اخباراخبار داخلی

عملکرد دستوری شکست می‌خورد

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هر گونه عملکرد دستوری در زنجیره تامین خودروسازان از مواد اولیه گرفته تا توزیع و فروش، محکوم به شکست است. فرهاد احتشام‌زاد افزود: فشار بر قطعه‌سازان، شرکت‌های لجستیک، توزیع و فروش در هر بخش، فساد به‌دنبال دارد و هر چقدر این بخش‌ها ضعیف‌تر باشند، توانایی پرداخت مالیات کمتری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: اگر برنامه‌های پیش‌فروش خودروسازان فاقد پشتوانه و پیش‌بینی‌های لازم باشد و خودروسازان بخواهند فقط از انحصار موجود در بازار استفاده کنند، با مشکل مواجه خواهند شد. اظهارات وی در شرایطی است که از آغاز امسال تاکنون، شرکتسایپا ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو و شرکت ایران خودرو در دو برنامه اخیر خود ۷۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو پیش‌فروش کرده‌اند. رئیس سابق انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اظهار کرد: واردات و صادرات، دو بال تجارت هستند و نمی‌توان درهای کشور را به روی واردات کالا بست؛ سهم خودروهای وارداتی از بازار هیچ گاه بیشتر از ۴ تا ۵ درصد نبوده، بنابراین می‌تواند بهترین الگو برای تولیدکنندگان داخلی خودرو باشد. احتشام‌زاد با تاکید بر لزوم خصوصی‌سازی در صنعت خودرو گفت: به‌دلیل تصدی‌گری دولت و دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور خودروسازان بزرگ که کرسی‌های ریاستی، مدیریتی و هیات مدیره آنها را در اختیار دارد، اجازه تصمیم‌گیری آزادانه و عمل در فضای رقابتی به شرکت‌های خودروساز داده نمی‌شود. وی تاکید کرد: تا زمانی که دو خودروساز بزرگ کشور خصوصی نشوند، نمی‌توان انتظار وقوع معجزه را در این بخش داشت.

وی درخصوص ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نیز گفت: در داستان واردات خودرو، هم وزارت صنعت تصمیم‌های نادرستی گرفت و هم برخی واردکنندگان تخلف کردند و در نتیجه، این داستان ضرر مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشت و واردکنندگان واقعی خودرو نیز سردرگم شدند. رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر از کسانی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه واردات خودرو مشغول فعالیت بودند، تحت‌تاثیر این تصمیم‌ها قرار گرفته است. وی گفت: از آنجا که وظیفه اسقاط خودروها نیز برعهده واردکنندگان بود، با متوقف شدن واردات، در عمل خروج خودروهای فرسوده نیز متوقف شد؛ زیرا واردکنندگان با اسقاط خودروها مجوز و تخفیف‌هایی برای فعالیت خود دریافت می‌کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا