اخبار خارجیاسلایدر

خودروهای برقی چطور عموم را جذب می کنند؟

خودروهای الکتریکی هم‌اکنون سوددهی ندارند و خودروسازان برای تأمین هزینه‌های توسعهٔ آن‌ها مجبورند همچنان به تولید و معرفی خودروهای درون‌سوز جدید ادامه دهند.

به گزارش دنده 6 – تحلیل‌های صنعت خودروسازی عدم قطعیت بزرگی را برای خودروسازان پیش‌بینی کرده است زیرا شرکت‌ها هم‌اکنون در حال تولید پیشرانه‌های مختلفی هستند و برای تعیین ترکیب بهینه برای خطوط تولید خود در تلاش‌اند. همچنین با وجود سرمایه‌گذاری سریع و سنگین در خودروهای الکتریکی، تقاضای خریداران شروع به کاهش کرده است و باعث شده بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند. هرچند پیش‌بینی می‌شود عرضهٔ خودروهای الکتریکی همچنان افزایش یابد اما طبق جدیدترین پیش‌بینی‌ها، بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ خودروهای الکتریکی و هیبریدی ۶۰ درصد از کل خودروهای بازار را تشکیل خواهند داد.

این کاهشی چهار درصدی را نسبت به پیش‌بینی سال قبل نشان می‌دهد که هرچند ممکن است زیاد به نظر نرسد اما بدین معنا است که انتظار می‌رود در بازهٔ زمانی مذکور تنها ۱۱۳ مدل خودروی الکتریکی در آمریکا عرضه شود که نسبت به پیش‌بینی ۱۴۸ دستگاه سال قبل بسیار کمتر خواهد بود. این تغییر نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی جهانی ظاهراً عمر پیشرانه‌های درون‌سوز را افزایش خواهد داد. دلیل اصلی چنین اتفاقی این است که خودروهای درون‌سوز همچنان سوددهی و درآمدزایی بالایی دارند درحالی‌که بسیاری از خودروسازان قدیمی هنوز نتوانسته‌اند با مدل‌های الکتریکی خود به سوددهی برسند.

خودروهای الکتریکی به دلیل هزینه‌ها بالای قطعات با ضرردهی مواجه هستند و شرکت‌هایی مثل فورد و جنرال موتورز باید برای تأمین بودجهٔ توسعهٔ خودروهای الکتریکی خود همچنان به معرفی خودروهای درون‌سوز جدید ادامه دهند. به همین دلیل، طبق پیش‌بینی‌ها، اکثر خودروسازان مجبور خواهند بود تا چندین سال مجموعه‌ای از خودروهای درون‌سوز، هیبریدی و الکتریکی را در کنار هم تولید کنند. بااین‌حال، این موضوع برای تسلا چندان نگران‌کننده نیست زیرا این شرکت هزینهٔ قطعات خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

«جان مورفی» تحلیلگر ارشد خودرو دراین‌باره می‌گوید:

بر اساس برآوردهای ما، بین تسلا و خودروهای الکتریکی دیگر خودروسازان، اختلاف هزینهٔ قطعات ۱۷ هزار دلاری وجود دارد. شرکت‌های کنونی برای کاهش هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی و رقابت با تسلا کار بسیار زیادی در پیش دارند
البته سودآوری خودروهای الکتریکی برای آینده پیش‌بینی می‌شود اما به گفتهٔ مورفی، ممکن است چند نسل طول بکشد تا این اتفاق رقم بخورد. به‌عنوان‌مثال، بعید است که فورد در نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود گام‌های کافی در زمینهٔ کاهش هزینه‌ها بردارد. به گفتهٔ وی، سوددهی در خودروهای الکتریکی احتمالاً در نسل سوم و چهار تا پنج سال آینده تحقق خواهد یافت؛ بنابراین، هرچند انتظار نمی‌رود خودروسازان سرمایه‌گذاری خود در خودروهای الکتریکی را کاهش دهند اما ممکن است رویکردهای محتاطانه‌تری را در پیش بگیرند تا بتوانند با تقاضای بازار هماهنگ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا