اخبار خارجیاسلایدر

شاسی‌بلند برقی ولوو EX90 مدل 2025

ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵ از توان پیمایش و سرعت شارژ خوبی برخوردار است اما برخی مشکلات آن باید رفع شوند.

به گزارش دنده 6 – EX90 اولین شاسی‌بلند برقی ولوو بر پایه پلتفرمی اختصاصی محسوب می‌شود و رقبای سه ردیفه انگشت‌شماری در بازار آمریکا دارد. از جمله رقبای واقعی این خودرو می‌توان به کیا EV9، ریویان R1S و تسلا مدل X اشاره کرد که همگی شعاع حرکتی مناسب، شارژ سریع و ویژگی‌های نرم‌افزاری مطلوبی را ارائه کرده‌اند؛ اما همین موضوع را نمی‌توان درباره EX90 گفت. ولوو قول‌های برجسته‌ای درباره سیستم‌های کمک‌راننده و رفاهی و دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری این خودرو داده اما هیچ‌یک از آن‌ها در زمان نگارش این مقاله کار نمی‌کنند. همچنین باید به خطاهایی اشاره کرد که در زمان تست خودرو دیده می‌شدند. بی‌شک تمامی این مشکلات باید حل شوند اما زمان آن معلوم نیست.

حداقل روی کاغذ با خودرویی احساس‌برانگیز از نظر شاسی و قوای محرکه طرف هستیم. علیرغم بهره‌گیری از ساختار ۴۰۰ ولتی، ولوو ادعا دارد باتری ۱۱۱ کیلووات ساعتی EX90 مدل ۲۰۲۵ می‌تواند با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلووات شارژ شود که سریع‌تر از کیا EV9 با معماری ۸۰۰ ولتی است و حتی سریع‌تر از ریویان به نظر می‌رسد. یکی از دلایل اصلی دستیابی به شعاع حرکتی فراتر از ۴۸۰ کیلومتر در شاسی‌بلند ولوو را می‌توان اینورتر جلو با کاربید سیلیکون دانست که هنوز در اکثر رقبا وجود ندارد.

ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵ قدرت ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور ۷۲۹ نیوتون متری خود را راهی تمامی چرخ‌ها می‌کند. با خرید پکیج توئین موتور پرفورمنس ۵ هزار دلاری می‌توان به قدرت ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور ۹۱۰ نیوتون متری دست یافت اما باید دانست این فقط یک تغییر نرم‌افزاری است و حتی اگر نسخه ۴۰۲ اسبی را هم خریداری کنید امکان دستیابی به قدرت یاد شده از نظر سخت‌افزاری وجود خواهد داشت. همانند دیگر خودروهای برقی، EX90 در خط مستقیم سریع است اما سواری هیجان‌انگیزی ندارد. فرمان به طرز باورنکردنی‌ای کرخت و بی‌حس است و حتی در سرعت‌های بالاتر نیز به ندرت می‌توان ارتباطی بین چرخ‌های جلو و فرمان پیدا کرد. در پیچ‌های تند نیز می‌توانید صدای لاستیک‌ها برای یافتن چسبندگی را شنید.

پرفورمنس EX90 و کابین عالی آن هماهنگی زیادی با سکوت داخل خودرو دارند. اکثر شیشه‌ها برای سکوت بیشتر دارای چندین لایه هستند و ضریب درگ ۰.۲۹ نیز به این موضوع کمک می‌کند. صندلی‌های سرد و گرم شونده به همراه سیستم صوتی با ۲۵ بلندگو نیز به بهبود این حس کمک می‌کنند. نسخه پیش‌تولیدی EX90 که ما تست کردیم از گوشی هوشمند به عنوان کلید استفاده می‌کند هرچند دردسرهای ارتباطی باعث می‌شد ورود به خودرو سخت باشد. به همین خاطر چندین بار تلاش می‌کردیم تا خودرو را روشن کرده و برانیم. شاید بدترین خطای خودرو را بتوان لیداری دانست که روی سقف قرار دارد و فعلاً هیچ کاری نمی‌کند. این سیستم توسط یکی از پیشتازان بازار یعنی لومینار تولید شده و می‌تواند کوهی از داده‌ها را جمع‌آوری کند.

اما فعلاً این سیستم کار نمی‌کند و حتی یک نازل شوینده هوشمندانه نیز در انتهای برف‌پاک‌کن برای تمیز کردن سنسور لیدار وجود دارد اما فعلاً خود سنسور کار نمی‌کند! البته ما به ولوو اطمینان داریم چراکه بسیاری از خودروسازان و حتی برندهای ناشناخته با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و در نهایت مشکلات را برطرف نموده‌اند. البته این موضوع که لطفاً خودروی ۸۰ هزار دلاری با مشکلات نرم‌افزاری را بخرید باعث خواهد شد EX90 دوران سختی را در بازار تجربه کند.

نکته دیگر به کمبود دکمه‌های فیزیکی در کابین مربوط می‌شود. ما دشمن مینیمالیسم نیستیم اما صرف‌نظر از عقیده شخصی، ولوو EX90 مدل ۲۰۲۵ در این کار زیاده‌روی کرده است. ولی جدای از تمامی این مشکلات عمدتاً نرم‌افزاری، ولوو خودرویی برقی با توان پیمایش و سرعت شارژ خوب را تولید کرده است؛ اما ما مطمئن نیستیم که EX90 در مجموع خودروی خوبی است یا خیر. EX90 حس یک خودروی کامل را منتقل نمی‌کند و این رقبا هستند که کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. تا زمانی که ولوو مشکلات EX90 را حل کند راه درازی در پیش است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا