اخبار خارجیاسلایدر

رکورد تازه خودروهای برقی

ژاپنی‌ها موفق شدند با دستیابی به سرعت بوگاتی ویرون، رکورد خودروهای برقی را بشکنند.

به گزارش دنده 6 – با فرارسیدن عصر خودروهای برقی، دو دهه برتری خودروهای بنزینی بر رکورد شتاب به پایان رسید. دو خودروی مطرح لوکس ریمک نورا و پینین‌فارینا باتیستا پرچمداران این حوزه به شمار می‌روند که در وهله‌های گوناگون رکوردهای تازه‌ای را در میان خودروهای برقی به ثبت رساندند. به تازگی، خودروسازی ژاپنی اسپارک هم برای عرض اندام در میان این برندهای مطرح، اقدام به رکوردشکنی کرده تا از این طریق، توان مهندسی مطمئن خود را به رخ رسانه‌ها بکشاند. حدود دو هفته پیش، اسپارک با ابرخودروی SP600 موفق شد به سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به این ترتیب، از ریمک نورا، سریع‌ترین خودروی برقی در حوزه سرعت، سبقت بگیرد.

اسپارک SP600 از برندی ژاپنی زاده شده اما تولید آن به شرکت «M.A.T» در ایتالیا واگذار شده است. مهندسان این برند موفق شدند در همان زمینی که نورا رکوردهایش را به ثبت رساند، آن را شکست دهند. راننده این رکورد تازه، «مارک باسنگ» ۴۵ ساله بود که در سال ۲۰۱۰، رکورد پیست نوربرگرینگ را با پاگانی زوندا R شکسته بود. او یک مقام نخست در مسابقه ۲۴ ساعتی لمان را هم با آئودی R8 LMS اولترا در کارنامه مسابقه‌ای خود ثبت کرده است.

هر چند SP600 شباهت زیادی به مدل کنونی شرکت اسپارک یعنی آول (به معنای جغد) دارد، اما سازنده اعلام کرده که شباهت فنی چندانی ندارند. مدیران اسپارک، SP600 را به‌عنوان یک پروتوتایپ تولیدی مجهز به تایرهای مسابقه‌ای «بریجستون پوتنزا» توصیف می‌کنند. از آنجایی که خودروی رکوردشکن به آینه بغل مجهز نشده است، می‌توان حدس زد که نسخه تولیدی آن هم مجوز تردد در جاده را کسب نکند.

فرایند تست، توسعه و تولید این خودرو همگی در مجموعه M.A.T در ایتالیا انجام شده است. این شرکت در کارنامه درخشان خود تولید مدل‌های خاص دیگری مانند آپولو IE و گلیکنهاوس SCG003C و SCG003S را هم به ثبت رسانده است. به همین خاطر بود که شرکت اسپارک تولید دو ابرخودروی آول و SP600 را به M.A.T داد. این شرکت ایتالیایی‌تبار هم با تولید آول ۱,۹۵۳ اسب بخاری و ظرفیت دستیابی به سرعت ۴۱۱ کیلومتر بر ساعت در آن، ثابت کرد که برای رکوردشکنی قابل‌اطمینان است.خودروهای برقی تا دستیابی به مقام سریع‌ترین خودروی تولید انبوه (که در دستان بوگاتی شیرون SS 300 پلاس قرار دارد) فاصله دارند، اما رکورد اسپارک SP600 را می‌توان با رکورد سابق بوگاتی ویرون سوپراسپرت مقایسه کرد که سابقا سریع‌ترین خودروی جهان به شمار می‌رفت.

نبرد سریع‌ترین خودروی جهان میان برندهایی چون بوگاتی، کونیگ‌زگ و هنسی همچنان سخت ادامه دارد. درحالی‌که مدتی از رکوردشکنی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس با دستیابی به سرعت ۴۹۰.۴۸۴ کیلومتر بر ساعت می‌گذرد، برند کریستین ون کونیگ‌زگ آماده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی نام خود را دوباره مطرح کند. این خودروساز سوئدی می‌خواهد با تکیه‌بر ابرخودروی یکسو ابسولوت مرز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را بشکند. هنسی هم باور دارد مدل F5 می‌تواند شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ پلاس را شکست دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا