اخبار خارجی

ضرر بیش از یک میلیارد دلاری خودروهای برقی فورد

فورد در سه‌ماههٔ اول سال جاری روی فروش هر دستگاه خودروی الکتریکی بیش از ۱۳۰ هزار دلار ضرر داده که دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش دنده 6 –  فورد نتایج مالی خود در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده که عملکرد متفاوتی را برای سه بخش مختلف این شرکت نشان می‌دهد. درحالی‌که بخش‌های «فورد پرو» و «فورد بلو» سود زیادی به دست آورده‌اند، بخش الکتریکی (فورد مدل e) با ضرر ۱.۳ میلیارد دلاری در سه ماه اول امسال، همچنان یک سیاهچالهٔ مالی محسوب می‌شود. این ضرر تقریباً دو برابر چیزی است که فورد در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. فورد دلیل این ضرر سنگین را کاهش بازار خودروهای الکتریکی و همین‌طور فشار سنگین برای کاهش قیمت این خودروها عنوان کرده است.

فورد برای حفظ توانایی رقابت و جذب خریداران به خودروهای الکتریکی خود، مجبور شد قیمت موستانگ Mach-e و F150 لایتنینگ را هزاران دلار کاهش دهد. درنتیجه، این شرکت روی فروش هر خودروی برقی در سه‌ماههٔ نخست امسال بیش از ۱۳۰ هزار دلار ضرر داده است. به همین دلیل، درحالی‌که طی این سه ماه فروش بخش الکتریکی فورد ۲۰ درصد کاهش یافته، درآمد این بخش با کاهشی ۸۴ درصدی به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. ازاین‌رو، فورد زیانی بین ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلاری را برای بخش الکتریکی خود پیش‌بینی کرده است.

فروش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان کاهش پیدا کرده و به همین دلیل، چندین خودروساز مثل مرسدس بنز، جنرال موتورز و جگوار-لندروور در برنامه‌های الکتریکی خود تجدیدنظر کرده‌اند. از سوی دیگر، فروش خودروهای هیبریدی همچنان بالا است و گزینه‌های سازگار با محیط زیستی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که قیمت بالایی ندارند. این موضوع را می‌توان در فروش بالای خودروهای هیبریدی فورد که ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده دید. پیش‌بینی می‌شود فروش این خودروهای فورد در کل سال ۲۰۲۴ تا ۴۰ درصد رشد داشته باشد. همچنین ماوریک هم پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی بازار آمریکا در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۴ بوده است.

با توجه به این شرایط، ممکن است چند سال طول بکشد تا بخش فورد مدل e به سوددهی برسد. هرچند این شرکت سرمایه‌گذاری‌های خود روی خودروهای الکتریکی را کاهش داده اما فورد اوایل سال جاری اعلام کرد که روی یک پلت‌فرم الکتریکی ارزان‌قیمت کار می‌کند. از این پلت‌فرم به‌منظور ساخت رقیبی برای تسلا و خودروهای الکتریکی چینی استفاده خواهد شد. از سوی دیگر، بخش فورد پرو پرسودترین بخش این شرکت بوده و در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۴ سود ۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. درآمد این بخش با ۳۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. فروش این بخش نیز به ۴۰۹ هزار دستگاه رسیده است که افزایش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد بخش فورد بلو اما در سه‌ماههٔ اول سال کاهش پیدا کرده که البته به گفتهٔ فورد، دلیل این موضوع افزایش تولید و همین‌طور آغاز ساخت نسخهٔ جدید پیکاپ F150 بوده است. بااین‌وجود، فورد بلو با سودی در حدود ۹۰۰ میلیون دلار، همچنان برای این شرکت سودآور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا