اخبار خارجیاسلایدر

دلیل استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیماهای تجاری و مسافربری چیست؟

اگر دقت کرده باشید اکثر هواپیماهای تجاری و مسافربری سفید رنگ هستند اما علت این موضوع را می‌دانید؟

به گزارش دنده 6 – اکثر افراد، چه بزرگ‌سال و چه خردسال هنگام شنیدن صدای هواپیما به آسمان نگاه می‌کنند و رنگ اکثر هواپیماها نیز سفید است هرچند احتمال دارد نام و نشان ایرلاین با رنگ دیگری روی بدنه نقش بسته باشد. باید دانست از دهه ۷۰ میلادی و معرفی طرح رنگ یورو وایت، اکثر هواپیماهای تجاری بدنه‌ای سفید رنگ دارند. البته نکته جالب این است که رنگ سفید هواپیماها به خاطر مد نیست و تا قبل از معرفی طرح یورو وایت اکثر هواپیماها اصلاً بدنه‌ای رنگ‌آمیزی شده نداشتند و از بدنه‌های فلزی براق استفاده می‌کردند. علت تغییر رنگ بدنه هواپیماها به سفید آن بود که رنگ سفید مزیت‌های قابل‌توجهی در صنعت هوانوردی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به دفع بهتر گرما، نگهداری آسان، قابلیت دید بیشتر و البته نیاز به بودجه پایین‌تر برای رنگ‌آمیزی هواپیماها اشاره کرد.

اولین و مهم‌ترین دلیل رنگ سفید بدنه هواپیماهای تجاری این است که رنگ سفید در حین تابش آفتاب بهترین گزینه برای انعکاس آن است. همان‌طور که می‌دانید نشستن داخل یک خودرو با موتور خاموش و زیر نور آفتاب آسیب زیادی به سلامتی وارد می‌کند. حال تصور کنید یک هواپیما با بدنه فلزی بی رنگ که فاقد سیستم تهویه مطبوع است و بالای ابرها پرواز می‌کند در معرض تابش مداوم گرما قرار دارد و می‌بایست این شرایط را تا چندین ساعت تحمل کند. بی‌شک در چنین شرایطی مسافران هواپیما به شدت آسیب خواهند دید.

با استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیما می‌توان مقاومت بیشتری در برابر اشعه خورشید داشت. درست همانند تفاوت استفاده از لباس‌های سفید و مشکی در تابستان، استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیماهای تجاری به انعکاس بیشتر نور و گرمای خورشید کمک می‌کند. به این ترتیب دمای داخل کابین هم کاهش یافته و میزان آسیب بدنه هواپیما به خاطر کاهش نفوذ اشعه خورشید نیز کمتر خواهد شد. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از رنگ سفید برای بدنه هواپیما به قابلیت دیدن آن مربوط می‌شود. رنگ سفید در آسمان آبی رنگ یا باند مشکی فرودگاه کاملاً به چشم می‌آید. از طرف دیگر هرگونه ایراد و آسیب بدنه نیز قبل از پرواز تشخیص داده خواهد شد.

از آنجایی که قبل از پرواز هر هواپیمایی بررسی‌های جامعی روی ایمنی و سلامت آن صورت می‌گیرد بنابراین استفاده از رنگ سفید در بدنه باعث خواهد شد مهندسان کار راحت‌تری در تشخیص ایرادات بدنه و آسیب‌های آن داشته باشند. با وجود رنگ سفید حتی کوچک‌ترین مشکل روی بال‌ها تشخیص داده خواهد شد و همین امر روی هزینه‌های تعمیر و نگهداری، طول عمر هواپیما و ایمنی مسافران تأثیر مستقیم دارد. صحبت از ایمنی شد و باید گفت رنگ‌آمیزی سفید بدنه هواپیماهای تجاری به ایمنی جمعیت پرندگان هم کمک می‌کند. احتمالاً می‌دانید که برخورد پرندگان با هواپیماها یکی از مشکلات بزرگ اطراف فرودگاه‌هاست و هر ساله هزاران پرنده با هواپیماها برخورد می‌کنند. با استفاده از رنگ سفید که کنتراست بالایی دارد، پرندگان راحت‌تر هواپیماها را تشخیص داده و بنابراین مسیر پروازی خود را تغییر خواهند داد.

جدای از تمامی موارد یاد شده، رنگ سفید اقتصادی‌ترین گزینه برای بدنه یک هواپیماست. رنگ‌آمیزی کل بدنه هواپیما حتی با یک رنگ می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد و اگر بخواهید رنگ خاصی را انتخاب کنید باید هزینه بسیار زیادی را در نظر بگیرید؛ اما رنگ سفید رایج‌ترین رنگ در صنایع گوناگون است و هزینه کمتری دارد. از طرف دیگر رنگ سفید ساختار پیچیده‌ای ندارد و بنابراین دوام بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر خواهد داشت. از آنجایی که هواپیماها در معرض هوای نامساعد و گرمای بالا قرار می‌گیرند بنابراین رنگ‌های دیگر با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند اما رنگ سفید دوام و طول عمر بیشتری دارد و بنابراین زمان رنگ‌آمیزی دوباره هواپیماها طولانی‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا