اخبار خارجیاسلایدر

سبک‌ترین خودرو بوگاتی !

با اینکه بوگاتی توربیون جدید به قوای محرکه هیبریدی شامل باتری و سه موتور برقی مجهز است اما وزن کمتری نسبت به شیرون دارد.

به گزارش دنده 6 – قیمت توربیون به بیش از ۴ میلیون دلار می‌رسد و تنها با نگاه به ظاهر این هیولا می‌توانید علت آن را بیابید. پشت آمپرهای خودرو شبیه ساعت‌های مکانیکی درجه‌یک دنیاست و بدنه فیبر کربنی نیز زیبایی خاص بوگاتی را به نمایش می‌گذارد. زیر پوست توربیون هم نیروگاهی قرار دارد که از پیشران ۱۶ سیلندر ۸.۳ لیتری تنفس طبیعی به همراه موتورهای برقی و باتری تشکیل شده است. خود پیشرانه درون‌سوز ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد که از خروجی اکثر سوپر اسپرت‌ها بیشتر خواهد بود. قدرت مجموعه برقی هم به ۸۰۰ اسب بخار می‌رسد که آن‌هم بیش از قدرت اکثر خودروهای برقی پرفورمنس است.

با اینکه قدرت هر دو سیستم درون‌سوز و برقی در یک خودرو ترکیب شده‌اند اما توربین هیبریدی سبک‌تر و قوی‌تر از شیرون است. چگونه چنین چیزی ممکن می‌شود؟ امکان گریز از وزن باتری نیست اما خودروهای هیبریدی پرفورمنس این مشکل را از طرق گوناگون حل کرده‌اند. کوروت E-Ray و پورشه ۹۱۱ GTS هیبرید جدید به باتری کوچک اما متراکم از نظر قدرت مجهز هستند که قدرت بالایی را ارائه می‌کند. بوگاتی توربیون هیبریدی نیز همین روش را در پیش گرفته هرچند کمی متفاوت نشان می‌دهد.

باتری ۲۵ کیلووات ساعتی خودرو از نظر ظرفیت نسبتاً بزرگ محسوب می‌شود اما نسبت به ابعاد و ظرفیت خود بسیار قدرتمند است و روش خنک کاری منحصربه‌فردی دارد. باقی بخش‌های خودرو نیز ترفندهای جذابی را بکار گرفته است. اکثر وسایل نقلیه برقی از کانال‌های خنک کاری ویژه برای دور کردن گرما از سلول‌های باتری استفاده می‌کنند اما بوگاتی از خنک کاری مستقیم سلول به عنوان جایگزینی سبک‌تر بهره گرفته است. این سیستم مایع مخصوصی را بدون وجود کانالی ویژه در اطراف باتری به حرکت درمی‌آورد. جزئیات دقیق سیستم یاد شده در دست نیست اما می‌دانیم که با وجود مجموعه باتری‌های کوچک امکان استفاده از آن وجود دارد. چنین سیستمی قبلاً در خودروهایی همچون کاترهام سون برقی کانسپت دیده شده است.

موتورهای برقی هم جزو اصلی این پازل هستند. هنوز مشخص نیست که این نوع موتورها از نوع شار محوری هستند یا شعاعی اما به‌هرحال عملکرد احساس‌برانگیزی دارند. این مجموعه دارای اینورتر است و بوگاتی ادعا می‌کند در هر کیلوگرم تراکم قدرت ۶ کیلوواتی دارند. برای مقایسه باید دانست بسیاری از موتورهای برقی بدون اینورتر نمی‌توانند به این عملکرد دست یابند. ادغام موتور عقب در گیربکس نیز نیاز به دنده کاهشی موتور را از بین برده اما بوگاتی نگفته چگونه این موتور را در گیربکس جای داده است.

پیشرانه ۱۶ سیلندر نیز وزن سیستم هیبریدی را جبران کرده است و به خاطر تنفس طبیعی بودن فاقد چهار توربوی پیشرانه قبلی ویرون و شیرون است. بدون نیاز به توربوها و اینترکولرها، وزن پیشرانه به ۲۵۱ کیلوگرم می‌رسد. بوگاتی می‌گوید وزن پیشرانه قبلی بسته به تریم انتخابی بین ۴۰۰ تا ۴۳۶ کیلوگرم بوده است. از دیگر عوامل کاهش وزن بوگاتی توربیون هیبریدی می‌توان به ساختار شاسی اشاره داشت. مجموعه باتری عضو ساختاری مونوکوک فیبر کربن است و ساب فریم‌های جلو و عقب نیز از آلومینیوم با ضخامت کم ساخته شده و بسیاری از قطعات دیگر هم با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی تولید شده‌اند.ترمزها نیز از نوع سرامیک کربنی هستند که باعث کاهش قابل‌توجه وزن می‌شود. حتی پشت آمپرهای جواهر مانند نیز دارای قطعاتی از جنس تیتانیوم سبک‌وزن هستند. حالا که به این موارد اشاره کردیم به راحتی می‌توان باور کرد توربیون چگونه علیرغم استفاده از قوای محرکه هیبریدی وزن کمتری نسبت به شیرون دارد. کاهش وزن پیشرانه تأثیر زیادی روی این کار داشته و زمانی که این بخش با دیگر ترفندها همراه شود استانداردهای جدیدی در زمینه کاهش وزن برای ابر خودروها ثبت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا