اخبار خارجیاسلایدر

جزئیات بی ام و i1 جدید

خودروی جدید بی‌ام‌و i1 به عنوان هاچ‌بکی کاملاً متفاوت و با قوای محرکه برقی عرضه خواهد شد.

به گزارش دنده 6 – بنا به ادعای منابع نزدیک به بی‌ام‌و، مدیران این خودروساز آلمانی چراغ سبز تولید خودروهای جدید i1 و i2 برقی را صادر کرده‌اند. این دو محصول جدید که قبلاً فرایند توسعه خود در مرکز تحقیق و توسعه FIZ را شروع کرده‌اند به همراه نسخه‌های به‌روز شده از سری ۱ و ۲ درون‌سوز فعلی در دسترس خواهند بود. گفته می‌شود i1 و i2 تا اواخر دهه جاری میلادی عرضه خواهند شد.

هدف بی‌ام‌و از تولید این دو خودروی برقی ارائه جایگزین‌های برقی با قیمت مناسب برای محصولات فعلی است. باید دانست ارزان‌ترین خودروی برقی بی‌ام‌و در حال حاضر iX است که حدود ۵۸ هزار دلار در بریتانیا قیمت دارد. انتظار می‌رود i1 جدید به‌صورت هاچبک و سدان در دسترس باشد درحالی‌که i2 کراس اوری جمع‌وجور با گزینه بدنه کوپه خواهد بود. منابع مطلع می‌گویند i2 می‌تواند جایگزین معنوی برای اولین خودروی برقی بی‌ام‌و یعنی i3 هاچبک باشد، خودرویی که سال ۲۰۱۳ عرضه شد و سال ۲۰۲۲ از بازار کنار رفت. بی‌ام‌و همچنان به تولید سری ۱ و نسخه‌های گوناگون آن متعهد است و برخلاف مرسدس بنز که A کلاس را سال ۲۰۲۶ بازنشسته خواهد کرد به عرضه این محصول ادامه خواهد داد. برند کوربر مدیر تولید بی‌ام‌و اخیراً اظهار داشته ژرمن‌ها می‌خواهند در تمامی بازارها رشد کنند و با نسل جوان‌تر ارتباط برقرار نمایند. به همین خاطر تولید محصولات ارزان‌قیمت‌تری همچون سری ۱ و ۲ ضروری است. او می‌گوید:

اگرچه این خودروها حاشیه سود کمتری دارند اما هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند که جذب خریداران جوان‌تر و رشد فروش بی‌ام‌و در بازارهای مشخص است. به همین خاطر سری ۱ و ۲ همچنان بخشی از استراتژی بی‌ام‌و خواهند بود و این امر خوبی است که دو برند در این کلاس داریم که شامل مینی نیز می‌شود چراکه نقش مهمی را ایفا می‌کند.
کوربر با این موضوع که حذف A کلاس می‌تواند فرصتی برای رشد بیشتر بی‌ام‌و سری ۱ در برخی بازارها باشد موافق است. این برند آلمانی به دنبال عرضه i1 برقی در سال ۲۰۲۷ است و i2 نیز یک سال پس ‌از آن پدیدار خواهد شد. البته با اینکه نسخه‌های به‌روز شده سری ۱ و ۲ با پلتفرم فعلی FAAR در بازار باقی خواهند ماند اما محصولات برقی یاد شده قرار است با پلتفرم جدید نئو کلاس تولید شوند. پیش‌نمایش این معماری با کانسپت های نئو کلاس سدان و ایکس انجام شده و می‌تواند از سیستم ۸۰۰ ولتی پشتیبانی کند. همچنین امکان استفاده از یک، دو و چهار موتور برقی در خودروهای نئو کلاس وجود دارد.

منابع نزدیک به بی‌ام‌و تائید کرده‌اند دو نسخه متمایز از پلتفرم نئو کلاس وجود خواهد داشت که نسخه NBx برای خودروهای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک و نسخه Nax برای مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک بکار خواهد رفت. نسخه Nax همچنین پایه و اساس شکل‌گیری خودروهای لوکس خواهد بود و یک پلتفرم با نام Zax نیز وجود خواهد داشت که فقط در خودروهای اسپرت بخش M مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدل‌های اولیه از جمله نسل دوم شاسی‌بلند iX3 و سدان i3 از پلتفرم Nax استفاده خواهند کرد و امکان سفارش آن‌ها به‌صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک وجود خواهد داشت. البته i1 و i2 جدید قرار است اولین خودروهای بی‌ام‌و با پلتفرم NBx باشند. از طرفی قرار است iX1 برقی و مینی کانتری من بجای پلتفرم FAAR با سیستم ۴۰۰ ولتی فعلی از پلتفرم NBx با تکنولوژی ۸۰۰ ولتی استفاده کنند. همچنین در خودروهای شکل گرفته بر اساس پلتفرم نئو کلاس از سلول‌های باتری استوانه‌ای جدید استفاده خواهد شد.با قطر استاندارد ۴۶ و طول ۹۵ یا ۱۲۰ میلی‌متری، ششمین نسل این باتری‌ها از متریال شیمیایی متفاوتی استفاده می‌کنند تا عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. هنوز شعاع حرکتی خودروهای نئو کلاس بی‌ام‌و به‌صورت قطعی مشخص نشده اما این برند می‌خواهد در دو سال آینده شش خودروی برقی جدید را با استفاده از پلتفرم موردبحث بسازد. مدیر بی‌ام‌و می‌گوید بی‌ام‌و سیستم نام‌گذاری استاندارد خود برای محصولات موردبحث را تغییر نخواهد داد. البته رقیب بی‌ام‌و یعنی آئودی چنین کاری را برای خودروهای برقی و درون‌سوز انجام داده به گونه‌ای که مدل‌های بدون آلایندگی دارای ارقام زوج و مدل‌های درون‌سوز دارای ارقام فرد در نام خود هستند. کوربر می‌گوید اولین خودروهای شکل گرفته بر پایه پلتفرم نئو کلاس در مراحل نهایی توسعه قرار دارند و ژرمن‌ها آماده تولید آن‌ها شده‌اند:

ما اولین خودروهای پیش‌تولیدی را ساخته و رانده‌ایم.
مدیر این خودروساز خاطرنشان می‌سازد اگرچه نئو کلاس یک پلتفرم برقی جدید و ویژه است اما از نسل بعدی عملکردهای ارتباطی و نرم‌افزاری نیز سود می‌برد و این عملکردها در تمامی محصولات آتی بی‌ام‌و صرف‌نظر از نوع پلتفرم آن‌ها وجود خواهند داشت. نکته دیگر به طراحی این خودروها مربوط می‌شود که در تمامی خودروهای آینده بی‌ام‌و دیده خواهد شد و خبری از تمایز قابل‌توجه محصولات برقی وجود نخواهد داشت. کوربر می‌گوید:ما کل سبد محصولات خود را در بازه زمانی نسبتاً کوتاه تغییر خواهیم داد و بنابراین یک نوع طراحی و احساس با همان توانایی‌ها وجود خواهند داشت. هدف ما این است خودروها را به گونه‌ای متحد کنیم که در حالت ایده آل با فشار یک دکمه همه محصولات به‌روز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا