اخبار خارجیاسلایدر

سیستم خودران تسلا با یک ویژگی جدید به‌روز شد

این ویژگی سال‌ها با برچسب «به‌زودی» در وبگاه تسلا نشانه‌گذاری شده بود.

به گزارش دنده 6 – دستیار رانندگی تمام‌خودکار تسلا موسوم به FSD که هنوز در فاز بتا و غیررسمی قرار دارد به یک ویژگی تازه به نام «فرمان‌پذیری خودکار در خیابان‌های شهر» مجهز شده است. FSD بتا قبلاً از فناوری‌هایی چون خوانش تابلوها و چراغ‌های ترافیکی استفاده می‌کرد و حالا به‌لطف ورود فناوری یادشده، به تکامل و هدف نهایی خود نزدیک‌تر شده است.

این درحالی است که پیش از آن، بیانیه برای مدت‌ها بدون تغییر باقی مانده بود و ویژگی فرمان‌پذیری در خیابان‌های شهر نیز برای سال‌ها به برچسب «به‌زودی» مزین شده بود. تسلا پس انجام چند تغییر در قیمت‌گذاری‌هایش در بخش فروش خودرو و ویژگی‌های جانبی موفق شد تا از این ویژگی جدید رونمایی کند. هفته گذشته، قیمت خرید FSD بتا در ایالات‌متحده تا ۳ هزار دلار کاهش یافت (از ۱۵ هزار دلار به ۱۲ هزار دلار رسید). مدل‌های S و X هم تا حد قابل‌توجهی تخفیف خوردند و دیگر خبری از نسخه‌های «رنج استاندارد» نیست.

به گفته وبگاه تسلا، ویژگی فرمان‌پذیری FSD تنها برای مالکان محصولات این شرکت در کشورهای آمریکایی شمالی به‌جز مکزیک در دسترس است؛ در مکزیک حتی ویژگی خوانش چراغ‌های راهنمایی نیز در دسترس خریداران قرار نمی‌گیرد. فرمان‌پذیری FSD هنوز برای مشتریان اروپایی این برند با برچسب به‌زودی نمایش داده می‌شود.

سیستم خودران تسلا در چند سطح مختلف در دسترس خریداران قرار می‌گیرد که به شرح زیر هستند:

  • اتوپایلوت پایه که به‌صورت پایه در تمام خودروهای جدید ارائه می‌شود و شامل کروز کنترل ترافیکی، سیستم قرار دادن خودرو میان خط‌ها و فناوری موسوم به فرمان‌پذیری خودکار می‌شود.
  • اتوپایلوت توسعه‌یافته که در ایالات‌متحده به‌عنوان یک آپشن ۶ هزار دلاری عرضه شده و شامل اتوپایلوت پایه، رهیاب اتوپایلوت، جابه‌جایی خودکار بین خطوط، پارک خودکار، فراخوان خودرو و فراخوان هوشمند می‌شود.
  • ویژگی تماماً خودران شامل اتوپایلوت توسعه‌یافته، فرمان‌پذیری خودکار در خیابان‌های شهر و خوانش تابلوهای ترافیکی و چراغ‌های راهنمایی می‌شود. این آپشن تنها در کانادا و ایالات‌متحده در دسترس است و ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
  • تمام مدل‌های جدید تسلا شامل ویژگی‌های ایمنی چون ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، پایش نقاط کور، ممانعت از خروج از میان خطوط و… می‌شوند.

تسلا در یک بیانیه جداگانه اعلام کرد که این ویژگی‌ها خودروهایش را خودران نمی‌کنند:

اتوپایلوت، اتوپایلوت توسعه‌یافته و ویژگی‌های رانندگی تماماً خودکار برای استفاده توسط یک راننده هشیار طراحی شده‌اند؛ کسی که دست‌هایش را روی فرمان گذاشته و آماده است تا در هر لحظه‌ای کنترل خودرو را به دست گیرد. این ویژگی‌ها با گذر زمان بهبود می‌یابند اما وضعیت کنونی‌شان باعث نمی‌شود که خودرو تماماً خودران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا