اخبارفناوری و تکنولوژی

ساخت انگشت رباتیک ; انجام معاینه‌های پزشکی در آینده

انگشت رباتیک جدید ساخته شده توسط محققان چینی می‌تواند نبض افراد را اندازه‌گیری نماید و حتی توده‌های زیرپوست را هم تشخیص دهد

به گزارش دنده6 : دانشمندان به‌تازگی موفق به ساخت یک انگشت رباتیک با شباهت بالا به انگشت انسان شده‌اند که حساسیت بسیار زیادی دارد. سازندگان این ربات، معتقدند که در آینده می‌توان از آن برای بعضی امور خاص مثل معاینه‌های پزشکی بهره گرفت.

انگشت رباتیک چه توانایی‌هایی دارد؟

لمس با استفاده از انگشتان، یکی از راهکار قدیمی و کاربردی پزشکان جهت معاینه بیماران بوده است و حتی امروزه هم برای برخی از معاینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله موارد کاربرد انگشتان در سلامت می‌توان به تشخیص نبض افراد و یافتن توده‌های غیرعادی در زیر پوست اشاره کرد. اکنون پژوهشگران دانشگاه علوم و فناوری چین (USTC) با تمرکز روی همین موضوع، اقدام به ساخت یک انگشت رباتیک با قابلیت انعطاف مشابه با انگشتان انسان شده‌اند که می‌تواند موارد گفته‌شده را با دقت بالایی انجام دهد.

تکنیک معاینه با انگشتان یکی از ایمن‌ترین راهکارهای معاینه غیرتهاجمی به‌‌شمار می‌رود که می‌توان از آن برای تشخیص اولیه برخی بیماری‌ها مثل سرطان پستان بهره گرفت. با این حال، بعضی از بیماران نسبت به لمس بدن خود توسط دیگران، به‌خصوص پزشکانی با جنسیت مخالف، علاقه‌مند نیستند. همچنین احتمال دارد به‌دلیل نبود تمرین و تجربه کافی، پزشکان موفق به تشخیص زودهنگام برخی از بیماری‌ها نشوند که در صورت پیشرفت، می‌توانند درمان دشواری را به‌دنبال داشته باشند. انگشت رباتیک می‌تواند چنین موانعی را از سرراه بردارد و موارد غیرعادی در هنگام معاینه را تشخیص دهد.

انگشت رباتیک

شایان‌ذکر است که تا به امروز، ساخت دست مصنوعی مشابه با دست انسان به‌دلیل پیچیدگی بسیار زیاد، با دشواری‌های زیادی همراه بوده است. با این حال، دانشمندان چینی اعتقاد دارند که انگشت رباتیک ساخته‌شده توسط آنها می‌تواند عملکردی مشابه با انگشت انسان از خود نشان دهد. از جمله قابلیت‌های انگشت مذکور می‌توان به حس لامسه سطحی برای تشخیص مواردی مثل نبض در کنار حس لامسه عمقی برای ردیابی حرکت‌های زیر پوست یا یافتن موقعیت برخی از اعضای بدن، اشاره کرد.

انگشت رباتیک توسعه‌یافته توسط پژوهشگران چینی، امکان خم‌شدن مشابه با انگشت انسان را هم دارد که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با نمونه‌های پیشین محسوب می‌شود. دانشمندان برای دستیابی به چنین قابلیتی، از ساختار خاصی به نام شبکه پنوماتیک (PneuNet) استفاده کرده‌اند که از کانال‌ها و حفره‌های درون یک الاستومر تشکیل شده است. هنگام اتساع حفره‌های هوای درون این شبکه، امکان خم‌شدن آن فراهم می‌شود.

انگشت رباتیک

انگشت رباتیک در ارزیابی‌های انجام‌شده، توانسته است با موفقیت اقدام به جستجو و تشخیص توده کند. همچنین می‌تواند شریان‌های انسان را در زیر پوست تشخیص دهد و نبض فرد را هم اندازه‌گیری نماید. با این حال، مشخص نیست که آیا از انگشت رباتیک می‌توان برای معاینه‌های تهاجمی‌تر مثل معاینه پروستات نیز استفاده کرد یا خیر. مقاله مربوط به پژوهش اخیر در نشریه معتبر Cell به‌چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا