اخبار خارجیاسلایدر

درگ تمام نسل‌های فولکس‌واگن گلف GTI

فولکس‌واگن گلف GTI نمادین‌ترین هاچ‌بک اسپرت تاریخ محسوب می‌شود و حالا تمام هشت نسل آن طی مسابقات درگ جالبی در برابر هم قرار گرفته‌اند.

به گزارش دنده 6 –  اصطلاح هاچ‌بک داغ مساوی با فولکس‌واگن گلف GTI است. هرچند این خودرو اولین هاچ‌بک داغ جهان نبود، سریع‌ترین هاچ‌بک داغ نیست و حتی امروز بهترین هاچ‌بک داغ بازار هم محسوب نمی‌شود ولی مسلماً نمادین‌ترین خودرو در این بخش به‌حساب می‌آید. گلف GTI اولین بار در سال ۱۹۷۶ به بازار عرضه شد و از آن زمان تاکنون، هشت نسل را پشت سر گذاشته است. نسل کنونی یا هشتم گلف، در اوایل سال ۲۰۲۰ معرفی شد و به‌تازگی یک به‌روزرسانی سبک را تجربه کرده است. حال مت واتسون تمام هشت نسل گلف GTI را برای برگزاری مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است اما پیش از تماشای این ویدئوی جالب، بهتر است ابتدا با نسل‌های مختلف این هاچ‌بک نمادین آلمانی آشنا شویم.

نسل اول سال ۱۹۷۶

نسل اول گلف GTI ممکن است امروز خودرویی بسیار کند، کوچک و پرسروصدا به نظر برسد اما در زمان خود یک هاچ‌بک آتشین محسوب می‌شد. این خودرو با روکش صندلی‌های چهارخانه و دسته‌دندهٔ مشابه توپ گلف، هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد. نسل اول گلف GTI به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت مجهز است و تنها ۸۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

نسل دوم سال ۱۹۸۴

نسل دوم یکی از بهترین نسل‌های گلف GTI محسوب می‌شود. این خودرو هرچند به‌اندازهٔ نسل‌های جدیدتر برای روزمره قابل‌استفاده نیست ولی پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری آن با ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور، هنوز هم پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. همچنین این نسل از لحاظ راحتی کلی هم بسیار نسبت به نسل اول بهبود پیدا کرده درحالی‌که با وزن ۹۲۰ کیلوگرم، تنها صد کیلوگرم سنگین‌تر شده است.

نسل سوم سال ۱۹۹۲

نسل سوم گلف GTI نسبت به دو نسل قبلی خودرویی بیش‌ازحد نرم بود و از اضافه‌وزن رنج می‌برد. این خودرو با وزن ۱۰۹۰ کیلوگرم، ۱۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسل قبلی شده بود و از پیشرانهٔ ضعیفی استفاده می‌کرد. زیر کاپوت نسل سوم GTI یک پیشرانهٔ ۲ لیتری با تنها ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۶۶ نیوتن متر گشتاور قرار داشت. هرچند بعداً برای این خودرو یک موتور ۱۶ سوپاپ قوی‌تر هم ارائه شد اما نسل سوم مستعد پوسیدگی بود و کابین بی‌کیفیتی داشت.

نسل چهارم سال ۱۹۹۸

نسل چهارم گلف در کیفیت داخلی، جاداری، طراحی و ایمنی گام‌های بزرگی به سمت جلو برداشت ولی زمانی که نسخهٔ GTI در سال ۱۹۹۸ عرضه شد، به نظر می‌رسید فولکس‌واگن شیوهٔ ساخت یک هاچ‌بک داغ خوب را فراموش کرده است زیرا نسل چهارم GTI با پیشرانهٔ ۲ لیتری بی‌حال ۱۵۰ اسب بخاری و وزن سنگین ۱۳۲۴ کیلوگرمی، هرگز آن خودروی جمع‌وجور جذاب و هیجان‌انگیزی که یک هاچ‌بک داغ باید باشد نبود.

نسل پنجم سال ۲۰۰۴

پس از نسل‌های ناامیدکنندهٔ سوم و چهارم، نسل پنجم برای GTI یک بازگشت واقعی به ریشه‌ها بود. این نسل هرچند همچنان کابین باکیفیتی داشت و یک خودروی روزمرهٔ عالی بود اما به لطف پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ قدرتمند ۲۳۰ اسب بخاری و هندلینگ فوق‌العاده، جادوی رانندگی را دوباره به GTI بازگرداند. نسل پنجم با عملکرد تحسین‌برانگیزی که به نمایش گذاشت، تاج پادشاهی دنیای هاچ‌بک‌های داغ را دوباره بر سر گلف گذاشت.

نسل ششم سال ۲۰۰۹

در مورد نسل ششم GTI چیز زیادی نمی‌توان گفت. این خودرو در اکثر موارد خوب است. تنها انتقاد از نسل ششم این است که GTI را نسبت به نسل پنجم خیلی ارتقاء نداد و تنها ۵ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به قبل داشت درحالی‌که با وزن ۱۳۹۳ کیلوگرم، نزدیک به ۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده بود. به همین دلیل، وقتی نسل ششم گلف GTI در سال ۲۰۱۳ از بازار کنار رفت، احساس می‌شد از رقبا عقب مانده است.

نسل هفتم سال ۲۰۱۳

نسل هفتم GTI یک‌بار دیگر همه‌چیز را ارتقاء بخشید. این نسل از گلف از همان ابتدا یکی از بهترین هاچ‌بک‌های بازار محسوب می‌شد ولی در نسخهٔ GTI با پیشرانهٔ ۲۴۵ اسب بخاری و شاسی بی‌نظیر، لذت رانندگی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کرد. نسل هفتم گلف GTI هفت سال در بازار باقی ماند ولی در سال ۲۰۲۰ همچنان به‌خوبی و پیشرفتگی سال ۲۰۱۳ احساس می‌شد.

نسل هشتم سال ۲۰۲۰

نسل هشتم گلف GTI خودروی خوبی است ولی پیشینیانش بهتر بودند. این خودرو با ۲۶۵ اسب بخار قدرت که بیشترین قدرت در تاریخ گلف GTI محسوب می‌شود، پرفورمنس فوق‌العاده‌ای دارد ولی کمی شبیه به نسل چهارم، به نظر می‌رسد هدف اصلی یک هاچ‌بک داغ را فراموش کرده است. نسل هشتم فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و کابین آن تحت سلطهٔ نمایشگرهای بزرگ و کنترل‌های صوتی است. همچنین این گلف با رشد اندازه، به گزینه‌ای عالی برای رانندگی‌های روزمره تبدیل شده اما در این فرایند بخشی از لذت رانندگی خود را از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا