اخبار خارجی

درهای متقارن چگونه کار می‌کنند و چرا با نام خودکشی مشهور شدند؟

احتمالاً در مقالات مختلف پدال با نوع خاص طراحی درب خودرو موسوم به درهای خودکشی Suicide آشنا شده‌اید اما چرا این نوع درها با چنین نام عجیبی شناخته می‌شوند؟

به گزارش دنده 6 – لولاهای درهای خودکشی خودرو بجای اینکه در بخش جلو قرار داشته باشد در عقب نصب شده و با اینکه اکثر خودروهای امروزی دارای درهایی با لولاهای جلویی هستند اما لولاهای پشتی درهای خودکشی از زمان به‌کارگیری کالسکه‌ها وجود داشته‌اند. تاریخچه این نوع درها تصویری کاملاً واضح از چگونگی نام‌گذاری و نصب آن‌ها در خودروها را ارائه می‌کند.درهای خودکشی ظاهراً نام عجیب خود را از گنگسترهای آمریکایی گرفته‌اند چراکه گفته می‌شود آن‌ها رقبا و خائنان را حذف کرده و آن‌ها را از خودروهایی که دارای لولاهای پشتی درها بوده‌اند به بیرون پرت می‌کرده‌اند. البته در برخی منابع نیز گفته شده چندین دهه قبل که استفاده از درهای موردبحث در کالسکه‌ها مرسوم شد، گاها در زمان حرکت درها باز شده و فردی که می‌خواسته درها را ببندد تعادل خود را از دست می‌داده و روی زمین می‌افتاده است. از همان‌جا نام درهای خودکشی برای آن‌ها انتخاب شده است؛ اما صرف‌نظر از تاریخچه این نام‌گذاری، درهای خودکشی یکی از ویژگی‌های خودروهای خاص هستند.

یک مزیت قطعی برای درهای خودکشی خودرو وجود دارد و آن‌هم ورود و خروج راحت به کابین است. این نوع طراحی همان زمان‌های قدیم نیز باعث می‌شد افراد به ویژه بانوان ثروتمندی که لباس‌های بزرگ و گران‌قیمت می‌پوشیدند با راحتی بیشتری به کالسکه وارد شده یا از آن خارج شوند. از همان زمان بود که خودروهای لوکس به درهای خودکشی مجهز شدند و حتی محصولات برقی آن دوران یعنی بیکر الکتریک نیز دارای چنین طراحی‌ای بودند؛ اما بعدها که خودرو به وسیله‌ای مصرفی بدل شد شاهد به‌کارگیری درهای خودکشی در خودروهای دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی و حتی در محصولات دوران جنگ جهانی دوم بودیم. پس از جنگ جهانی دوم تغییرات زیادی در صنعت خودروی آمریکا رخ داد. سیستم بزرگراهی بین ایالتی این کشور توسعه یافت و جاده‌های بهتر و ایمن‌تر با محدودیت سرعت بالاتر تأسیس شد. نقطه‌ضعف اصلی درهای خودکشی خودرو را می‌توان به باز شدن ناگهانی در صورت خرابی لولاها دانست که باعث می‌شود سرنشین تکیه داده به در خودرو به بیرون پرتاب شود. سرعت بالا و نبود کمربند ایمنی می‌تواند در چنین حالتی باعث مرگ سرنشین شود.

شاید شاخص‌ترین مثال برای استفاده از درهای خودکشی در خودروهای قدیمی به لینکلن کانتیننتال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ مربوط باشد. البته خودروهای جدیدتری هم از چنین طراحی‌ای استفاده کرده‌اند که شامل محصولاتی همچون مزدا RX-8، بی ام و i3، تویوتا FJ کروزر و هوندا المنت هستند. استفاده از درهای خودکشی در عصر مدرن همانند چند دهه قبل است یعنی بیشتر در خودروهای لوکس دیده می‌شود و بارزترین مثالش هم محصولات رولزرویس از جمله اسپکتر خواهد بود. این خودروی برقی حدود ۴۲۳ هزار دلار قیمت دارد. اسپکتر از درهای خودکشی برقی استفاده می‌کند هرچند به نظر نمی‌رسد در آینده چنین ویژگی‌ای فراگیر شود و احتمالاً به خودروهای گران‌قیمت محدود خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا