اخبار خارجیاسلایدر

سریع ترین خودروهای رالی تاریخ

در این مقاله جذاب سریع ترین خودروهای رالی دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

به گزارش دنده 6 – در اکثر رقابت‌های موتور اسپرت، خودروهای مسابقه‌ای به سرعت فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند اما شرایط خودروهای رالی در مسابقات رالی جهانی فرق می‌کند. این خودروها به اندازه سایر مدل‌های مسابقه‌ای سریع نیستند و بنابراین درحالی‌که خودروهای فرمول یک در چشم بر هم زدن به سرعت‌های بسیار بالا دست پیدا می‌کنند اما خودروهای رالی شرایط ویژه‌ای دارند. البته این به معنی کند بودن چنین خودروهایی نیست و مدل‌های رالی توانایی رسیدن به سرعت‌های بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارند. البته دلایلی برای سرعت کمتر خودروهای رالی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ماهیت مسابقات رالی خواهد بود. برخلاف رقابت‌های دیگر که در پیست‌های مخصوص برگزار می‌شوند، مسابقات رالی در جاده‌هایی برگزار می‌شوند که پیچ‌های زیادی دارند و خطرات گوناگون همچون درختان و موانع دیگر در انتظار رانندگان هستند. نبود مسیرهای مستقیم طولانی و نیاز مداوم به تغییر مسیر باعث شده خودروهای رالی تمرکز ویژه‌ای روی هندلینگ و شتاب گیری داشته باشند. حرکت خودروهای رالی با سرعتی که شاید برای خودروهای مسابقه‌ای دیگر همانند قدم زدن باشد می‌تواند خطرات زیادی را متوجه راننده و نقشه‌خوان کند. با این تفاسیر ما سریع ترین خودروهای رالی در تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

نام این خودرو از ترکیب پیشرانه ۶ سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک گرفته شده است. مترو ۶R4 در رقابت‌های گروه B شرکت می‌کرد و در دهه ۸۰ میلادی و با کمک تیم فرمول یک ویلیامز توسعه یافت. ام جی در آن زمان با مدل‌های مشهوری همچون آئودی کواترو اسپرت و پژو ۲۰۵ T16 مسابقه می‌داد. از جمله ویژگی‌های مترو ۶R4 می‌توان به صدای تولیدی متمایز اشاره کرد که دلیلش پیشرانه ۶ سیلندر ۲۹۹۷ سی‌سی تنفس طبیعی بوده است. نتیجه تغییرات رخ داده در این خودرو کسب قدرت حدود ۴۰۰ اسب بخار، صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت بوده است.

هیوندای i20 N رالی ۱
سرعت: ۱۹۹ کیلومتر در ساعت

پس از موفقیت هیوندای i20 کوپه WRC، کره‌ای‌ها مدل i20 N رالی ۱ را راهی کلاس رالی ۱ مسابقات کرده‌اند. این خودرو نسبت به نسخه قبلی قدرت و گشتاور بیشتری دارد و قطعات آیرودینامیک جدید به خنک ماندن پیشرانه و تولید داون فورس بیشتر کمک می‌کنند. همانند دیگر خودروهای رالی ۱، محصول هیوندای از پیشرانه‌ای هیبریدی استفاده می‌کند که از پیشرانه درون‌سوز ۳۸۰ اسب بخاری و موتور برقی ۱۳۴ اسبی تشکیل شده است. این خودرو می‌تواند به سرعت ۱۹۹ کیلومتر در ساعت دست یابد.

رنو ۵ توربو
سرعت: ۱۹۹ کیلومتر در ساعت

رنو ۵ توربو که با نام R5 توربو هم شناخته شده خودروی رالی دهه ۸۰ میلادی است که قبل از شروع گروه B مسابقات به رقابت می‌پرداخت. پس از موفقیت لانچیا در اواخر دهه ۷۰ میلادی مشخص شد خودروهای رالی نیازمند روش جدیدی برای رقابت بهتر است. این فرمول شامل وزن سبک به همراه نصب پیشرانه در میانه بدنه بود تا توزیع وزن بهتری وجود داشته باشد. رنو ۵ توربو در اولین مسابقه خود در سال ۱۹۸۱ به پیروزی دست یافت و همچنان نشان داد خودرویی سریع و مطمئن است. پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی رنو در ابتدا تنها ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نهایت خروجی آن به ۳۵۰ اسب بخار رسید.

تویوتا GR یاریس رالی ۱
سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت

این خودرو بر پایه GR یاریس استاندارد شکل گرفته و از پیشرانه ۴ سیلندر توربوی هیبریدی با قدرت فراتر از ۵۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. از زمان تصویب قوانین جدید کلاس رالی ۱، محصول تویوتا حرف اول را زده و در مسابقات زیادی به پیروزی دست یافته است. حداکثر سرعت GR یاریس رالی ۱ به ۲۰۱ کیلومتر در ساعت می‌رسد که آن را بالاتر از محصول هیوندای قرار می‌دهد. البته سرعت نهایی خودرو در هر مسابقه بسته به نسبت دنده‌ها تغییر خواهد کرد.

پژو ۲۰۵ T16
سرعت: ۲۱۲ کیلومتر در ساعت

از میان تمامی خودروهایی که در کلاس گروه B دهه ۸۰ حضور داشته‌اند، بی‌شک پژو ۲۰۵ T16 مشهورترین آن‌هاست. از هر فردی که بخواهید خودروی کلاس B آن دوران را تصور کند احتمالاً همین پژو را به یاد خواهد آورد. ۲۰۵ T16 ثابت کرد یک خودروی رالی خوب غیرقابل توقف است. این خودرو موفقیت‌های زیادی به دست آورد و علیرغم نام مشترک با ۲۰۵ تولیدی، زیر پوست آن تفاوت‌های زیادی وجود داشت. این مدل از پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۳۴۷ اسب بخاری استفاده کرده و سقف سرعت ۲۱۲ کیلومتر در ساعت دارد.

سیتروئن BX 4TC
سرعت: ۲۱۵ کیلومتر در ساعت

نماینده سیتروئن در رالی گروه B خودروی BX 4TC بوده هرچند از مشکلات فنی گوناگون رنج برده است. از جمله مشکلات سیتروئن می‌توان به وزن بالا، توزیع وزن نامطلوب و ارتفاع سواری و سیستم تعلیق نامناسب اشاره کرد. دلیل این مشکلات را می‌توان در زمان محدود توسعه و بودجه محدود نسبت به رقبا جست‌وجو کرد. البته با وجود پیشرانه ۴ سیلندر توربو و سیستم چهار چرخ محرک، BX 4TC سقف سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت داشته است.

فورد اسکورت RS کازورث
سرعت: ۲۱۹ کیلومتر در ساعت

خودروی فورد در سال ۱۹۹۳ وارد رقابت‌های گروه A شد. پیشرانه ۲ لیتری توربوی اسکورت RS کازورث ۲۲۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا این خودرو صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت کمتر از ۳ ثانیه داشته است. همچنین بسته به تنظیمات گیربکس در هر مسابقه، حداکثر سرعت خودرو به ۲۱۹ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسیده است.

لانچیا رالی ۰۳۷
سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت

همانند بسیاری از سریع ترین خودروهای رالی در تاریخ، لانچیا رالی ۰۳۷ برای حضور در گروه B طراحی شد. این خودرو چندین رکورد در رالی ثبت کرد که یکی از دلایل آن را می‌توان پیشرانه ۲ لیتری سوپرشارژرداری دانست که بیش از ۲۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. لانچیا رالی ۰۳۷ حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعتی داشته و در کمتر از ۷ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

آئودی کواترو
سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت

اکثر خودروهای گروه B سریع، چابک و قدرتمند بوده‌اند. آئودی کواترو نمونه ارتقا یافته از نسخه جاده‌ای بود که پیروزی‌های زیادی را به دست آورد. پیشرانه ۲.۱ لیتری توربوی آئودی ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کرده و ثبت دستیابی به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت شده است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۱ یکی از نسخه‌های کواترو در حراجی با قیمت فراتر از ۲.۳ میلیون دلار فروخته شد تا آن را به گران‌ترین خودروی رالی تاریخ بدل کند.

فورد RS200
سرعت: ۲۲۳ کیلومتر در ساعت

RS200 جزو شاخص‌ترین خودروهای رالی تاریخ است. با وجود سیستم چهار چرخ محرکی که می‌تواند گشتاور را بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع کند، این خودرو علیرغم مشکلات فنی خود توانست امیدوار کننده ظاهر شود. البته راندن RS200 نیز بسیار سخت بود و چندین تصادف سنگین با آن دیده شد. همین تصادفات منجر به تلفات باعث شد حضور RS200 در رقابت‌ها ممنوع شود. این خودرو از پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو استفاده کرده و ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد.

مزدا RX-7 گروه B
سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت

اگرچه رقابت‌های گروه B در سلطه برندهایی همچون پژو، لانچیا، فورد و آئودی بود اما برخی برندها از جمله مزدا تلاش داشتند خودی نشان دهند. ژاپنی‌ها با RX-7 در مسابقات حضور یافتند، خودرویی که از پیشرانه روتاری استفاده می‌کرد و فاقد سیستم توربو بود. جدای از پیشرانه، طراحی دیفرانسیل عقب نیز حرفی در برابر رقبای چهار چرخ محرک نداشت. با اینکه RX-7 به موفقیت چندانی نرسید اما به خاطر قدرت ۳۰۰ اسب بخاری، سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعتی و طراحی زیبای خود جلب‌توجه کرد.

لانچیا دلتا S4
سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت

دلتا S4 جزو موفق‌ترین خودروهای تاریخ رالی است و تنها زمانی از رقابت‌ها کنار رفت که گروه B به خاطر تصادف منجر به فوت یکی از رانندگان و کمک‌راننده او به‌طورکلی لغو شد. تا قبل از آن، خودروی لانچیا جزو سریع ترین ها بوده و پیشرانه ۱.۸ لیتری آن ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کرده است. لانچیا همچنین وزن خودرو را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد که همین امر سؤالاتی درباره ایمنی S4 به وجود آورد. این خودرو به خاطر سواری دشوار و تلاش زیاد رانندگان مشهور شده و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت زیر ۶ ثانیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا