اخبار خارجیاسلایدشو

رقابت بین دو خودرو المانی

ظاهرا پیروزی سیستم چهار چرخ محرک در برابر دیفرانسیل عقب همیشگی نیست.

به گزارش دنده 6 – پیش از هر چیزی بهتر است نگاهی به اعداد و ارقام داشته باشیم؛ سدان لوکس مونیخی، بی‌ام‌و، ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با کمک سیستم x درایو بی‌ام‌و به چرخ‌های عقب آن می‌رسد. سازنده مدعی شده که سدان سنگین‌وزنش برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.

قلب تپنده این خودرو را یک موتور B58 توربوشارژر ۶ سیلندر خطی تشکیل می‌دهد که پیشرانه مشهورتر S58 بر پایه آن توسعه پیدا کرده است. قدرت پیشرانه درون‌سوز از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی خودکار ساخت ZF به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بی‌ام‎‌و در نسل تازه این خودرو از کمک پیشرانه برقی هم کمک گرفته که خود به یک باتری ۱۴.۴ کیلووات ساعتی تکیه می‌کند. تمام این مجموعه حدود ۲,۴۱۸ کیلوگرم وزن دارد.

در سوی دیگر، مرسدس‌بنز کلاس S قرار دارد که در طی سالیان متمادی خود را به‌عنوان استاندارد خودروهای لوکس تعریف کرده است. مدل S 580e 4 ماتیک حدودو ۲,۵۴۲ کیلوگرم وزن دارد و مانند بی‌ام‌و ۷۵۰e، به یک بسته باتری مجهز شده که ۲۲.۷ کیلووات ساعت ظرفیت دارد. سازنده این خودرو هم که قبلا از پیشرانه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کرد، راه بی‌ام‌و را پیش گرفت و محصول هیبریدی لوکس خود را به یک واحد ۶ سیلندر خطی تجهیز کرد. این موتور ۳ لیتری با نام «M256» شناخته می‌شود.

قدرت و گشتاور خروجی این مرسدس کلاس S برابر ۵۱۰ اسب بخار و ۶۹۱ نیوتن متر اعلام شده است که از طریق یک جعبه‌دنده خودکار اسپیدشیفت MCT-9G AMG به هر چهار چرخ می‌رسد. هر چند مرسدس در بخش قدرت و ارقام نسبت‌به بی‌ام‌و برتری دارد اما تنظیم جعبه‌دنده و لانچ‌کنترل در مدل‌های باواریایی یکی از بهترین‌ها به شمار می‌رود بنابراین انتظار می‌رود که رقابت این دو سدان در یک مسابقه درگ، نزدیک به یکدیگر باشد.

متاسفانه برای مرسدس، بی‌ام‌و از ابتدای این مسابقه از آن جلو می‌زند و تا انتها هم همین روند را ادامه می‌دهد. فاصله این دو سدان در انتها آنقدر زیاد است که یک خودرو در میان آن دو جا می‌شود. آزمایش معکوس ۱۰۰ تا ۰ هم به نفع بی‌ام‌و تمام می‌شود. گویا سیستم دیفرانسیل عقب بی‌ام‌و در مقایسه با سیستم چهار چرخ محرک ۴ ماتیک مرسدس‌بنز برتری‌هایی دارد.

با این وجود هر دو خودروهایی لوکس و توانا به شمار می‌روند که در بخش‌هایی با یکدیگر تفاهم و در بخش‌های دیگر با یکدیگر تفاوت نظر دارند. درحالی‌که روند طراحی خودروهای بی‌ام‌و در حال فروپاشی است، مرسدس‌بنز موفق شده یک سبک قابل هضم را به مشتریانش ارائه کند. خوشبختانه عملکرد ضعیف محصولات باوارایی در بخش طراحی روی عملکرد فنی آن‌ها تاثیرگذار نبوده و باعث شده بهتر از همیشه باشند؛ برای نمونه می‌توان به سری ۳ اشاره کرد که همچنان پرچمدار کلاس سدان‌های کوچک اسپرت به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا