اخباراخبار خارجیاسلایدر

فروش تایرهای دوچرخه که هرگز صاف نمی‌شوند

تایرهای دوچرخه که با الهام از روش ناسا ساخته شده‌اند و هرگز صاف نمی‌شوند، برای فروش آماده شده‌اند.

به گزارش دنده 6 و به نقل از نیو اطلس، دو سال پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که شرکت «اسمارت تایر»(Smart Tire) مستقر در اوهایو در حال ابداع تایرهای دوچرخه بدون هواست. خبر جدید این است که تایرهای «متل»(Metl) را اکنون می‌توان از طریق وب‌سایت «کیک‌استارتر»(Kickstarter) خریداری کرد.

این تایرها که هرگز صاف نمی‌شوند، با مشارکت ناسا ساخته شده‌اند. ناسا پیشتر همین فناوری را برای تایرهای وسایل نقلیه سیاره‌نورد خود به کار برده بود زیرا تعمیر کردن صافی تایر روی سطح ماه یا مریخ بسیار دشوار است. تایرها به معنای واقعی کلمه بدون هوا نیستند، بلکه توخالی هستند. بنابراین، هوا در آنها وجود دارد اما هوا تحت فشار نیست، ضمن اینکه لازم نیست تایر شکل خود را حفظ کند.

در مرکز هر تایر، یک فنر وجود دارد که در تمام طول تایر می‌چرخد. این فنر از یک آلیاژ نیکل-تیتانیوم به نام «نیتینول»(NiTinol) ساخته شده است که مانند تیتانیوم قوی و مانند لاستیک کششی است.

نکته مهم این است که وقتی نیتینول تحت فشار قرار می‌گیرد، ابتدا تغییر شکل می‌دهد اما سپس به شکل اولیه خود باز می‌گردد. این ویژگی به تایر متل امکان می‌دهد تا به آرامی فشرده شود و به عقب برگردد و سواری نرمی را درست مانند تایرهای پنوماتیک ارائه دهد.

فنر در یک ماده پلی‌لاستیک محصور شده است که دیواره‌های شفاف لاستیک و آج قابل تعویض را تشکیل می‌دهد. به گفته شرکت سازنده، این مجموعه تنها نصف لاستیک یک تایر معمولی را در خود جای داده است. علاوه بر این، اگرچه آج ممکن است تقریباً هر ۸۰۴۷ تا ۱۲۸۷۵ کیلومتر تعویض شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که لاستیک اصلی احتمالا تا پایان عمر دوچرخه دوام می‌آورد.

گفته شده است که اگرچه اولین نسخه تایر دارای سفتی ثابت است اما شاید مدل‌های آینده به کاربران امکان دهند تا با پمپاژ هوای بیشتر، استحکام را افزایش دهند. بنابراین، آنها نیمه پنوماتیک خواهند بود اما هنوز هم کاملا صاف نخواهند شد.

تایرهای آلومینیومی یا فیبر کربنی متل به ترتیب با قیمت‌های ۱۳۰۰ و ۲۳۰۰ دلار در دسترس هستند. خریداران باید توجه داشته باشند که زمان تحویل تا پیش از ژوئن آینده نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا