اخبار خارجیاسلایدشوکلاسیک

سوپراسپرت‌های جذاب و ناشناخته‌ای که شایسته توجه بیشتری بودند

در این مطلب با سوپراسپرت‌های جذابی آشنا خواهیم شد که توسط شرکت‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده‌ای ساخته شدند و چندان موردتوجه قرار نگرفتند.

به گزارش دنده 6 – شرکت‌هایی مثل فراری، لامبورگینی و مک‌لارن وقتی سوپراسپرتی معرفی می‌کنند، در کانون توجهات قرار می‌گیرد و تا مدت‌ها در مورد آن‌ها صحبت می‌شود اما دراین‌بین، شرکت‌های کوچک زیادی هم اقدام به ساخت سوپراسپرت‌های جذابی کرده‌اند که شاید خیلی‌ها حتی نام آن‌ها را هم نشنیده باشند. این سوپراسپرت‌ها که پرفورمنس فوق‌العاده‌ای دارند، شایستهٔ توجه بیشتری بودند و به همین دلیل در ادامه قصد داریم با ۱۰ نمونه از جذاب‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

نوبل M600

M600 ساخت بریتانیا ممکن است به‌اندازهٔ مک‌لارن ۷۲۰S خیره‌کننده و یا به‌اندازهٔ لامبورگینی هوراکان تهاجمی به نظر نرسد اما سوپراسپرتی با پرفورمنس قابل‌توجه و درگیری فوق‌العادهٔ راننده است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که در اصل توسط یاماها برای ولوو طراحی شده بود. M600 می‌تواند ظرف حدود سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. نوبل بیشتر به درگیری راننده اهمیت می‌دهد تا سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیچیده و به همین دلیل در M600 حداقل سیستم‌های الکترونیکی کمکی را می‌بینیم درحالی‌که یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم ارتباط بین راننده و ماشین را تقویت می‌کند.

زنوو ST1

شاید این خودرو به‌اندازهٔ فراری‌ها و بوگاتی‌ها مشهور نباشد اما عشق ماشین‌ها مطمئناً این هایپرکار دانمارکی را می‌شناسند. در سینهٔ ST1 یک پیشرانهٔ ۶.۸ لیتری V8 قرار گرفته که بر اساس موتور LS7 جنرال موتورز ساخته شده و به لطف استفاده از سوپرشارژر و توربوشارژر، ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این هایپرکار دانمارکی ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت را دارد. دنیا به خاطر نشناختن ST1 مقصر نیست زیرا دانمارکی‌ها تعداد بسیار کمی از آن ساختند.

مازانتی ایوانترا

این سوپراسپرت ساخت کشور فراری و لامبورگینی است. ایوانترا با طیف گستردهٔ آپشن‌های شخصی‌سازی از متریال داخلی گرفته تا رنگ‌ها و تزئینات بیرونی، مطابق با سلیقه و سفارش دقیق خریدار ساخته می‌شود و درنتیجه هیچ دو ایوانترایی دقیقاً باهم یکسان نیستند. ایوانترا از سال ۲۰۱۳ در چندین نسخه با پیشرانه‌های V8 مختلف ساخته شد که همگی از جنرال موتورز گرفته شدند. آخرین نسخه که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LT2 مجهز است که ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نسخه ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

ترامونتانا XTR

XTR یک سوپرکار چرخ باز اسپانیایی است که طراحی آن از هوانوردی الهام گرفته و به پیشرانهٔ V12 توئین توربو با ۹۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است. صندلی‌های این خودرو مثل جنگنده‌ها پشت‌هم قرار گرفته‌اند و برای ورود به کابین باید یک کاناپی را به سمت بالا باز کرد. ترامونتانا همچنین در این سوپرکار از طرح چرخ باز یا بدون گلگیر استفاده کرده تا XTR شبیه خودروهای فرمول یک به نظر برسد. علاوه بر این، همان‌طور که در موتوراسپرت و هوانوردی می‌بینیم، XTR کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است.

ونسر سارت

سارت یک سوپراسپرت هلندی است که با وجود برخورداری از ترکیبی از مهندسی و پرفورمنس، مورد استقبال قرار نگرفت. به لطف بدنهٔ فیبر کربنی، شاسی مونوکوک آلومینیومی و پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور، سارت می‌تواند ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. انتقال نیروی پیشرانه در این سوپرکار هلندی هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد.

اسپایکر C8 پرلیاتور

C8 پرلیاتور با توجه به برخورداری از ترکیبی چشمگیر از طراحی منحصربه‌فرد، کابین لوکس و پرفورمنس استثنایی، سوپراسپرتی است که بسیار دست‌کم گرفته شد. این خودرو به‌دقت ویژگی‌های طراحی مدرن را با عناصر خودروهای اسپرت کلاسیک ترکیب کرده است. همچنین در طراحی این سوپرکار هلندی با چراغ‌های عقب مشابه خروجی موتورهای جت، دریچه‌های تهویهٔ توربین مانند و لوگوی ملخ هواپیما، از دنیای هوانوردی هم الهام گرفته شده است. پرلیاتور به یک پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آئودی با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فلینو CB7

یک شرکت نوپا و کوچک کانادایی بنام فلینو در نمایشگاه خودروی مونترآل ۲۰۱۴ از سوپراسپرتی بنام CB7 پرده‌برداری کرد. این خودرو با پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز در سه سطح قدرت مختلف از ۴۳۰ تا ۶۱۰ اسب بخار راهی بازار شد و بعداً نسخهٔ قوی‌تری از آن با نام CB7R با پیشرانه‌های ۶.۲ لیتری و ۷ لیتری و حداکثر ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۵ نیوتن متر گشتاور معرفی شد. این نسخه با موتور ۷ لیتری ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت دست میابد. قیمت سوپرکار فلینو از ۳۰۰ هزار دلار شروع می‌شود.

جینتا آکولا

جینتا یک شرکت بریتانیایی است که در سال ۱۹۵۸ تأسیس شد و در زمینهٔ ساخت خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای فعالیت می‌کند. این شرکت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ جدیدترین محصول خود را با نام آکولا معرفی کرد. این سوپراسپرت از یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 تنفس طبیعی جمع‌وجور با زاویهٔ ۹۰ درجه استفاده می‌کند که توسط خود جینتا طراحی شده و ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. محل قرارگیری این موتور هم بسیار جالب است زیرا در وسط خودرو ولی نه از سمت عقب بلکه از سمت جلو نصب شده و موتور دقیقاً بین راننده و سرنشین قرار دارد. آکولا تنها ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

بریستول فایتر

شرکت بریتانیایی بریستول خودروهای خود را بر اساس شاسی و پیشرانهٔ ب‌ام‌و می‌ساخت اما فایتر متفاوت بود و زیر کاپوت کشیدهٔ خود نیروگاه عظیم V10 دوج وایپر را داشت. ترکیب این موتور قدرتمند با یک خودروی اسپرت سبک بریتانیایی، فایتر را به مدلی بسیار خاص تبدیل کرده بود. متأسفانه بریستول توانست تنها ۲۰ شاسی فایتر بسازد که فقط ۱۳ دستگاه آن تکمیل شد. پیشرانهٔ ۸ لیتری وایپر در نسخهٔ اولیهٔ این خودرو ۵۲۵ اسب بخار قدرت داشت که این رقم در فایتر S به ۶۳۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. فایتر در زمان تولید حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت داشت که دو برابر وایپر بود.

موسلر MT900

MT900 از تمام ویژگی‌های یک سوپراسپرت جذاب برخوردار بود. این خودرو با استفاده از پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 کوروت Z06 با ۶۰۰ اسب بخار قدرت که پشت صندلی‌ها نصب شده و گیربکس پورشه ۹۱۱ GT2، ترکیبی از بهترین‌ها را جمع کرده بود. علاوه بر این، بدنهٔ فیبر کربنی موسلر در پیست مسابقه توسعه داده شده بود و از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل فنرهای تیتانیومی و رینگ‌های منیزیومی بهره می‌برد. به همین دلیل، MT900 بسیار سریع بود و در سال ۲۰۰۶ در آزمایش واقعی ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا