فناوری و تکنولوژی

رخداد زمین‌لرزه امروز «فنوج» در منطقه مکران با زلزله‌های ویرانگر بوده است

استاد پژوهشکده زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به زلزله بزرگ ۵.۶ در فنوج استان سیستان و بلوچستان، گفت: محل رخداد این زلزله در مرز جازموریان و چین‌خوردگی مکران بوده است.

دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با دنده6 : در خصوص زلزله امروز فنوج استان سیستان و بلوچستان، گفت: زمینلرزه فنوج با بزرگای گشتاوری ۵.۶ سازوکاری فشاری و راستای گسل شرقی-غربی با تمایل شمالشرق-جنوبغرب، در جنوب افتادگی جازموریان – تالاب جازموریان – اتفاق افتاده است.

وی محل رخداد این زلزله را در مرز جازموریان و چین خوردگی مکران دانست و یادآور شد: این منطقه روی پهنه فرورانش فعال ورقه عربی به زیرصفحه قاره اوراسیا با سرعت تقریبی ۲۰ میلی متر در سال، همگرا می‌شود.

زارع خاطر نشان کرد: اگرچه منطقه فرورانش مکران سرعت همگرایی نسبتاً پایینی دارد، اما زمینلرزه‌ها و سونامی‌های ویرانگر بزرگی را تجربه کرده است. به عنوان مثال، زلزله مکران ۲۷ نوامبر ۱۹۴۵ – هشتم آذر ۱۳۲۴ با بزرگای ۸.۰ باعث ایجاد سونامی در خلیج عمان و دریای عمان شد و بیش از ۴۰۰۰ نفر را کشت.

این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ادامه داد: حوضه جازموریان یک فرو افتادگی با ارتفاع متوسط حدود ۳۶۰ متر است که با رشته‌ کوه‌های مرتفع با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر احاطه شده است و رودخانه‌های بمپور و هلیل رود به حوضه جازموریان می‌ریزند.

وی اضافه کرد: در بهار که رودخانه‌ها طغیان می‌کنند و در مواقع سیلابی مانند هفته‌های اخیر، بخشی از حوضه آبگرفته می‌شود و دریاچه‌های شور بسیار کم ژرفا (۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) تشکیل می‌شوند که معمولا در تابستان‌ها خشک می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا