اخبار خارجیاسلایدشو

درگ بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای جهان!

سه شاسی‌بلند غول‌پیکر آمریکایی با نزدیک به ۳ تن وزن و بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت در مسابقات درگ و رولینگ به مصاف هم رفته‌اند.

به گزارش دنده 6 – سنگین‌ترین عضو این جمع تمام آمریکایی، جیپ گرند واگنییر با وزن ۲۸۸۳ کیلوگرم است. این شاسی‌بلند مجلل که بر اساس پیکاپ رم ۱۵۰۰ ساخته شده، یک نیروگاه ۶.۴ لیتری V8 همی با ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت دارد. البته ارائهٔ این موتور از سال ۲۰۲۴ متوقف شده و جای آن را پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین با ۵۱۰ اسب بخار قدرت گرفته است. کادیلاک اسکالید اما همچنان از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 بلوک کوچک استفاده می‌کند که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو که شاسی شورلت سیلورادو ۱۵۰۰ را زیر بدنهٔ شیک خود پنهان کرده است، ۲۷۳۷ کیلوگرم وزن دارد.

پیشرانهٔ لینکلن نویگیتور اما کاملاً با دو رقیب خود متفاوت است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. نویگیتور از لحاظ وزن با ۲۷۵۷ کیلوگرم، بین دو خودروی دیگر قرار می‌گیرد. انتقال نیرو در نویگیتور و اسکالید توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد که به‌طور مشترک توسط فورد و جنرال موتورز توسعه پیدا کرده است اما گرند واگنییر از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF استفاده می‌کند.

ابتدا اسکالید و گرند واگنییر در برابر هم قرار می‌گیرند تا مشخص شود کدام‌یک برای به چالش کشیدن نویگیتور شایسته‌تر خواهد بود. در هردو مسابقهٔ رولینگ از سرعت‌های ۶۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت، جیپ با وجود وزن بیشتر، اسکالید را مغلوب می‌کند و همین موضوع در مسابقات درگ هم تکرار می‌شود. هرچند اگر اسکالید V در این جمع حضور داشت اجازهٔ نفس کشیدن به رقبا نمی‌داد اما موتور بلوک کوچک تنفس طبیعی جنرال موتورز توان رقابت با نیروگاه بزرگ‌تر همی را ندارد. در رقابت بعدی اما پیشرانهٔ سنتی همی حریف V6 توئین توربوی مدرن فورد نمی‌شود و نویگیتور به‌جز رولینگ اول، در سه مسابقهٔ بعدی گرند واگنییر را مغلوب می‌کند. در این رقابت، لینکلن ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی می‌کند که برای خودرویی با این وزن و اندازه اعداد چشمگیری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا