دانش خودرویی

دلایل لرزش شیشه ماشین و روش‌های برطرف کردن آن

رانندگی با ماشینی که شیشه‌هایش می‌لرزد، اعصاب‌خردکن و حتی گاهی نگران‌کننده است. اما علت این مشکل چیست و چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید؟

 دلایل رایج لرزش شیشه ماشین

خرابی نوار آب‌بندی شیشه

یکی از رایج‌ترین دلایل لرزش شیشه‌ ماشین، شل شدن یا آسیب‌دیدگی نوار آب‌بندی است. با گذشت زمان، این نوار لاستیکی ممکن است خراب شود یا از بین برود و درنتیجه شیشه حین حرکت خودرو بلرزد. برای رفع این مشکل، باید نوار آب‌بندی را تعویض کنید. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا ماشین را نزد تعمیرکار این حوزه ببرید.

شل‌شدن رگولاتور

یکی دیگر از دلایل احتمالی لرزش شیشه ماشین، شل بودن رگولاتور شیشه است. اگر رگولاتور شل شده باشد، شیشه ممکن است تکان بخورد یا صدا بدهد. برای رفع این مشکل باید رگولاتور شیشه را تعویض کنید.

 خرابی موتور پنجره

اگر متوجه شدید که شیشه هنگام بالا یا پایین دادن می‌لرزد، ممکن است موتور آن خراب شده باشد. در چنین حالتی، لازم است موتور پنجره را تعویض کنید.

 شُل‌شدن یا آسیب‌دیدگی پیچ‌ها

اگر پیچ‌های پنجره شل شده باشند، احتمالا شاهد لرزش شیشه خودرو خواهید بود. برای رفع این مشکل، باید پیچ‌ها را محکم کنید.

خرابی کمک فنر خودرو

خرابی کمک فنر خودرو هم می‌تواند باعث لرزش شیشه ماشین شود. کمک فنرها وظیفه دارند ارتعاشات ناشی از سطح جاده را جذب کنند و از رسیدن آنها به خودرو جلوگیری کنند. اگر کمک‌فنرها فرسوده شوند یا آسیب ببینند، نمی‌توانند به‌خوبی ارتعاشات را خنثی کنند و درنتیجه شیشه‌های خودرو می‌لرزند. برای رفع این مشکل، باید کمک فنرها را تعویض کنید.

چطور از لرزش شیشه ماشین جلوگیری کنیم؟

 تمیز کردن منظم شیشه‌ها

تمیز کردن درزها و دور قاب شیشه خودرو، صداهای ناشی از برخورد شیشه با ذرات ریزی را که ممکن است در قاب شیشه گیر کرده باشند، از بین می‌برد.

 بررسی و روغن‌کاری چسب‌های پنجره

نوارهای لاستیکی و آب‌بندی‌های دور شیشه را برسی کنید که کثیف یا شل نشده باشد. در صورت لزوم، نوارهای آسیب‌دیده را جایگزین کنید تا از لرزش شیشه و ایجاد صدا بر اثر اصطکاک جلوگیری کنید.

بررسی و تنظیم پنجره‌ها

اگر شیشه‌ها درست در چارچوب جا نیفتاده باشند، ممکن است به‌دلیل تراز نبودن دچار لرزش شوند. در صورت نیاز، شیشه‌ها را تراز کنید و مطمئن شوید که به‌درستی در چارچوب قرار گرفته‌اند.

بررسی رگولاتور پنجره

اگر متوجه شدید که عملکرد بالابر شیشه کُند شده است یا هنگام حرکت صدا می‌دهد، ممکن است مشکلی در رگولاتور وجود داشته باشد. با کمک متخصص، رگولاتور را بررسی و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

محکم کردن قطعات

بررسی کنید که پیچ‌ها و مهره‌های پنجره خودرو شل نشده باشند. اگر متوجه شدید شل شده‌اند، آنها را محکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا