند

در ویژه‌برنامهٔ هند، شاهد سفر سه مجری به هند به بهانهٔ برقراری روابط تجاری بودیم. هرچند رانندگی کلارکسون، هموند و می در شلوغی بمبئی و جاده‌های خطرناک هند جالب بود اما این قسمت تا حدودی از فقدان هدف واقعی و اتفاقات ساختگی زیاد در طول مسیر رنج می‌برد. مجری‌ها بدون یک مقصد واقعی، صرفاً بی‌هدف در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌چرخیدند و اصلاً منسجم نبودند. بااین‌حال، ویژگی برجستهٔ این قسمت خودروها بودند زیرا عدم هماهنگی مینی کوچک هموند با رولزرویس باشکوه می و جگوار زیبای کلارکسون، جنبهٔ خودرویی قسمت ویژهٔ هند را بسیار جذاب کرده بود.

۹-برمه

مثل مأموریت تجاری در قسمت هند، تجربهٔ سبک زندگی رانندگان کامیون در این قسمت هم کمی ساختگی به نظر می‌رسید. همچنین ازآنجایی‌که هیچ‌کدام از بینندگان تاپ گیر هیچ تصوری از بازار کامیون‌های دست‌دوم آسیای جنوب شرقی نداشتند، این قسمت از جنبهٔ خودرویی نمی‌توانستند بیننده را درگیر کند. بااین‌حال، سه مجری وظیفهٔ خود را در این قسمت به‌خوبی انجام دادند و با ایجاد تعادل بین لحظات خنده‌دار با جدی و احساسی، یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های ویژهٔ تاپ گیر را رقم زدند.

۸-قطب

این یکی دیگر از موارد خروج تاپ گیر از قالب سنتی بود. اصلی‌ترین و سخت‌ترین موضوع این قسمت، خود سفر به قطب بود. درواقع، کلارکسون، هموند و می به اولین افراد تاریخ تبدیل شدند که با خودرو تا قطب شمال رانندگی کردند و دلیل اصلی جذابیت و ماندگاری قسمت ویژهٔ قطب تاپ گیر هم همین بود. بااین‌حال، برخی موضوعات این قسمت را کمی ناامیدکننده کردند. در تمام طول این قسمت فقط برف و یخ به چشم می‌خورد و استفاده از فقط یک تویوتا هایلوکس در کل این قسمت ۷۵ دقیقه‌ای می‌توانست بیننده را خسته کند.

۷-خاورمیانه

از اینجا به بعد وارد قسمت‌های ویژهٔ واقعاً جذاب تاپ گیر می‌شویم. در این قسمت، سه مجری با گذر از سراسر خاورمیانه، به بیت‌لحم (شهری در فلسطین) سفر کردند. منطقهٔ خاورمیانه همیشه درگیر ناآرامی‌ها و تنش‌های نظامی بوده و در سال ۲۰۱۰ که این قسمت ویژه پخش شد هم همین شرایط بر منطقه حکم‌فرما بود. بااین‌حال، این قسمت نگاهی متفاوت و ملایم‌تر از خاورمیانه نسبت به چیزی که تیتر خبرها بود نشان داد آن‌هم با ب‌ام‌و Z3، مزدا MX-5 و فیات بارچتا که اصلاً برای چنین شرایطی مناسب نبودند. یکی از لحظات به‌یادماندنی این قسمت برای ما ایرانی‌ها، رسیدن مجری‌ها به مرز کشورمان بود که متأسفانه اجازهٔ ورود به آن‌ها داده نشد.

۶-آمریکا

این قسمت ابتدا قرار بود یکی از قسمت‌های معمولی تاپ گیر باشد اما وقتی مشخص شد موضوع بسیار خوبی دارد، به یک قسمت ویژه تبدیل شد. در این قسمت، مأموریت مجری‌ها رانندگی در جنوب ایالات‌متحده از میامی به نیواورلئان با خودروهایی بود که تنها هزار دلار قیمت داشتند. جنجالی‌ترین بخش این قسمت، جایی بود که مجری‌ها روی خودروهای خود شعارهایی برای تحریک ساکنان منطقه نوشتند. این کار با واکنش جدی اهالی مواجه شد و عوامل تاپ گیر ادعا می‌کنند که این صحنه‌ها هرگز ساختگی نبوده است. قسمت ویژهٔ آمریکا را با سه خودرویی که سلیقهٔ شخصی هر مجری را نشان می‌دهد (شورلت کامارو، دوج رم و کادیلاک بروگام) نیز به یاد می‌آوریم.

۵-ویتنام

در این قسمت، شاهد رانندگی مجریانی که همیشه روی چهارچرخ دیده بودیم با وسیلهٔ نقلیهٔ دوچرخ بودیم. این قسمت تمام ویژگی‌های یک تاپ گیر فوق‌العاده را داشت و بی‌تجربگی کلارکسون در موتورسواری باعث شد همه‌چیز خنده‌دارتر شود. این قسمت همچنین سکانس پایانی به‌یادماندنی داشت که در آن سه مجری موتورسیکلت‌های خود را به قایق‌های آبی تبدیل کرده بودند و در خلیج هالونگ چرخ می‌زدند. چیزی که این قسمت واقعاً خوب انجام داد، نمایش تصویری تازه از کشوری بود که برای بسیاری با جنگ تعریف شده بود. این برنامه ویژگی‌های دیگری از ویتنام را به تصویر کشید و نشان داد که چه کشور تاریخی و زیبایی است.

۴-بوتسوانا

اولیور! بدون شک وقتی صحبت از قسمت ویژهٔ بوتسوانا می‌شود، این اولین کلمه‌ای است که در ذهنتان نقش خواهد بست! اولیور نامی بود که هموند روی اوپل کادت خود در این قسمت گذاشت یعنی خودرویی که هنوز پس از ۱۷ سال آن را در اختیار دارد. بااین‌حال، اولیور تنها چیز به‌یادماندنی قسمت بوتسوانا نبود. مأموریت مجری‌ها در قسمت بوتسوانا این بود که ثابت کنند برای رانندگی معمولی و روزمره نیازی به خرید یک شاسی‌بلند بزرگ دو دیفرانسیل نیست. این مأموریت خوبی برای رانندگی در یک کشور آفریقای جنوبی بود که کسی چندان نمی‌شناخت و قبلاً به‌جز برنامه‌های حیات‌وحش، توجه رسانهٔ دیگری را جلب نکرده بود. در این قسمت، با اوپل کادت، لانچیا بتا کوپه و مرسدس بنز ۲۳۰E حسابی سرگرم شدیم.

۳-بولیوی

اولین قسمت از دو برنامهٔ ویژهٔ تاپ گیر در آمریکای جنوبی، تقریباً هر منطقهٔ چالش‌برانگیزی که بتوان تصور کرد را پیش روی مجری‌ها قرار داد. جنگل‌های بارانی متراکم، مسیرهای کوهستانی مرتفع با کمبود اکسیژن، بیابان‌های وسیع و البته جاده‌های مرگ. در این قسمت نیز بار دیگر شاهد سه خودروی بسیار متفاوت بودیم حتی با اینکه هر سه شاسی‌بلندهای ۴×۴ بودند (تویوتا لندکروزر، رنجروور و سوزوکی سامورایی). در این قسمت همچنین لحظات خنده‌دار زیادی را هم دیدیم که یکی از بهترین‌های آن همان ابتدا رخ داد زمانی که می هنگام ورود به کلک از روی تخته لیز خورد. وقتی این را با مناظر زیبا و متنوع، مشکلات فنی متعدد خودروها و خطرات واقعی ترکیب کنیم، حاصل یکی از بهترین قسمت‌های ویژهٔ تاپ گیر خواهد بود.

۲-آفریقا

مأموریت اصلی قسمت ویژهٔ آفریقا، پیدا کردن سرچشمهٔ رود نیل با خودروهای دست‌دوم بود. چندین کشور زیبا که خیلی‌ها نمی‌شناختند، سه استیشنی که کاملاً خارج از منطقهٔ مناسب خود بودند و خنده‌ها و مشاجره‌های فراوان، در این قسمت همه‌چیز وجود داشت و دو قسمت ویژهٔ بسیار خوب را ایجاد کرد. چیز زیادی برای گفتن در مورد این قسمت وجود ندارد به‌جز فریادهای کلااااااااااااااررررکسووووون!

۱-پاتاگونیا

برنامهٔ ویژهٔ پاتاگونیا کاملاً تحت‌الشعاع حواشی‌ای قرار گرفت که در آخر آن ایجاد شد. وقتی اهالی منطقه تصور کردند شمار پلاک پورشه ۹۲۸ کلارکسون اشاره‌ای که درگیری‌های فالکلند است، کل تیم تولید تاپ گیر از آرژانتین بیرون رانده شدند. بااین‌حال، این اتفاق نباید باعث شود جذابیت‌های قسمت ویژهٔ پاتاگونیا را فراموش کنیم. این قسمت سفری در میان دیدنی‌ترین مناظری بود که این سه نفر تاکنون تجربه کرده بودند. از جنگل‌های خشک‌شده گرفته تا بیابان‌های برهوت و کوه‌های پوشیده از برف با سه خودروی کاملاً نامناسب برای چنین شرایطی. در این قسمت همچنین وقتی کلارکسون توضیح داد که چرا پورشه ۹۲۸ را انتخاب کرده، لحظه‌ای احساسی رقم خورد. واقعاً حیف که قیمت ویژهٔ پاتاگونیا به شکل نامناسبی به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا