اخباراخبار خارجیاختصاصی دنده 6اسلایدر

داستان تولد موتورسيکلت‌هاي هارلي ديويدسون

ترجمه سيدعلي‌اکبررضوي/ هارلي ديويدسون، يک کمپاني مشهور و خاطره‌انگيز آمريکايي است. اين کمپاني در سال 1903، به‌صورت يک کارخانه کوچک توسط «ويليام اس‌هارلي» و «برادران آرتور و والتر ديويدسون» در شهر ميلواکي در ويسکونسين تاسيس شد. اين شرکت، موتورسيکلت‌هاي کروزر سنتي را با موتورهاي دوقلوي خورجيني هوا- خنک توليد مي‌کرد. وقتي هارلي و ديويدسون اولين موتورسيكلت خود را در سال 1903 توليد کرده و فروختند، يکي از کوچک‌ترين و ناشناخته‌ترين برندهاي سراسر کشور بودند. اکنون با گذشت بيش از يک قرن از فعاليت اين کمپاني، هارلي ديويدسون نه‌تنها به مشهورترين برند توليد موتورسيکلت تبديل شده، بلکه در فرهنگ و زندگي مردم آمريکا نيز وارد شده و شايد بتوان گفت تاريخ اين کمپاني به نحوي با تاريخ خود آمريکا تلفيق شده است.

نام هارلي ديويدسون در سال 1907 با انتخاب ويليام ديويدسون و برادرش و همچنين آقاي هارلي به يک برند رسمي تبديل شد. پايه شرکت رسمي هارلي ديويدسون در ميلواوکي گذاشته شد و آنها بلافاصله اقدام به جذب نيرو کردند. در پايان همان دهه آنها مي‌توانستند موتورسيکلت‌هايي با موتور دوقلوي هواخنک با سيلندرهاي 45 درجه بسازند.
در طول دهه بعد، هارلي ديويدسون توسعه بيشتري پيدا کرد. در طول جنگ جهاني اول، دولت آمريکا و در اصل ارتش آمريکا کمک زيادي به فروش موتورسيکلت‌هاي اچ-دي کرد. اوايل دهه 30، شرکت بار اند شيلد به عنوان زيرمجموعه اچ-دي تاسيس شد و در اين زمان تنها رقيب جدي داخلي آنها ايندين بود. با آغاز دوره صلح، گسترش اچ-دي نيز ادامه يافت و بعد از آن هم اين کمپاني به توليد موتورسيکلت‌هاي باکيفيت براي ارتش آمريکا در جنگ جهاني دوم ادامه داد. در طول جنگ جهاني دوم اين شرکت توليد خود را به 90 هزار دستگاه رساند.
توسعه بعد از جنگ هارلي ديويدسون با معرفي اسپورتستر در سال 1957 ادامه يافت. اين موتور قديمي‌ترين محصول توليدي در خط توليد حال حاضر هارلي ديويدسون است. در دهه 60، تغييراتي در وضعيت مالکيت اين شرکت به‌وجود آمد، به اين ترتيب که در 1965 جنبه عمومي‌تر پيدا کرد و سرانجام در سال 1969 با شرکت امريکن ماشين اند فوندري (AMF) ممزوج شد. اما پس از مدتي با ضعيف‌شدن وضعيت مالي شرکت AMF مجددا مالکيت اچ-دي تغيير کرد و در دهه 80 در اختيار افرادي از يک خانواده قرار گرفت. خانواده ديويدسون هر روز بيشتر به هارلي ديويدسون نزديک شدند تا اينکه نوه آقاي ديويدسون، يعني ويلي جي‌ديويدسون بخش اصلي شرکت را در اختيار گرفت.
در دهه 80 و 90 کمپاني هارلي ديويدسون توليدات جديدي مانند سافتيل، FLT و رودکينگ داشت که تا امروز هم آنها و هم نسخه‌هاي جـديـدشــان توليد مي‌شوند. اچ-دي در دهه 90 با خريد نيمي از سهام کارخانه موتورسيکلت بوئل سلطه خود را بر دنياي موتورسيکلت‌هاي اسپرت و شهري بيش از پيش استحکام بخشيد.
با ورود دنيا به قرن جديد ميلادي، هارلي ديويدسون چهره کلاسيک خود را حفظ کرد. هرچند که اين کمپاني همواره با معرفي محصولات نو با کارايي قوي‌تر مانند وي-رود که اولين محصول مايع-خنک هارلي بود، در دنياي موتورسيکلت رقيبان خود را متحير نگه داشته است. طبق آماري که از بازار و طرفداران موتورسيکلت وجود دارد، اچ – دي هنوز به لطف مدل‌هايي مثل کراس بونز يا مدل‌هاي سري دارک کاستم مثل ايرون 883، بيشترين محبوبيت و بازار را در بين جوانان دارد.
همچنين هارلي ديويدسون تلاش زيادي براي ارتقا و بهبود کيفيت رانندگي در موتورهاي کلاس تورينگ داشته است. در سال 2009 اچ – دي محصول تورينگ خود را با شاسي يکپارچه‌اي معرفي کرد که توانست جايگزين شاسي ريخته‌گري شده و صلب قديمي شود. همچنين براي آن يک بازوي لرزشي (swingarm) بلندتر و پهن‌تر طراحي کرد. محصول جديد ديگر هارلي ديويدسون در اين سال‌ها موتورسيکلت سه‌چرخ با نام‌ تري گلايد بوده که چهره کلاسيک و ويژگي‌هاي عمومي تورينگ پرفروش کلاسيکشان، الکترا گلايد را دارد.

موتور ها

يکي از ثبات رويه‌هاي هارلي ديويدسون در طول اين سال‌ها، با وجود تغييرات مختلفي که در آن وجود داشته است، استفاده از موتورهاي دوقلو هواخنک است که سيلندرهايشان نسبت به هم در زاويه 45درجه قرار دارند. موتورهاي مشهور توليد شده توسط کمپاني هارلي ديويدستون به شرح زير هستند.
Twin Cam 103 1999-2006
Twin Cam 96 2007-Present از سال 2007 تا کنون
Twin Cam 88B (counter balanced version of the Twin Cam 88) 2000-2006
Twin Cam 88 2000-2006
Evolution 1340cc 1984-1999
Shovelhead 1966-1985
Panhead 1948-1965
Knucklehead 1936-1947
Flathead 1930 -1948
F-Head, aka JD, pocket valve and IOE (intake over exhaust) 1914-1929 (1000cc), and 1922-1929 (1200cc)
Revolution Engine 2001-Present
Evolution Sportster 1986-Present
Ironhead Sportster 1957-1985
Flathead K Model 1952-1956

مسابقات

عموم مردم هارلي ديويدسون را بيشتر به خاطر کروزرهايش مي‌شناسند، اما اين کارخانه آمريکايي سابقه‌اي طولاني هم در مسابقات دارد. رانندگاني چون جو پترالي، پيش از جنگ جهاني دوم به‌وسيله بار اند شيلد در مسابقات تپه‌اي و مسير دشوار AMA قهرمان شد و عناوين ملي متعددي نيز به همين صورت کسب کرد.
پس از جنگ جهاني، هارلي ديويدسون ظهور قدرتمندتري در مسابقات مسير دشوار داشت و اين برند آمريکايي در مسابقات جاده نيز موفقيت‌هايي به‌دست آورد. يکي از نام‌هايي که هميشه با هارلي ديويدسون باقي خواهد ماند، کال ريبورن است. او توانست در مسابقات Daytona مقام اول را براي هارلي کسب کند و همچنين با رسيدن به سرعت 427.27 کيلومتر بر ساعت، رکورد سرعت در جاده را نيز به خود اختصاص داد.
در مسابقات مسير دشوار (جاده خاکي) هارلي ديويدسون XR750 توانست مقام قهرماني را به‌دست بياورد.
اسکات پارکر نيز کسي است که توانسته بيشترين مقام‌ها را در مسابقات مسير دشوار براي اچ-دي به ارمغان بياورد. او موفق شد 93 پيروزي در مسابقات قهرماني کسب کند. راننده ديگري که توانست با XR750 براي اچ-دي افتخار بيافريند، کريس کار بود که توانست 7 مرتبه در مسابقات قهرماني مسير هموار قهرمان شود.
در حال حاضر هم اين کمپاني براي کسب موفقيت‌هاي جديد در رقابت‌هاي درگ NHRA و رقابت‌هاي قهرماني مسير هموار تلاش مي‌کند. کراويک، موفق شد اولين جايزه قهرماني NHRA را براي آنها در سال 2009 کسب کند.
راننده ديگر اين شرکت يعني کني کولبث نيز تلاش مي‌کند که کاپ قهرماني مسابقات مسير هموار AMA را از آن خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا