اخبار خارجیاسلایدر

خودروهای دست دوم با بیشترین افت قیمت پس از یک سال کدام‌اند؟

در بین پانزده خودرویی که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را تجربه می‌کنند، هفت خودروی الکتریکی دیده می‌شود و بالاتر همه نیز تسلا مدل ۳ قرار گرفته است.

به گزارش دنده 6 – خودروهای الکتریکی در حالت صفرکیلومتر هنوز هم قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های درون‌سوز دارند اما در بازار خودروهای کارکرده، مدل‌های الکتریکی به‌سرعت در حال افت قیمت هستند. در مطالعه‌ای که توسط آی‌سی‌کارز (iSeeCars) در رابطه با خودروهای کارکرده‌ای که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را تجربه می‌کنند، از بین پانزده خودرو، هفت خودرو الکتریکی هستند. در صدر این لیست، تسلا مدل ۳ قرار دارد که طی یک سال، ۲۴.۸ درصد از ارزش اولیهٔ خود را از دست داده است. این یعنی مدل ۳ به‌طور میانگین افت قیمت ۸,۵۵۸ دلاری را تجربه کرده و ارزش آن پس از یک سال استفاده به ۲۵,۹۳۱ دلار رسیده است.

در رتبهٔ دوم هم کیا نیرو EV قرار دارد که ارزش آن پس از یک سال با ۲۱ درصد کاهش به ۲۱,۶۹۲ دلار رسیده است. نیسان لیف با کاهش ارزش ۲۰.۲ درصد، هیوندای کُنا الکتریک با ۱۸.۵ درصد و شورلت بولت با ۱۸.۳ درصد نیز همگی شرایط بدی داشته‌اند. به‌طور میانگین، کاهش ارزش خودروهای الکتریکی چهار برابر بیشتر از مدل‌های درون‌سوز بوده است. بااین‌حال، جالب اینکه تسلا مدل S که خودروی الکتریکی بسیار قدیمی‌تری است، با افت قیمت تنها ۱۳.۴ درصدی، در جایگاه آخر این لیست قرار گرفته و شاسی‌بلندهای مدل X و مدل Y اصلاً در این لیست حضور ندارند. درمجموع اما خودروهای الکتریکی خیلی سریع‌تر ارزش خود را از دست می‌دهند. طبق مطالعهٔ آی‌سی‌کارز، درحالی‌که میانگین قیمت خودروهای الکتریکی کارکردهٔ یک تا پنج‌ساله در آگوست ۲۰۲۳ به میزان ۱۲.۱ درصد بالاتر از خودروهای درون‌سوز بوده، این میانگین حالا به ۱۱.۴ درصد پایین‌تر از خودروهای درون‌سوز رسیده است.

بااین‌وجود، الکتریکی‌ها تنها خودروهایی نیستند که ضرر هنگفتی به خریداران خود وارد می‌کنند زیرا در صدر لیست افت قیمت، مازراتی لوانته هم خود را در بین خودروهای الکتریکی جای داده و با کاهش قیمت ۲۰.۲ درصدی، در جایگاه سوم قرار گرفته است. قیمت این شاسی‌بلند ایتالیایی پس از یک سال استفاده به ۴۳,۷۱۰ دلار رسیده که کاهش ارزش چشمگیر ۱۱,۰۸۶ دلاری را نشان می‌دهد. این بیشترین افت قیمت پس از مرسدس AMG GT با ۱۳,۸۴۰ دلار محسوب می‌شود. این لیست همچنین برای جگوار-لندروور هم خبرهای خوبی به دنبال ندارد زیرا پس از الکتریکی‌ها که آخرین آن‌ها جگوار I-Pace از همین شرکت بریتانیایی است، سه نمایندهٔ دیگر شامل رنجروور اسپرت، اووک و ولار دیده می‌شوند.

خودروهایی که پس از یک سال بیشترین افت قیمت را دارند

رتبه خودرو میانگین قیمت پس از یک سال میزان کاهش ارزش درصد کاهش ارزش
۱ تسلا مدل ۳ ۲۵,۹۳۱ ۸,۵۵۸ ۲۴.۸
۲ کیا نیرو EV ۲۱,۶۹۲ ۵,۷۶۹ ۲۱.۰
۳ مازراتی لوانته ۴۳,۷۱۰ ۱۱,۰۸۶ ۲۰.۲
۴ نیسان لیف ۱۶,۲۴۳ ۴,۱۰۲ ۲۰.۲
۵ هیوندای کُنا EV ۲۱,۴۶۶ ۴,۸۴۳ ۱۸.۵
۶ شورلت بولت ۱۷,۸۶۳ ۳,۹۹۷ ۱۸.۳
۷ جگوار I-Pace ۲۶,۴۷۷ ۵,۱۴۹ ۱۶.۳
۸ رنجروور اسپرت ۵۳,۰۷۱ ۹,۵۲۸ ۱۵.۲
۹ رنجروور اووک ۳۰,۵۰۶ ۵,۳۹۳ ۱۵.۰
۱۰ رنجروور ولار ۳۷,۶۴۲ ۶,۶۵۲ ۱۵.۰
۱۱ رم ۱۵۰۰ کلاسیک ۲۶,۴۱۳ ۴,۶۳۴ ۱۴.۹
۱۲ مرسدس AMG GT ۷۹,۸۰۸ ۱۳,۸۴۰ ۱۴.۸
۱۳ ب‌ام‌و X7 ۵۵,۳۳۳ ۸,۸۹۹ ۱۳.۹
۱۴ ب‌ام‌و X2 ۲۴,۸۷۸ ۳,۸۷۴ ۱۳.۵
۱۵ تسلا مدل S ۵۳,۱۴۱ ۸,۲۵۵ ۱۳.۴
میانگین بازار ۳۰,۲۸۸ ۱,۵۰۹ ۴.۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا