دانش خودرویی

روش‌های تشخیص درب تعویض‌شده خودرو را بشناسید

درب خودرو یکی از قطعاتی است که هنگام حوادثی مثل تصادف، بیشترین آسیب را می‌بیند. به‌طوری که در بررسی‌های انجام‌شده، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد خودروها در قسمت درب‌ها دچار فرورفتگی و خط‌وخش هستند و روی ۲۰ تا ۴۰ درصد آنها نیز عملیات صافکاری انجام شده است. با این حال، گاهی ضربات وارده به‌قدری شدید است که امکان تعمیر وجود ندارد و درب باید به‌کلی تعویض شود. تعویض قطعات خودرو تا حد زیادی در قیمت‌گذاری آن تأثیرگذار است.

نشانه‌های درب تعویضی خودرو

 طیف رنگ

یکی از راه‌های تشخیص درب تعویض‌شده، مقایسه طیف رنگ درب با رنگ قطعات مجاور آن است. البته اگر قطعات مجاور رنگ‌شده باشند، این مقایسه کمی سخت می‌شود. در چنین حالتی باید رنگ کلاف در را با لبه سقف مقایسه کنیم. اگر رنگ‌ها با یکدیگر همخوانی نداشت، درب تعویضی است.

 لولاها

در درب‌های فابریک اثری از آچارخوردگی روی پیچ و مهره‌های لولای درب وجود ندارد و اثر زنگ‌زدگی نیز روی آن دیده نمی‌شود. علاوه‌بر این، پین لولاهای درب فابریک مارک‌گذاری شده است. اگر این مارک‌‌ها از بین رفته باشد یا پیج‌های لولاها دچار آچارخوردگی باشند، می‌توان گفت درب تعویضی است.

انواع درب تعویضی خودرو

درب استوک تعویض

گاهی درب خودرو به‌گونه‌ای آسیب می‌بیند که نمی‌توان آن را تعمیر کرد. در چنین شرایطی دربی از روی یک خودروی هم‌رنگ باز و روی خودروی موردنظر نصب می‌شود.

قطعه استوک قطعه‌ای است که متعلق به همان مدل خودرو نیست، اما اصل است. به همین دلیل تمامی خصوصیات رنگ فابریک کارخانه مثل ضخامت، فام رنگ، میزان اکریل و … را دارد.

با این حال، گاهی می‌بینیم که طیف رنگ درب تعویضی با طیف رنگ خودرو یکسان نیست، حتی اگر کد رنگی آنها یکی باشد. اما اگر رنگ‌ها دقیقاً مشابه باشند، همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، می‌توانیم تعویضی بودن درب را از روی آچارخوردگی یا لولاها تشخیص دهیم.

درب یدک تعویض

درب یدک یک درب خام است که توسط شرکت‌های تولیدکننده تأمین می‌شود. از آنجایی که این درب خام است، باید در ابتدا آسترکاری و سیلرکاری شود و بعد با توجه به رنگ خودرو، رنگ‌آمیزی شود. به همین دلیل، در نهایت از نظر ضخامت، فام رنگ، طیف رنگ و … با رنگ فابریک کارخانه‌ای متفاوت خواهد بود.

یکی از تفاوت‌های اصلی آن به سیلر برمی‌گردد. رنگی که روی سیلر این درب‌ها زده می‌شود خاصیت کشسانی کمتری دارد و با فشار ناخن دچار تغییر می‌شود. تفاوت دیگر هم مثل موارد قبلی آچارخوردگی لولاهاست که حتماً باید بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا