اخبار خارجیاسلایدشو

جگوار لندرور از پلتفرم‌های چری در محصولات جدید خود استفاده می‌کند

رئیس شرکت چری با تائید شایعات پیشین اظهار داشت جگوار لندرور از پلتفرم‌های این خودروساز چینی استفاده خواهد کرد.

به گزارش دنده 6 – خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی جگوار لندرور بر اساس پلتفرم‌های ماژولار M3X و E0X که در خودروهایی همچون اکسلانتیکس ET، ES، لاکسید ۷، R7، اکسید RX، چری تیگو ۹ و… بکار رفته‌اند ساخته خواهند شد. چری و جگوار لندرور سابقه ۱۲ سال شراکت و همکاری در بازار چین دارند. در سال ۲۰۱۲ بود که این خودروسازان یک جوینت ونچر مشترک را برای تولید محصولات جگوار لندرور در چین شکل دادند.

کارخانه مشترک این برندها در سال ۲۰۱۴ کار تولید خودرو را آغاز نمود و همچنان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مهندسان جگوار لندرور به چری کمک‌های شایانی در جهت توسعه سیستم‌های تعلیق داشته‌اند و خودروهای لندرور نیز تأثیر زیادی روی طراحی محصولات چری گذاشته‌اند. هم‌اکنون نوبت چری است تا به جگوار لندرور کمک نماید. برند سطح بالای چری اکسید اخیراً اظهار داشته یک توافق همکاری استراتژیک را با جگوار لندرور نهایی کرده است. با این توافق بریتانیایی‌ها خواهند توانست از پلتفرم‌های اکسید برای تولید محصولات آتی خود استفاده کنند. در حقیقت این توافق بین جگوار لندرور و اکسید شکل گرفته اما برند اکسید کاملاً در کنترل گروه چری قرار دارد و بنابراین می‌توانیم در حالت کلی آن را توافقی بین تاتا موتورز هند و گروه چری چین بدانیم.همان‌طور که گفته شد جگوار لندرور از دو پلتفرم اصلی طراحی شده توسط مهندسان چری سود خواهد برد. اولین پلتفرم از نوع ماژولار و با نام M3X است و نسل دومش با نام T2X نیز شناخته می‌شود. این معماری با کمک شرکت بنتلر آلمان توسعه یافته است و مخصوص خودروهای درون‌سوز و پلاگین هیبریدی خواهد بود. البته جگوار لندرور بیشتر به استفاده از پلتفرم موردبحث در خودروهای پلاگین هیبریدی علاقه دارد چراکه در زمینه تولید محصولات بدون آلایندگی از رقبا عقب افتاده است. پلتفرم M3X می‌تواند با قوای محرکه چری موسوم به سوپر هیبرید همراه شود. این مجموعه از پیشرانه‌ای بنزینی، دو موتور برقی و گیربکس ۳DHT165 تشکیل می‌شود. چند سال قبل گیربکس یاد شده اولین گیربکسی بود که از دو موتور برقی در یک بدنه سود می‌برد و مزیت اصلی قوای محرکه نیز به ۹ حالت عملکردی، ۱۱ ترکیب دنده، شعاع حرکتی فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر و راندمان گرمایی ۴۴.۵ درصدی مربوط می‌شود. پلتفرم یاد شده در خودروهایی همچون اکسید RX پلاگین هیبریدی، چری فالوین T9 و… بکار رفته است.

دومین پلتفرم ماژولار چری که روی خودروهای جگوار لندرور دیده خواهد شد E0X نام دارد. این پلتفرم به‌صورت مشترک توسط چری و هواوی توسعه یافته و هم‌اکنون در چهار خودروی اکسلانتیکس ES، ET، لاکسید S7 و R7 استفاده شده است. معماری یاد شده می‌تواند برای اشکال مختلف خودروها مورد استفاده قرار گیرد و از قوای محرکه برقی و برقی با سیستم افزایش دهنده توان پیمایش پشتیبانی می‌کند. سیستم ولتاژ بالای ۸۰۰ ولتی، مصرف انرژی ۱۲ کیلووات ساعت در صد کیلومتر و تکنولوژی خودران پیشرفته جزو ویژگی‌های این پلتفرم هستند. E0X همچنین می‌تواند به سیستم تعلیق بادی مجهز شود.باید دانست شرکت جگوار لندرور که در تملک تاتا موتورز هند است از نظر برقی سازی محصولاتش از رقبا عقب افتاده و تنها محصول بدون آلایندگی‌اش جگوار آی پیس است که شش سال قبل راهی بازار شد. فروش این خودروساز بریتانیایی نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته و این مشکل به ویژه در چین پررنگ‌تر است جایی که تقاضای زیادی برای خودروهای برقی وجود دارد. به همین خاطر است که بریتانیایی‌ها به دنبال استفاده از پلتفرم‌های چری هستند. شایان ذکر است جگوار لندرور تنها شرکتی نیست که از پلتفرم‌های چینی برای ساخت خودروهای برقی استفاده می‌کند. برای مثال میتسوبیشی ایرترک از پلتفرم گک، اسمارت، لوتوس و رنو از پلتفرم جیلی، فولکس‌واگن از پلتفرم ژیپنگ و آئودی از پلتفرم سایک استفاده کرده یا در آینده استفاده خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا