اخبار خارجیاسلایدر

فرمول یک استرالیا 2024

در یکی از عجیب‌ترین رقابت‌های جایزه بزرگ سال‌های اخیر، دو قهرمان پیشین فرمول یک مجبور به ترک مسابقه شدند.

 

به گزارش دنده 6 – کشور استرالیا یکی از باسابقه‌ترین میزبانان فرمول یک دنیا است. این ناحیه با شهرهای مختلف، از ۱۹۲۸ تا امروز ۸۷ رقابت جایزه بزرگ برگزار کرده است. طی سال‌های اخیر، آلبرت پارک ملبورن میزبان فرمول یک بوده و حالا جای‌گزین پیست آدلاید محسوب می‌شود.

جایزه بزرگ استرالیا در مسیری به طول ۵/۳ کیلومتر، ۵۸ دور با مجموع ۳۰۶ کیلومتر دارد و  ۱۲۵ هزار نفر تماشاچی را جای می‌دهد. پیست آلبرت پارک ملبورن، ۶۵ سال پیش تاسیس شده و بازسازی‌های متعدد داشته است. رانندگان فراری بیشترین تعداد پیروزی در این مکان را دارند و چارلز لکلرک، رکورددار سریع‌ترین زمان است.

در مسابقه‌ی ۲۰۲۴، مکس ورستپن توانست بهترین زمان‌گیری را داشته باشد و رقابت اصلی را از خط یک شروع کند. کارلوس ساینز راننده‌ی فراری در دور دوم، سبقت گرفت و تا پایان مسابقه جلودار باقی ماند. مکس ورستپن با نقص فنی و بدون برخورد دیواره یا تصادف، از دور چهارم مسابقه را ترک کرد. شرایط مشابه، برای لوئیس همیلتون در دور هفدهم شکل گرفت و راننده‌ی مرسدس هم از رقابت خارج شد. دیگر مورد عجیب در ملبورن، حادثه برای جورج راسل، راننده‌ی دوم مرسدس بود که او را در آخرین دور مسابقه پس از برخورد با دیواره (تصویر بالا) متوقف کرد.

با حوادث ملبورن، تیم مرسدس موفق به کسب امتیاز نشد اما رانندگان فراری توانستند جایگاه‌های اول و دوم را کسب کنند. ساینز مسابقه را با زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه و ۲۶/۸۴۳ ثانیه، تنها با ۲/۳۶۶ ثانیه اختلاف نسبت به لکلرک تمام کرد. جالب‌تر اینکه رانندگان مکلارن، لاندو نوریس و اسکار پیاستری، سوم و چهارم شدند. رده‌ی پنجم مسابقه نیز به پرز از تیم ردبول رسید. در جایزه بزرگ ملبورن ۲۰۲۴، فرناندو آلونسو ششم شد اما با تشخیص داوران و ثبت تخلف ایمنی در رانندگی، به رده‌ی هشتم رسید.

با اتمام سومین جایزه بزرگ فصل ۲۰۲۴، ورستاپن ۵۱ امتیازی باقی ماند اما لکلرک ۴۷ امتیازی شد. پرز و ساینز، دیگر رانندگان ردبول و فراری هم فعلا سوم و چهارم هستند. فرناندو آلونسو و لوئیس همیلتون، قهرمانان پیشین فرمول یک جهان، در رده‌های هشتم و دهم جدول، مسابقات را ادامه می‌دهند. مجموع امتیازات تیمی ردبول، هم‌اکنون عدد ۹۷ را نشان می‌دهد و توسط فراری ۹۳ امتیازی تهدید می‌شود. مکلارن ۵۵ امتیازی سوم است و مرسدس با ۲۶ امتیاز، امید به آینده دارد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبه نام راننده ملیت تیم امتیاز
۱ مکس ورشتاپن هلند ردبول ریسینگ ۵۱
۲ چارلز لکلرک موناکو فراری ۴۷
۳ سرجیو پرز مکزیک ردبول ریسینگ ۴۶
۴ کارلوس ساینز اسپانیا فراری ۴۰
۵ اسکار پیاستری استرالیا مکلارن-مرسدس ۲۸
۶ لندو نوریس بریتانیا مکلارن-مرسدس ۲۷
۷ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۱۸
۸ فرناندو آلونسو اسپانیا آستون مارتین-مرسدس ۱۶
۹ لنس استرول کانادا آستون مارتین-مرسدس ۹
۱۰ لوئیس همیلتون بریتانیا مرسدس ۸
۱۱ یوکی سونودا ژاپن RB هوندا ۶
۱۲ اولیور بیرمن بریتانیا فراری (راننده ذخیره) ۶
۱۳ نیکو هالکنبرگ آلمان هاس-فراری ۳
۱۴ کوین مگنوسن دانمارک هاس-فراری ۱
۱۵ الکساندر آلبون تایلند ویلیامز-مرسدس ۰
۱۶ ژو گوانیو چین کیک سائوبر-فراری ۰
۱۷ دنیل ریکاردو استرالیا RB هوندا ۰
۱۸ استبان اکون فرانسه آلپاین-رنو ۰
۱۹ پیر گسلی فرانسه آلپاین-رنو ۰
۲۰ والتری بوتاس فنلاند کیک سائوبر-فراری ۰
۲۱ لوگان سارجنت آمریکا ویلیامز-مرسدس ۰

دو هفته‌ بعد، فرمول یک ژاپن به میزبانی اوزاکا برگزار خواهدشد. مسابقه‌ی اصلی به وقت ایران، صبح یک‌شنبه ۲۹ فروردین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا