اخبار داخلیاسلایدر

سانگ یانگ موسو خان

مشخصات و قیمت سانگ یانگ موسو خان در ایران

به گزارش دنده 6 – پیکاپ های آفرودی و دو دیفرانسیل در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفته اند. ورود یک محصول با کیفیت کره‌ای می تواند رقابت را در این کلاس داغ تر از پیش کند. سانگ یانگ موسو خان برای این نبرد آماده است.صنایع خودروسازی ایلیا، تمرکز خود را بر روی تولید محصولات آفرودی با شاسی مستقل نردبانی گذاشته و پیش از این با تولید دایون در دو تیپ Y5 و Y7 در کارخانه مونتاژ خود در شهر ساوه، قدم نخست را برداشته است. این بار اما محصولی متفاوت نه از چین، بلکه از برند کره ای سانگ یانگ یا KGM انتخاب شده است که پیش از این نیز در کشورمان حضور فعال و حوش نامی را تجربه کرده است. موسو جدید، این بار نه در قامت یک شاسی بلند بلکه یک خودروی پیکاپ فول سایز معرفی شده و قرار است نسخه گرند موسو در تیپ فول آپشن خان با این نام وارد بازار شود. وانت پیکاپ خان، با نام کولمن هم در بازارهای جهانی شناخته می‌شود.

 

خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانی‌ها یادآور خودروی موسو است که دهه‌ی ۸۰ خورشیدی به جاده‌های کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌های این برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنه‌ی آن حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد. سانگ یانگ برای مردم کشور ما، محصولات باکیفیت شامل رکستون، تیوولی و اکتیون را عرضه کرد. این خودروها عملکرد فنی قابل قبولی نشان دادند و خاطره‌ای خوب باقی باگذاشتند؛ اما ظهور تحریم‌های سال ۱۳۹۶ با محدودیت‌‌های مالی، سانگ یانگ را از بازار ایران دور کرد.

شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌الان سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراس‌اور پیش رفت، اما با بحران‌های مالی مختلف رو‌به‌رو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و همکاری نزدیک آن‌ها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ شکل گرفت. سانگ‌یانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره‌ جنوبی یعنی شرکت دوو رسید؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، توسعه‌ی سانگ یانگ تعطیل شد. اوایل قرن ۲۱، با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم با مدل‌های رکستون و کایرون به بازار جهانی برگشت. هم‌اکنون غالب سهام خودروساز کره‌‌ای به سرمایه‌داران داخلی واگذار شده و با نام KG موبیلیتی جان تازه گرفته است.

معرفی خودروی موسو خان
وانت خان، در واقع موسو پیکاپ یا رکستون اسپرت مدرن محسوب می‌شود که در کشورهای امریکای جنوبی، کولمن (Culmen) به معنی قله نام دارد. عجیب اینکه، خودروی مذکور برای بازار کره جنوبی، خان (Khan) گفته می‌شود. این وانت دو کابین، سال ۲۰۱۸ انجام شده و بارها همراه تجهیزات مختلف، تغییر چهره داشته است. پیکاپ خان از نظر فنی، نسخه‌ی وانت رکستون نسل جدید است و روی همان پلتفرم با تجهیزات مشابه ارایه می‌شود.

خان در همان نگاه نخست، کیفیت بالاتر خود نسبت به خودروهای چینی موجود در بازر ایران را به رخ می کشد. این کیفیت در متریال مورد استفاده، تا صدای بسته شدن درها مشهود است. شاسی چهار لایه فولادی با چگالی و استحکام کششی بالا موجب مقاومت فوق العاده در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار می‌شود.سانگ یانگ موسو علاوه بر کاربردهای متنوع شخصی، به عنوان یک خودروی قابل اعتماد سازمانی در کاربردهایی چون خودروی پلیس، آتش نشانی، آمبولانس و امداد، جنگلداری و صنعت و معدن نیز در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، روسیه، برزیل، مالت و… به خدمت گرفته می شود

بررسی موسو خان
طراحی موسو خان در همان نگاه نخست بسیار گیرا و به واسطه تنومندی و ابعاد بزرگ و جلوپنجره بزرگ و خطوط عضلانی روی کاپوت، قدرتمند و چشمگیر است. نسخه های ساده و قبل از فیس لیفت موسو از جلوپنجره های کوچکتری بهره می گیرند که چندان جذاب نیست اما برای کارهای سخت و غیرشخصی مناسب‌تر است. در عوض نسخه خان از جلوپنجره‌ای عظیم سود می‌برد که قسمت عمده‌ای از جلوی خودرو را اشغال کرده و با میله‌های پهن افقی، خودرو را عریض‌تر و لوکس‌تر نشان می‌دهد.

ورود به کابین حس یک خودروی غیرچینی و با کیفیت را به همراه دارد. البته انتظار طراحی و فضای یک خودروی SUV را نباید داشته باشید. دید و تسلط به اطراف بسیار خوب است اما بزرگی بدنه برای فضاهای تنگ شهری مناسب نیست. هرچند همین ابعاد بزرگ باعث جلب توجه زیادی می شود. در مورد تست رانندگی هم به محض این که این خودرو در اختیار تیم پدال قرار گیرد اطلاعات و تجربه آفرود و ان رود ان را با شما به اشتراک می گذاریم.

طراحی بدنه و نمای بیرونی سانگ یانگ خان
نمای روبرو، چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی رکستون نسل دوم را نشان می‌دهد. در نسخه‌های سفارشی، از لبه‌ی کاپوت جلو تا پایین بدنه، جلوپنجره‌ی بزرگ با خطوط افقی دارد اما این ادوات برای مدل‌های ارزان‌تر، کوچک‌تر است تا ضمن کاهش قیمت، بهبود گذر از شیب‌های تند فراهم کند. طبیعتا برای سانگ یانگ خان آپشنال، ادوات لوکس و براق کروم، چشم‌گیر هستند اما مدل پایه، سپر پلاستیکی و تزئینات ساده دارد.در نمای جانبی، حفاظ پلاستیکی پیرامون گلگیرها و زیر رکاب، به وضوح دیده می‌شود. حجم‌دهی بدنه با خطوط عمیق کشیده شده از چراغ‌ها تا اواسط خودرو شکل گرفته؛ اما یک خط عجیب و بی‌معنی، موازی قاب پنجره‌ روی درهای ورود به کابین اضافه شده است. ابعاد شیشه‌های اتاق نسبت به کل بدنه، چندان بزرگ نیست و این موضوع بر حس سرنشینان داخل خودرو تاثیر منفی دارد. سانگ یانگ خان با رینگ‌ اسپرت آلومینیوم ۲۰ اینچ و تایرهای عاج‌دار ۲۵۵/۵۰ عرضه می‌شود.

الگوبرداری از رکستون در نمای پشت نیز وجود دارد. طرح مثلثی و برجسته‌ی چراغ‌ها، حس عضلانی سانگ یانگ خان را تقویت می‌کند؛ اما مشابه نمای اصلی، سپر سیاه پلاستیکی و ارزان قیمت استفاده شده. طول و عرض قسمت حمل بار، ۱/۳ متر است و همراه کفپوش پلاستیک سخت ارایه می‌شود. ابعاد سانگ یانگ خان مشابه تویوتا هایلوکس موجود در ایران، و بزرگتر از خودروهایی چون جک T8 و فوتون G7 است.

طراحی کابین و نمای داخلی سانگ یانگ خان
داشبورد و چیدمان تجهیزات آن برای وانت سانگ یانگ، به وضوح سبک جدید و مدرن آن را نشان می‌دهد. این ترکیب با وجود سادگی و پرهیز از زرق و برق اضافی، شباهت‌هایی به پیکاپ‌های امریکایی دارد

نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتالی ۱۲/۳ اینچ برای خان ارایه می‌شود. پوشش چرم صندلی ها، فرمان، دسته دنده در دو رنگ مشکی و خاکستری و نورپردازی داخل کابین به همراه فرمان زیبا با دکمه های کنترلی روی آنن، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه باعث می شوند تا در فضایی دلپذیر همانند یک خودروی شاسی بلند احساس راحتی کنید. هرچند دسته دنده بلند و ترمز دستی اهرمی، هنوز به نسل قبل تعلق دارند.از مزیت‌های موجود در کابین سانگ یانگ خان می‌توان به صندلی‌های چرم باکیفیت و بسیار راحت اشاره کرد. طراحی تودری‌های و صندلی عقب هم قابل قبول است. همچنین سیستم صوتی ۶ اسپیکر، پدال استیل، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، فرمان چرم و تهویه مطبوع اتوماتیک در این خودرو وجود دارند.

پیشرانه و تجهیزات فنی سانگ یانگ خان
موتور سری ۲۰۰ e-XGI توربو یادگار مشارکت سالهای دهه ۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی سانگ یانگ با مرسدس است که ۲ لیتر حجم داشته و به همراه توربوشارژ و اینترکولر، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه‌ی دو دیفرانسیل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن، ۲۱۹۰ کیلوگرم وزن خالص دارد و در زمان حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت سانگ یانگ خان، ۱۱.۶ لیتر در صد کیلومتر است و امکان حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم و کشیدن تریلر ۳۲۰۰ کیلوگرمی را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا