اخباراخبار خارجیاسلایدربررسی

دیدار پدر و فرزند انگلیسی پس از 60 سال!

آنها می‌گویند که زیبایی در چشم بیننده است، اما آیا واقعاً کسی را ملاقات کرده‌اید که از ظاهر DB۵ خوشش نیاید؟ این کوپه زیبا در این ماه به سن ۶۰ سالگی می‌رسد و اولین بار در سپتامبر ۱۹۶۳ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درآمد.

به مناسبت این سالگرد، استون مارتین یک عکسبرداری را با مدل مشابه امروزی خود، DB۱۲، که به عنوان “اولین گرند توریست جهان” نیز شناخته می‌شود، انجام داد.

خودرویی که در IAA ۱۹۶۳ نمایش داده شد، جایی که پورشه نمونه اولیه ۹۱۱ را به عنوان تایپ ۹۰۱ آورد، با یک موتور ۴.۰ لیتری شش سیلندر جدید ارائه شد.

این اساساً یک نسخه به شدت ارتقا یافته از پیشرانه ۳.۷ لیتری بود که DB۴ را در سال ۱۹۵۸ عرضه کرد. استون مارتین قدرت خود را به ۲۸۲ اسب بخار رساند که برای اوایل دهه ۱۹۶۰ بسیار چشمگیر بود. در سال ۲۰۲۳، DB۱۲ جدید بیش از دو برابر قدرت دارد که با استفاده از یک موتور ۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو از AMG با قدرت ۶۷۱ اسب بخار ساخته شده است.

خروجی DB۵ برای حداکثر سرعت بیش از ۱۵۰ مایل در ساعت (۲۴۱ کیلومتر در ساعت) کافی بود، و باعث شد مردم گایدون با افتخار در بروشور بنویسند: “DB۵ سریعترین GT چهار سرنشینه معمولی در جهان است.” به غیر از زیبایی و طراحی عضلانی، ماشین جیمز باند از آنجایی که با ویژگی‌های جدیدی مانند تهویه مطبوع و شیشه‌های برقی عرضه شد، دارای برتری بود.
DB۵ در آن روزها در میان سوپراستارها محبوب بود. در نمایشگاه خودروی لندن ۱۹۶۵، تنها دو سال پس از نمایش، DB۵ جایگزین DB۶ شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا