اخبار خارجیاسلایدر

شراکت هوندا، میتسوبیشی و نیسان

شرکت هوندا برای بازگشت سودآوری به نیسان و میتسوبیشی کمک خواهد کرد. این سه خودروساز ژاپنی برای توسعه خودروهای برقی و نرم‌افزار‌ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش دنده 6 –  چندی پیش شایعاتی مبنی‌بر همکاری سه برند ژاپنی به‌نام در خبرگزاری‌های جهان منتشر شد تا اینکه مجموعه مشترک هوندا-نیسان امروز به‌طور رسمی اعلام کرد که خودروسازی میتسوبیشی را هم به‌عنوان عضو سوم به گروه خود اضافه خواهد کرد. این سه شرکت یک پیش‌نویس رسمی را امضا کرده‌اند تا بهترین راه برای کار روی خودروهای برقی و نرم‌افزار آن‌ها را موردبحث قرار دهند. مدیرعامل و سخنگوی شرکت میتسوبیشی، «تاکائو کاتو»، درباره این رویداد مهم می‌گوید:

مذاکرات نیسان و هوندا برای یک همکاری محتمل، پیشرفت کرده است و ما هم تصمیم گرفته‌ایم که در این قالب همکاری کنیم. در صنعت خودروی امروز، همکاری با شرکا امری حیاتی به شمار می‌رود که به‌خاطر اختراعات و پیشرفت‌های فناوری مانند برقی‌سازی و هوش‌مصنوعی با سرعت زیادی تغییر می‌کند. ما باور داریم که با همکاری سه‌جانبه توانایی کشف احتمالات تازه در زمینه‌های مختلف را داریم.شرکت‌های نیسان و هوندا در خبرهای مرتبط با این رویداد، کنفرانس‌های مطبوعاتی مجزایی را برگزار و در آن اعلام کرده‌اند که برای ساخت خودروهای متکی‌به نرم‌افزار (SDV) با هم همکاری خواهند کرد. دو شرکت یادشده برای بهبود و توسعه فناوری خودران، ارتباطات و هوش‌مصنوعی سرمایه‌ای مشترک را تدارک خواهند دید و سپس کار خود را به توسعه باتری‌های تازه و محورهای الکترونیکی توسعه خواهند داد.

نکته جالب‌تر آن است که هر دو شرکت نیسان و هوندا توافق کرده‌اند که برای تکمیل سبد خرید خود به فکر اشتراک‌گذاری مدل‌های مختلف هم هستند؛ پروژه‌ای که می‌تواند شامل خودروهای برقی و بنزینی این دو مجموعه شود و احتمالا روی تولید نیسان سیلویا در آینده تاثیرگذار خواهند بود. از آنجا که برند میتسوبیشی هنوز تنها پیش‌نویس را امضا کرده کمی زود است که درباره همراهی آن در برنامه نیسان-هوندا با نام «متمم مشترک خودرو» اظهار نظر کرد. البته که سهم ۳۴ درصدی نیسان در برند میتوسوبیشی تاثیر مستقیم روی فرایند مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت.

با توجه به این مهم که سرعت تولید خودروهای برقی در کشور هم‌جوار ژاپن، چین، با نرخ زیادی در حال افزایش است، سه شرکت نیسان، هوندا و میتسوبیشی تصمیم گرفته‌اند به‌جای طی کردن راهی جداگانه، گران‌قیمت و طاقت‌فرسا، با یکدیگر همکاری کنند تا سرعت رشد خود را افزایش دهند. از آنجا که قیمت خودروهای تولیدشده در چین کمتر از مدل‌های گوناگون این سه برند مطرح است، رقابت آن‌ها تنگاتنگ خواهد بود.

هر چند برنامه آینده تا حد قابل‌توجهی اعلام شده است اما هنوز خبری از نام مدلی خاص به میان نیامده است پس نمی‌توان روی تولید مدل‌های به‌خصوص جدید حساب باز کرد یا منتظر یک کوپه مانند تویوتا ۸۶/ سوبارو BRZ ماند. حقیقت این است که تولید مدل‌های پرفروش‌تر می‌تواند برای این برندها به‌صرفه‌تر تمام شود و این این حیث ممکن است تمرکز خود را روی این کار قرار دهند.

چند ماه پیش برندهای مزدا، تویوتا و سوبارو در یک کنفرانس رسمی اعلام کردند که هنوز به پیشرانه‌های درون‌سوز متعهد هستند و برخلاف برخی شرکت‌های هم‌رده دیگر، تلاش می‌کنند تا این موتور محبوب را زنده نگه دارند. برنامه سه شرکت یادشده حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز با استفاده از هیبریداسیون و سوخت‌های پاک است. درحالی‌که برند تویوتا روی فناوری هیدروژن و موتورهای ۴ سیلندر کار می‌کند، مزدا روی توسعه پیشرانه چرخشی خود تمرکز کرده و سوبارو هم برای پاک‌تر کردن موتور باکسر خود تلاش می‌کند. نظر شما درباره این همکاری ‌ژاپنی چیست؟ آیا برندهای شرقی سرانجام درحال صف‎آرایی دربرابر همسایگان و رقبای غربی هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا